Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 10:42
Medlem
Vad är risken för att rysshororna går vidare till nästa land ifall Ukraina och rysshororna enas om att lägga ner sina stridyxor?
Citera
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Det verkar vara en före detta kulturminister som ryska ledningen skickar till samtalen nära vitryska gränsen.

RT är artiga och påtalar i artikeln att Ukraina har två huvudsakliga mål nämligen eldupphör och tillbaka dragande av trupp.
Oklart vad ryska delegationen har som huvudpunkter:

https://www.rt.com/russia/550824-zelenskys-office-key-points-talks/
Citera
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Bra skrivet, det köper jag
Många här verka tro att detta krig handlar om ena får storspö....och den andra inte...så naivt

Ingen tänker att Ryska soldater också är människor

Alla beundrar kvinnan som bråkar med rysk soldat som är inget annat än artig

Hade hon vart så stöddig i Irak under Saddams/Udays ledning så hade hon fått besöka tortyr kammarna innan hon dog, för de var sadister som njöt (bevisat) ... Putin är mkt men han är ingen sadist och på de krig han gjort där ryssar finns så går han inte lika hårt som han kanske (vet inte) skulle gjort mot en nation utan rysk befolkning

Jag håller med om att de ryska soldaterna nog knappast är så nöjda med sin situation. Många har helt säkert släkt/vänner i Ukraina precis som du skrev tidigare.

Gällande Putin däremot.. Sadist vet jag inte, men jag tror att Putins medlidande för både sitt eget lands samt Ukrainas befolkning är mycket litet. Han är nog mest intresserad av att sko sig själv och samla makten i sin egen hand. Hur kan man annars förklara alla märkliga pr-stunt där han leker actionhjälte samt hans enorma palats och vräkiga lyxjakter som det ryska folket har fått betala notan för. Jag tror inte att Putin under hela sin tid vid makten varit speciellt intresserad av att öka välståndet hos gemene man i Ryssland, snarare öka den ryska statens (och alltså sitt eget) inflytande både på hemmaplan samt i omvärlden.
Citera
Avstängd
Tja nu börjar Putin och Jelensky att förhandla så troligen kommer kriget ganska snart vara över.
Putin felkalkylerade att Jelensky skulle tappa militärt stöd inom landet då han förlorat i popularitet i opinionen. Istället pareradeJalensky detta och kommer sitta kvar. Putin hade inte för avsikt att döda civilbefolkningen eftersom det ryska folket inte skulle acceptera detta. Han trodde på en slags promenad seger och att samtidigt kunna slå ut militära installationer.
Tragiskt att så många soldater fått sätta livet till och även en del civila!
Dessvärre har detta krig nu försatt Europa i ekonomiskt krisläge. Sanktionerna mot Ryssland och banksystemet kommer även att slå tillbaka mot Europa med full kraft. "Suicide by cops".
Citera
Medlem
Nato skickar mer vapen till Ukraina

Jens Stoltenberg skriver följande

"I just spoke with President ZelenskyyUa
& commended him for the bravery of the people & armed forces of #Ukraine. #NATO Allies are stepping up support with air-defence missiles, anti-tank weapons, as well as humanitarian & financial aid."

https://twitter.com/jensstoltenberg/status/1498225329718112256
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Låter ungefär som jag trodde. Varför har man ens detta möte då det egentligen inte kommer mynna ut i något mer konkret? Är det för att lilla Putin tröttnat på och sitta i sin grotta?

Det är väl för att Putin ska kunna säga vi gav dom en möjlighet till fred. De vägrade. Deras fel att det fortsätter. Alla kommer dock veta att freden som gavs var att Ukraina skulle kapitulera och Putin vunnit kriget.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Skulle inte Syrien skicka trupper eller var det bara rykten?

Det tror jag knappast de vågar. Då lär Turkiet från norr och USA i söder helt bomba sönder det som finns kvar. Fruktansvärt nog är det knappt någon som bryr sig om civila dödsoffer i de länderna så de hade kunnat grisa på riktigt ordentligt :/ Deras moral är väl ungefär på samma nivå som Putin.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kina vill givetvis kunna kunna agera hök mot Ryssland nu när de ser att Ryssland är på väg att kollapsa. De kanske kan ta över lite ryska områden i Sibirien eller Centralasien om de får tillfälle, vilket de inte kommer kunna göra om de inte först sätter ner foten mot rysk aggression.

Det är ju det jag menar. Putin har själv sålt ut naturreserser i Sibirien till Kina i åratal och nu när Ryssland är på väg att kollapsa och försvinna helt så passar Kina på att ställa sig på den vinnande sidan. Hade inte Putins hjärna bajsat på sig som den nu tycks ha gjort med denna efterblivna invasion utav Ukraina hade Kina fortfarande helhjärtat och öppet stöttat Putin. Det handlar bara om opportunism.

Putin måste verkligen hata sitt egna land. Eller är han en sådan meganarcissist att han bestämt sig för att begå utökat självmord eller något med detta idiotkrig?
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-02-28 kl. 11:03.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Om de enas om fred, kommer sanktionerna mot Ryssland att försvinna då, och i så fall, hur lång tid kommer det att ta tror ni ca?

Beror nog helt på vad som händer politiskt inom Ryssland. Sitter Putin kvar blir det nog extremt långdraget. Byts han ut mot någon Putin-lojalist blir det kanske lite bättre.

Men skulle hela regimen i praktiken avgå och ersättas av någon västvänlig likt Navalnyj, så kan det nog gå fort.
Citera
Medlem
Senaste nytt är att Lambi toapapper är dyrare än rubel.
Citera
2022-02-28, 10:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jaha, så du är inte Putlerjugend nu längre när han har börjat hota Finland?
Jag kan erkänna att jag inte trodde vänsterglobalisterna och fjollorna som styr i väst skulle ha nån stake. Nu verkar det dock som att det finnas lite vettigt folk där som hamnar i rampljuset. För mig spelar det ingen roll så länge som vänstertramset får ge vika för nationalismen vilket verkar hända nu.

Putin är inte vad han har varit. Han har alltid varit kalkylerande och rationell. Nu har han helt tappat vettet och agerar helt obegripligt.

Jag har inget problem att döda ryssar om det behövs, dom har varit här och förstört förut.
Citera
2022-02-28, 10:43
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Om de enas om fred, kommer sanktionerna mot Ryssland att försvinna då, och i så fall, hur lång tid kommer det att ta tror ni ca?

Nu finns det möjlighet att få bort fanskapet med bihang tillsammans med alla kärnvapen hot.

Förhoppningsvis är sanktionerna kvar tills de avvecklar o lämnat över sin akärnvaoen.

Kina är säkert med på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in