Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-28, 10:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
DJ Russia GDR ner nästan 60 % idag. Herrejävlar. Hur länge kommer oligarkerna orka med Putins galenskap? Är hans makt verkligen så fullkomlig att de bara kan titta på hur deras miljarder tynar bort?

Man kommer snart kunna köpa en bättre begagnad 400-fots lyxyacht för en rimlig peng.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ryssland går just nu fullständigt åt helvete. Börsen minus 57%
TROTS ATT UTLÄNDSKA INVESTERARE FÖRJUDITS ATT SÄLJA AKTIER !!!

Denna finansiella ryssmassaker kommer vara fullständigt unik i världshistorien.

Ja herrejävlar. Är dina popcorn slut än?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ukraina skall förhandla med Ryssland om några timmar. Vad skall det handla om? Ukrainas ovillkorliga kapitulation och att Ryssland skall få till ett regimskifte? Det är vad ryssarna kräver. Ukraina var en "bridge to far" för Ryssland. Amerikanerna hävdar (och jag tror detta är korrekt) att detta skulle bli en 72 timmars operation. Ryssland har nu hållit på i över 100 timmar. De har gjort framsteg men de kan uppenbarligen inte ta de större städerna om de inte är villiga att göra som USA gjorde i Irak 2003 eller som Ryssland gjorde i Tjetjenien på 1990-talet dvs. använda trubbiga vapen vilket resulterar i många döda civila och ukrainska soldater.

Enligt någon svensk försvarsforskare kan Ryssland hålla på i ungefär 240 timmar innan Ryssland måste ge upp. Givet sanktionerna samt att NATO/EU skickar underrättelser, vapen, pengar och vad nu Ukraina behöver kan detta dra över 240 timmar och där med måste Ryssland dra sig ur. Jag tror att amerikanerna också räknat på detta. De vet ungefär hur mycket Ryssland klarar och håller bara Ukraina ut i någon vecka till så kanske Ukraina klarar sig ur detta. Det är rätt svårt att hänga med i svängarna på grund av all rysk, ukrainsk och västerländsk desinformation. Uppenbarligen vinner västvärlden propagandakriget men jag är intresserad av vad som sker på marken i Ukraina och där får vi nästan ingen tillförlitlig information. De här ryska bloggarna av amerikansk-ryska skribenter är så partiska till Ryssland att man inte får ut något av dem. Jag vill nog hävda att efter 10 dagar i Ukraina kommer vi se detta;

1) Ryssland slåss fortfarande i Ukraina eftersom tillflödet av pengar, vapen och utrustning samt hjälp av NATO/EU med underrättelseinformation gör det omöjligt för Ryssland att vinna

2) Ryssland ekonomer tankar nu och deras ekonomiska elit (många är ett gäng skurkar) kommer ha förlorat väldigt mycket på detta.

Västvärlden behöver bara dra upp skruvarna. Problemet är att viljan inte verkar finnas i USA och EU för en fullständig avkoppling från Ryssland. Nu hävdar ju en del att Ryssland sitter på korten och klarar av sanktionerna eftersom det är i det närmaste en autarki. Det är möjligt men det gör nog betydligt mer ont för Ryssland än det gör för USA och EU. Vidare är det EU som kommer ta de mesta av smällarna och vad jag kan se verkar ju inte svenskarna ha några problem med detta.

Hur som helst så kommer inte Kina stödja Ryssland i sina företag utanför fastlandet i rädsla för sanktioner. Ett bra beslut av Kina. Från Nasdaq

Det ser ut som om Ryssland är körda. Jag måste faktiskt hålla med några av de här fanatiska liberalerna och neo-konservativa på forumet som jag kritiserat. Det ser ut som Ryssland har förlorat. Detta var riktigt jävla dumt av Ryssland. De missbedömde situationen och sin egen styrka.

Ryssland kommer bli en marionett till Kina inom ett par år. Det förstår nog vem som helst. Gott så eftersom Kina har en icke-interventionist policy och nu räknar jag inte Taiwan såklart som Kina hävdar är deras. Jag undrar verkligen hur ryssarna tänkt. De har förlorat!
Vi får se!

Ja, det var ett nog överilat beslut av Putin. Inte för att ryssarna hade kunnat ta Ukraina men för att om de hade gjort det med vad som hade krävts skulle man fastna där för lång tid. Frågan är om han hade något val här.

En sak är klar! Meme-kriget har ryssarna förlorat.
Citera
Medlem
rostsyntess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Tro inte en sekund att Putin inte kommer komma på statsbesök om 4 mån eller så...

Om fyra månader så lever inte Putler längre.
Citera
2022-02-28, 10:32
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Såg en intervju nu när den fete lille grisen Lukasjenko står och säger att västa sanktioner kommer mötas med sanktioner från Vitryssland, vad är deras största exportvara? Lera?

Hoppas det här blir slutet för honom också, man fattar ju nu varför Putis hjälpte honom mot protesterna efter valet. Planen att använda Vitryssland i sin invasion av Ukraina var där hela tiden.

Belarus verkar producera:

The top exports of Belarus are

Refined Petroleum ($5.24B),
Potassic Fertilizers ($2.78B),
Cheese ($996M),
Delivery Trucks ($958M),
Crude Petroleum ($727M),

exporting mostly to

Russia ($13.4B),
Ukraine ($4.14B),
United Kingdom ($2.3B),
Germany ($1.32B), and
Poland ($1.31B).

Intressant att notera att de är stora ost och budbildtillverkare. Jag kan föreställa mig hur ost från Belarus smakar.

Det här är vad Homer Simpson skulle säga: Meh
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Ja då talade Kinesen på jobbet sant att Kina vänt kärnvapen och antikärnvapen mot ryssland. Dom skall också ha Militär trupp beredda på att gå in i ryssland.
Låter inte alls troligt att Kina förbereder att gå in i Ryssland. Men Kina håller beredskapen uppe för alla former av utveckling. Kina har massiva investeringar i närområdet i form av nya silkesvägen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är naturligtvis på Ukrainas sida i kriget - OBS OBS - men jag måste ändå säga, att det är lite konstigt att begära att få gå med i EU NU, när de behöver vår hjälp. Fast de inte har velat vara med och betala, eller underkasta sig olika EU-beslut tidigare. Det är som om någon skulle spara in på fackföreningsavgiften, och sedan gå med först när de hotas med sparken. (För övrigt får man inte heller hjälp av facket, för ett problem som började innan man gick med.)

Man förstår deras panik men de kommer nog dessvärre inte få gå med nu, tänk om Ryssland vinner kriget så är de med i EU.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Kanske du har läst historia, men du använder dina kunskaper lika selektivt som kriminaldåren i Kreml.

Bara för att en del ukrainare samarbetade med nazisterna, är det inget fel att hela nationen utmålas som fascister av regimmedierna i Dermokratskaj Pederastsija Putleristan, eller hur? Jag har haft släktingar som dösats av polacker och litauer och ryssar och danskar, men inte går jag omkring pösande av hat och bitterhet för den sakens skull.

Ukrainarna hade lidit mycket ont under Stalins välde, och det är förklarligt att många av dem valde att samarbeta med tyskarna, som de uppfattade som sina befriare. Men det var för 80 år sedan. Varför skulle inte Ukraina (liksom även de baltiska staterna) inte förtjäna sin frihet i dag, bara för att en del av dem samarbetade med nazisterna?

Det fanns ju till och med ryssar som kollaborerade med Hitler ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Andrej_Vlasov

Ukrainare kallas inte för nazister för vad de gjorde då utan nu. I Ukraina och i de baltiska staterna finns ett otroligt rysshat eftersom man likställer Sovjetunionen med Ryssland. Detta gör att det inte är tabu att vara nynazist där. Det kryllar av dem. Och de älskar att döda ryssar. Alla Europas nynazister flockades till Donbass för att få chansen att döda ryssar, att det var civila spelade ingen roll förstås. Sverige var det land vartifrån de flesta nynazisterna kom förresten. Inte konstigt om man ser på rysshatet härinne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seradas90
Som någon skrev tidigare så har han 2 (kanske till och med 3) döttrar, få hoppas han inte är så galen att han offrar dom.

Ja det tycker man ju. Kan inte hans döttrar prata lite vett i gubbjäveln?
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är naturligtvis på Ukrainas sida i kriget - OBS OBS - men jag måste ändå säga, att det är lite konstigt att begära att få gå med i EU NU, när de behöver vår hjälp. Fast de inte har velat vara med och betala, eller underkasta sig olika EU-beslut tidigare. Det är som om någon skulle spara in på fackföreningsavgiften, och sedan gå med först när de hotas med sparken. (För övrigt får man inte heller hjälp av facket, för ett problem som började innan man gick med.)

Första gången någonsin, men här håller jag faktiskt med dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Xi är ingen idiot. Inte ens Kina vill stödja en galning som hotar med kärnvapen tills han får som han vill. Ingen accepterar en sån granne. Europa går in från väst och Kina från öst och så plockar vi bort Ryssland för gott.
Tror Ryssland kmr bli uppdelat som med Tyskland efter 2a världskriget.
Citera
Medlem
HalvTomt-Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Tror du det finns några andra källor? Du måste vara lovligt korkad. Men fortsätt med dina skygglappar du.
2 kommentarer och fortfarande ingen källa så långt ögat kan se. Du ljög alltså ihop allting? Du har inte ens ryska källor på detta är vad du menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in