2022-02-28, 13:30
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo det intressanta här är vad (C) eller (MP) väljare tycker om det hela. Gissar att många av dem också håller med (V) i just denna fråga. Med lite tur blir det ytterligare en liten anledning att överge dessa partier....

Trion C, Mp och V förlorar sällan sina väljare på galna förslag. Amnestin för afghaner är ett sådant exempel. Att Mp idag ligger lågt beror främst på att deras stödröstare från S har gått tillbaks, vilket förklarar att S gått framåt.

Opinionen idag står stilla överlag. Däremot blir det skarpare politiskt skillnad mellan de rödgröna och de blågula.
Senast redigerad av TheLucky 2022-02-28 kl. 13:38.
Citera
2022-02-28, 13:37
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Idag har det dock framkommit att Vänstern var enda partiet emot att Sverige skulle ge mer hjälp till Ukraina.

Så kommande opinionsmätningar kanske visar på lite förändringar för V beroende på vad väljarna tycker om det ställningstagandet.

Möjligen att socialdemokratiskt sinnade väljare som idag befinner sig i vänstern skulle kunna gå tillbaka. Men S kommer inte att kritisera V för detta så väljarna tippar jag kommer att vara kvar i V.
Citera
2022-02-28, 13:45
Medlem
Jag skulle önskat att SD hade ställt sig på samma sida som V. Jag är orolig för att SD håller på att utvecklas till en vasall under Moderaterna. Valrörelsen kommer nu till stor del handla om ett svenskt NATO-medlemskap. Kommer SD våga ha en självständig uppfattning i den frågan eller måste man först be Kristersson om lov innan man får yttra sig?

Det blir svårare och svårare att föredra det ena regeringsalternativet före det andra.
Citera
2022-02-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte sett det men kommer någon att slå på propagandatrumman att V tydligen röstat emot att skicka vapen till Ukraina.

Kommer V att förlora röster? I så fall till vilka partier?

Eller kommer man att vinna röster? I så fall från vilka pattar?

Eller blir det så att folk inte bryr sig?

Folk kommer inte att bry sig eftersom det bara kommer att bli en kort notis som är bortglömd om några dagar. Om SD hade varit ensamma om att inte rösta för att skicka vapen till Ukraina skulle det däremot ha blivit ett stort drev under en längre tid.
Citera
2022-02-28, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag skulle önskat att SD hade ställt sig på samma sida som V. Jag är orolig för att SD håller på att utvecklas till en vasall under Moderaterna. Valrörelsen kommer nu till stor del handla om ett svenskt NATO-medlemskap. Kommer SD våga ha en självständig uppfattning i den frågan eller måste man först be Kristersson om lov innan man får yttra sig?

Det blir svårare och svårare att föredra det ena regeringsalternativet före det andra.

Nja när allt lugnat ned sig så tror jag att SD kan framhålla "svenskhet" ej riktat mot utlänningar och kan bita i "kulturkriget".

Man har också en mycket stor propagandafördel i att hävda återvändande....där dom andra partierna inte vågar svänga i takt med pattarna.
Citera
2022-02-28, 14:33
Medlem
SD hamnar i bakvattnet nu, flyktingar från Ukraina dominerar och få är emot att ta emot dessa. Just nu tänker Svensson "vit ukrainsk kvinna med två söta barn" när de tänker flykting. Inte aggresiv knarklangande Somalier.

När det lugnat ner sig (förhoppningsvis snart) måste SD spinna att pga att Sverige tog emot muslimska män i massor kunde vi inte hjälpa kvinnor och barn från vår närhet. Samt nöta på om återvandring och vikten av det (kanske visa på att ukrainarna åker hem igen för att bygga upp sitt land så varför kan inte Somalierna, Irakierna och till viss del syrierna inte göra samma sak).
Citera
2022-02-28, 14:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Man kan ju t.o.m. hävda att det är Åkessons fel att Ryssarna invaderade Ukraina.

Ja det är nog SD som bombar Kiev nu och Åkesson leder de ryska stridsvagnarna. Allt är SDs fel.
Citera
2022-02-28, 14:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag har inte sett det men kommer någon att slå på propagandatrumman att V tydligen röstat emot att skicka vapen till Ukraina.
Kommer V att förlora röster? I så fall till vilka partier?
Eller kommer man att vinna röster? I så fall från vilka pattar?
Eller blir det så att folk inte bryr sig?
Citat:
Idag har det dock framkommit att Vänstern var enda partiet emot att Sverige skulle ge mer hjälp till Ukraina.
Så kommande opinionsmätningar kanske visar på lite förändringar för V beroende på vad väljarna tycker om det ställningstagandet.

Jag tror det kan stärka V. Om man är enda parti som tycker något kan man samla alla andra som tycker det, och det är nog en del som tycker vi skall vara helt neutrala.
Citera
2022-02-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
SD hamnar i bakvattnet nu, flyktingar från Ukraina dominerar och få är emot att ta emot dessa. Just nu tänker Svensson "vit ukrainsk kvinna med två söta barn" när de tänker flykting. Inte aggresiv knarklangande Somalier.

När det lugnat ner sig (förhoppningsvis snart) måste SD spinna att pga att Sverige tog emot muslimska män i massor kunde vi inte hjälpa kvinnor och barn från vår närhet. Samt nöta på om återvandring och vikten av det (kanske visa på att ukrainarna åker hem igen för att bygga upp sitt land så varför kan inte Somalierna, Irakierna och till viss del syrierna inte göra samma sak).

Fast man ser ju redan i Polen att där får man jobba hårt på att det inte slinker med 1000 afrikaner bland de ukrainska flyktingarna.

Alltså jag menar att V, C och MP lär ju vilja skapa generella regler som helt enkelt ger att även någon miljon afrikaner kan fly till Sverige när vi tar emot ukrainare.
Citera
2022-02-28, 16:36
Medlem
Citat:
Fast man ser ju redan i Polen att där får man jobba hårt på att det inte slinker med 1000 afrikaner bland de ukrainska flyktingarna.

Alltså jag menar att V, C och MP lär ju vilja skapa generella regler som helt enkelt ger att även någon miljon afrikaner kan fly till Sverige när vi tar emot ukrainare.

Riktigt bra om Polen stoppar negrerna. Då kanske man skäller mindre på Polen i framtiden och vapnet att använda Polen mot SD vrids ur händerna.

Det SD behöver göra är att förbättra retoriken och försöka koppla ihop kriminaliteten med behovet av återvandring.
Faktiskt tror jag varken svenskar, serber, kroater, iranier eller ens muslimer vill ha hit fler negrer. Jag hoppas på en bra valrörelse när det har "lugnat ned sig", just nu är allt fucked up.
Citera
2022-02-28, 20:12
Medlem
Citat:
Riktigt bra om Polen stoppar negrerna. Då kanske man skäller mindre på Polen i framtiden och vapnet att använda Polen mot SD vrids ur händerna.

Det SD behöver göra är att förbättra retoriken och försöka koppla ihop kriminaliteten med behovet av återvandring.
Faktiskt tror jag varken svenskar, serber, kroater, iranier eller ens muslimer vill ha hit fler negrer. Jag hoppas på en bra valrörelse när det har "lugnat ned sig", just nu är allt fucked up.
Om man läser Tobias Billström på Twitter så ser det nu ut som att Moderaterna har beslutat att gå till val helt och hållet på NATO-frågan, naturligtvis utan att samordna det med SD.

Nåväl, då har väl även SD rätt att gå till val på sin egna inställning till NATO? Vågar man det eller är man numera bara ett sidoförbund i M?
Citera
2022-02-28, 20:20
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej det är omöjligt om inte Sverige hamnar i krig.
Men om SD skulle bli för stora i opinionen tror du då inte att ett krig i Ukraina skulle räknas som ett för skakigt läge för att hålla val?

Kanske jag bara har blivit för desillusionerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in