Citat:
Ursprungligen postat av
remixutoheaven
Varför har jag en känsla av att de pågående fredsförhandlingarna handlar mer om att Ryssland samt eventuellt Vitryssland samlar samt bygger upp och omgruppera trupper? Då det verkar blivit alltmer stilla längs fronterna.
Ja så kan det vara, men det är också tid som ges till Ukraina att få in allt vapenbistånd och ladda om så det finns ingen jättevinst i att det enbart skulle vara en krigslist.
Men:
Det går antagligen inte enligt Rysslands playbook så de är därför de över huvud taget sitter vid förhandlingsbordet.
Positionerna är nog för låsta för att det ska bli en lösning på konflikten men ett 24h eldupphör på de platser man står på nu skulle eventuellt kunna ske för att ge samtal mer tid.
Men det är sådana oerhörda risker nu för eskalering.
Jag ser tre möjliga utfall. Jag vet tyvärr inte vliken som är mest trolig.
1. Förr eller senare (veckor, månader) så visar sig det här vara Putins fall. På något sätt tappar han makten och Ryssland backar självmant tillbaka. Då kan det nya styret lägga allt ansvar på Putin och därmed ganska snabbt komma in i alla fall i farstun i den globala gemenskapen.
2. Skiten träffar fläkten och detta eskalerar till det sista världskriget
3. Ryssland och Ukraina kommer överens. Krim blir Ryskt. De delar av utbrytarrepublikerna som faktiskt har ett massivt stöd för Ryssland för att det är ryssar som bor där blir Ryskt. Gränsen dras om. Ryssland får inte hela utbrytarrepublikerna men ungefär det som representerar de 50% som rebellerna höll.
Ryssland släpper dock alla andra krav på Ukraina och släpper kravet på att Ukraina måste vara ett tandlöst buffertland mellan öst och väst. De låter Ukraina gå med i EU/NATO.
För att göra detta möjligt för Putin så att han kan framstå som en vinnare för sitt eget folk så ger även Nato honom några eftergifter som mer är av skådebröd men som han kan använda i hemmaopinion.
Exempelvis så begränsar NATO någon kapacitet i Västeuropa. Stänger en bas eller ngt.
Vad det än är är det inget som direkt gör till eller från, men ger Putin möjligheten att fronta sitt eget folk och säga "vet ni....jag har ändrat mig. Ukraina får gå med i EU och NATO".
Ukraina går med på att rättigheter för rysktalande/ryssar ska bevaras.
Detta skulle faktiskt inte vara så CP som det låter. Egentligen så finns det ju inget nyttovärde för Ukraina att regera över ett gäng obstinata medborgare som verkligen inte vill vara en del av Ukraina.
Sen kan vi tycka vad vi vill om det här att ge dem Krim, men det är ett faktum man måste förhålla sig till att ingen förhandling där det inte finns en given vinnare av kriget i förhandlingsstunden slutar med att en part går hem som förlorare. Båda måste gå hem och visa att man vunnit.