2022-02-28, 10:16
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ryssland tvingar oss in i Nato med sin aggressivitet. Det är uppenbarligen vi och Finland som är nästa mål
Att anfalla Ukraina och att anfalla Sverige/Finland är knappt ens jämförbart. Sverige har aldrig ingått i en Rysk intressesfär, ens under Alexander I. Att angripa endera land vore att angripa ett EU land och dessutom länder som har mer förbindelser än Ukraina i form av avtal, ex. avtal om militärt samarbete. Du kallar andra för rysstroll, är du ett NATO-troll då?

Minns hur du brukade posta på I&I om svensk kontra somalisk kultur. Vad hände?

Varför skriver folk Kyiv för? Det heter Kiev på svenska.
Citera
2022-02-28, 10:22
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Att anfalla Ukraina och att anfalla Sverige/Finland är knappt ens jämförbart. Sverige har aldrig ingått i en Rysk intressesfär, ens under Alexander I. Att angripa endera land vore att angripa ett EU land och dessutom länder som har mer förbindelser än Ukraina i form av avtal, ex. avtal om militärt samarbete. Du kallar andra för rysstroll, är du ett NATO-troll då?

Varför hotar Ryssland oss då?

Det är lite svårt att ta folk som tonar ner Rysslands aggression på allvar i det här läget. Det här är inte nån Thunberg/Wolodarski-hysteri.

Citat:
Minns hur du brukade posta på I&I om svensk kontra somalisk kultur. Vad hände?

Jag har samma åsikter som jag alltid haft. Det kan uppenbarligen inte sägas om alla andra.

Citat:
Varför skriver folk Kyiv för? Det heter Kiev på svenska.

Det heter uppenbart Kyiv från och med nu.
Citera
2022-02-28, 10:29
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Varför hotar Ryssland oss då?

Det är lite svårt att ta folk som tonar ner Rysslands aggression på allvar i det här läget. Det här är inte nån Thunberg/Wolodarski-hysteri.

Jag har samma åsikter som jag alltid haft. Det kan uppenbarligen inte sägas om alla andra.

Det heter uppenbart Kyiv från och med nu.
Det ingår i deras retorik att göra det då och då. Yeltsin hotade oss med kärnvapen när stämningen var mycket bättre än den är idag. Naturligtvis bör ta hoten på större allvar nu än vid vanlig drift eftersom det är känsligare läge. Gotland borde förskansas. Men att lättvindigt säga att "Ryssen är villig att invaderade Ukraina ergo är de villiga att invadera oss" är enligt mig okunnigt och t.o.m. oansvarigt då det piskar upp stämningen ytterligare.

Jag tonar inte ned aggressionen emot Ukraina, den är ett faktum och jag hoppas Putin brinner för det. Jag tonar ned risken att vi kommer påträffa ryska förband i Slite för att det påträffas ryska förband i Kharkov.

Kommer du kalla Belgrad för Beograd också?
Citera
2022-02-28, 10:35
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Det ingår i deras retorik att göra det då och då. Yeltsin hotade oss med kärnvapen när stämningen var mycket bättre än den är idag. Naturligtvis bör ta hoten på större allvar nu än vid vanlig drift eftersom det är känsligare läge. Gotland borde förskansas. Men att lättvindigt säga att "Ryssen är villig att invaderade Ukraina ergo är de villiga att invadera oss" är enligt mig okunnigt och t.o.m. oansvarigt då det piskar upp stämningen ytterligare.

Låter på dig som du menar de är som araberna mot Israel på 60-talet som blev förvånade av att Israel tog dem på allvar och startade Sexdagarskriget.

Putin är en mångkulturell globalist som precis talat om för omvärlden att han vill ha ett större imperium. Det är oansvarigt att skoja bort det.

Citat:
Jag tonar inte ned aggressionen emot Ukraina, den är ett faktum och jag hoppas Putin brinner för det. Jag tonar ned risken att vi kommer påträffa ryska förband i Slite för att det påträffas ryska förband i Kharkov.

Det gäller att vara realist. Putin har precis invaderat ett grannland.

Du kanske missade Airiston Helmi när det hände men det var en ryss som byggde "hotell" i Åbos skärgård vid Finska marinens farled ut...

Citat:
Kommer du kalla Belgrad för Beograd också?

Varför skulle jag det? Jag säger Vitryssland också.
Citera
2022-02-28, 10:38
Medlem
yidarmy123s avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Ända tills det är sant.

Du förstår uppenbarligen inte hur världen fungerar. Det är inte media som dikterar vad som SKA hända. De rapporterar vad som händer och vad som KAN hända. Vad som sedan faktiskt händer är bl.a resultatet av vad som rapporteras och hur allvarligt världen uppfattar situationen.

Trump är uppenbarligen galen.

Du förstår alltså inte ens vilken makt medierna har över människors liv och hur mycket de styr hur folk tycker och tänker? Det är ju faktiskt rätt imponerande att du har levt i minst 18 år utan att ens förstå det. Du tror alltså att medierna rapporterar objektivt och bara förklarar vad som händer och vad som kan hända. Du måste ju vara helt sällsynt efterbliven.

Det är bara att gå in på twitter och se hur kören i stort sett gapar exakt samma sak, och den som ens försöker skriva lite nyanserat om Ukrainakriget blir stämplad som rysstroll. Precis som de som försökte skriva om vaccinen blev stämplade och förlöjligade som antivaxxers, precis som de som skrev kritiskt om invandringen blev förminskade till ’nazister’ osv osv.

Vart har de fått de åsikterna ifrån? Hmm…
Senast redigerad av yidarmy123 2022-02-28 kl. 10:42. Anledning: .
Citera
2022-02-28, 10:44
Medlem
geir44s avatar
Norge ut av NATO!
Citera
2022-02-28, 10:44
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidarmy123
Du förstår alltså inte ens vilken makt medierna har över människors liv och hur mycket de styr hur folk tycker och tänker? Det är ju faktiskt rätt imponerande att du har levt i minst 18 år utan att ens förstå det. Du tror alltså att medierna rapporterar objektivt och bara förklarar vad som händer och vad som kan hända. Du måste ju vara helt sällsynt efterbliven.

Det är bara att gå in på twitter och se hur kören i stort sett gapar exakt samma sak, och den som ens försöker skriva lite nyanserat om Ukrainakriget blir stämplad som rysstroll. Precis som de som försökte skriva om vaccinen blev stämplade och förlöjligade, precis som de som skrev kritiskt om invandringen blev förminskade till ’nazister’ osv osv.

Vart har de fått de åsikterna ifrån? Hmm…

Du verkar lite ur synk med verkligheten.

Och propagandan verkar funka skitbra i Ryssland.

Lycka till med uppväxten.
Citera
2022-02-28, 10:48
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Låter på dig som du menar de är som araberna mot Israel på 60-talet som blev förvånade av att Israel tog dem på allvar och startade Sexdagarskriget.

Putin är en mångkulturell globalist som precis talat om för omvärlden att han vill ha ett större imperium. Det är oansvarigt att skoja bort det.

Det gäller att vara realist. Putin har precis invaderat ett grannland.

Du kanske missade Airiston Helmi när det hände men det var en ryss som byggde "hotell" i Åbos skärgård vid Finska marinens farled ut...

Varför skulle jag det? Jag säger Vitryssland också.
Förstod inte alls din första mening, om det är vi eller Ryssland som är araber/israeler. Naturligtvis borde vi höja våran beredskap och ffa befästa Gotland ytterligare men utöver det skulle jag helst se att vi intar en försiktig hållning och ex. inte skickar vapen till Ukraina.

Svårt att inte vara mångkulturell som president av ett land som är mer heterogent än en skittlespåse. Vem har skojat?

Varför säger du Kyiv då när det heter Kiev på svenska om du inte säger Belarus eller Beograd? Du får naturligtvis säga vad du vill undrar bara varför man väljer att ändra svenska språket pga en rysk invasion.
Citera
2022-02-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Vi har ett hav mellan oss och Ryssland. Det hjälper en hel del.

Det är det havet som gör oss intressanta för ryssarna, samt att vi är en kil inne i Nato. Det kan också vara det som får Putin att avstå från att invadera oss.

Nu är säkerhetspolitiska läget tillbaka till de faktiska realiteter vi alltid haft, där ryssen är ett hot att räkna med. Vi hade ett försvar och en enad nation innan politikerna införde sin nya "säkerhetsordning". Sktitpolitik och utfall från diverse utrikesministrar (som nu gömt sig), har tagit ifrån oss neutraliteten, som också byggde på ett starkt försvar.
Citera
2022-02-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Lät för dig säga, Sverige sitter med 2 miljoner plus muslimer och mängder av tungt kriminella vilket inte Finland gör. Sverige är redan i kaos, nu detta också.

Vi har blivit ett land med inre och yttre svårigheter. Muslimerna är ett problem. Vi har fått in män som inte kommer kriga för Sverige, när de inte ens krigar för sitt eget land. Dessa kronvrak har lämnat sina mammor, fruar och döttrar åt sitt öde i islamistiska länder. Män som låtsas att de är barn!

Dessa element är här och många av dem terroriserar civil samhället likt den ryska armen gjorde när de befriade Europa. Deras invadering av våra samhällen har söndrat Sverige, med följd att det finns dumma svenskar som tror att Trump eller Putin är lösningen på dessa problem.
Senast redigerad av Vresrosen 2022-02-28 kl. 11:29.
Citera
2022-02-28, 11:19
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Ingen chans mot Ryssen?

Ryssen har materiel från 70-talet och håller ihop sina trucks med silvertejp.
Och de förlorar mot Ukraina som inte har en stark armé på papperet, men en jävla kämparanda.

Sverige är Top 20 bästa och starkaste armen i Världen och de skulle även behöva slåss mot Finland som är typ topp 5 i världen. Vi är rätt så säkra på länge det inte regnar atombomber.

Nej, Sverige har inte ens tillräckligt man att använda pansarvagnar eller den teknik vi har.
Citera
2022-02-28, 11:20
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Ingen chans mot Ryssen?

Ryssen har materiel från 70-talet och håller ihop sina trucks med silvertejp.
Och de förlorar mot Ukraina som inte har en stark armé på papperet, men en jävla kämparanda.

Sverige är Top 20 bästa och starkaste armen i Världen och de skulle även behöva slåss mot Finland som är typ topp 5 i världen. Vi är rätt så säkra på länge det inte regnar atombomber.

Nej, Sverige har inte ens tillräckligt stridsklara män att använda pansarvagnar eller den teknik vi har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in