Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 15:23
Medlem
AgeOfExcuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Är inte overkill.

Skillnade på dödlig dos, och dos som gör att människor ej kan fortplanta sig/får missfall/dna skador
är stor. Därav att du behöver 3m betongskydd. Och resurser att stanna under de 3m för 2 år.

Annars så blir man den sista generationen.
Sluta, snälla sluta. Du har ingen aning om vad du pratar om.

Jag jobbar dagligen utifrån ett strålskyddsperspektiv, både med avseende på strålskärmning från en kärnteknisk anläggning (Nej, inte kärnkraft. Det finns annat) och hantering av öppna radioaktiva strålkällor. Jag vet vad jag pratar om här.

Läs den här boken (https://www.adlibris.com/se/bok/radiobiology-for-the-radiologist-9781496335418)
och sen diskuterar jag gärna stokastiska och deterministiska effekter av joniserande strålning med dig. Du är välkommen att skicka ett PM när du har läst på.
Tills vidare skulle jag uppskatta om du slutar sprida desinformation om effekter av joniserande strålning.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nej, jag tror tyvärr inte heller att samtalen kommer att ge så mycket men man kan åtminstone hoppas, plus att varje litet steg i rätt riktning skulle vara uppskattat.

Sedan gällande eldupphör så nej, ur ett militärstrategiskt perspektiv skulle det kanske inte vara meningsfullt för Ukraina, men för den Ukrainska befolkningen skulle det nog vara ganska meningsfullt.

Faran med eldupphör är att det kan leda till en "frusen konflikt". Det är så Putin alltid gör med trupper här och var som Moldavien, Krim och Donbas. Då kan man aldrig få tillbaka de områdena i praktiken. Utan bara vänta på att han expanderar igen och du gör eldupphör med ännu mindre territorium.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Tycker du det ser ut som precision? Kvinnor utan ben ligger på gatorna.

Var med sarkasm jag sa det såklart Ryssarna kan inte precisionsbomba ett dugg.
Citera
2022-02-28, 15:24
Medlem
likebananass avatar
Women watched over their babies after the pediatrics ward of a children’s hospital in Kyiv was relocated to the hospital’s basement bomb shelter on Monday.

Dvärgen kryper närmare skaparen.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Oja. Jag är inte på Putins sida men detta hyckleri blir jag vansinnig på. Alla hejar rop när Georgien bröt sig ut. Alla hejar rop när Maidan rörelse lyckades med en statskupp och tillsatte EU-regleringar som inte var folkvald men som senare blev en folkvald regering g med det var en olaglig statskupp. Men är det mot Ryssland så är alla för det.

Ja alltså detta tycker jag är väldigt märkligt. Man svänger när det passar en själv gentemot Ryssland.
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Återigen, Sverige skrotade neutraliteten för flera decennier sedan.

Det bedrivs inget proxykrig mot Ryssland, Sverige bistår ett land under attack av en militärt överlägsen fiende, som även ställer liknande krav på oss som det gör på Ukraina. det som händer där nu kan snart hända oss.

Att Ukrainarna hatar Ryssland kan du nog vara helt lugn för. Städerna brinner, soldater och civila - kvinnor och barn - dödas i denna besinningslösa attack. Hur det är går kommer känslorna för Ryssland vara lite... frostiga.
Sverige har historikt anpassat sig efter de förhållanden som råder, men det var väl värda eftergifter för att behålla fred och välstånd.

Efter kalla krigets slut så har sverige öppnat dörren för att kunna välja att inte ställa oss neutrala.

Sedan dess har Sveriges huminaritära rykte urholkats successivt i beklagliga beslut som inte är förankrade i folkviljan. Att blunda för USAs invasioner och till och med direkt stödja dem ibland. Att ställa sig på samma sida som NATO och föra ett proxykrig mot Ryssland är ytterligare sådant beslut. Många svenskar, och defenitivt en majoritet av regeringens egna väljare vill hålla Sverige neutrala i kärnvapenmakternas proxykrig mot varandra.

Men du har nog rätt att hot från Ryssland mot Sverige eller mot våra närmaste grannländer kan svänga opinionen att vara för någon form av allians mot Ryssland. Men det är oärligheten av den svenska regeringen som är plågsam. Att först söka och eskalera en konflikt mellan Ryssland & Ukraina. Sverige bidrar med att eskalera konflikten istället för att arbeta för fred och säkerhet.
Senast redigerad av BroderDonut 2022-02-28 kl. 15:27.
Citera
2022-02-28, 15:25
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Var med sarkasm jag sa det såklart Ryssarna kan inte precisionsbomba ett dugg.

Ouch. Gick på det lätte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Finns det några siffror på hur många Ukrainska soldater som stupat?

Nej, dom vill nog inte gå ut med det. Troligtvis färre än ryssar då det är betydligt farligare att anfalla än försvara.
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Då gör Sverige, Norge, Danmark sig medskyldiga till andra människors död. De har egentligen inte med saken att göra. De har verkligen tagit parti! De hjälper ett folk med ena handen för att utrota ett annat folk med andra handen. Jag vet inte jag om jag tycker det är så speciellt snyggt jobbat!

Nå utrotande håller Puta Putin med!

Vi ger lite vapen så att de kan försöka förvara sig mot en olegitim, tyrannisk stat med en fullständigt vidrig och sjuk ledare!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Dem borde ge fan i oligarkernas båtar.

Det kommer bli mer av den varan. Om du inte förstått detta så brinner Ukraina för att Oligarkerna stödjer Putin, och det ryska folket har röstat fram honom. Ryssland ska betala återuppbyggnaden och sedan krälai dynga de närmaste 50-100 åren.
Citera
Medlem
När tror ni andra länders trupper åker och hjälper till. Vet att många soldater skulle vilja slakta ryssar.
Citera
2022-02-28, 15:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jaha, och vem skrev det?

Två eller fler ryska medier publicerade samma text, den var förberedd i förväg och skriven som att Ryssland redan hade tagit Ukraina. När de insåg att den lagts upp automatiskt togs den bort men finns i webb-archive. Liksom Putins tal om anfall som var inspelat i förväg var de skrivna i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in