Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 00:23
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD

Ryssland kan säkert inta några storstäder, men sen då? De kommer bli konstant anfallna var de än är.

Inte mer än tillfälligt.
Ukraina är ett för stort land med för mycket folk och för stor uppbackning från EU.

190 000 ryska 20-åringar som är ute på sitt första skarpa uppdrag kommer inte att kunna ockupera en enda stad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Jag har en känsla av att serberna i tråden som orerar om Rysslands herravälde inte är speciellt intressanta för bängen
Om de tycker att Ryssland genomför fredsoperation, så kan vi lika bra säga att NATO genomförde fredsoperation i Jugoslavien också
Citera
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Tre rader var alltså för mycket?

Ukraina ville inte gå med i Nato 2014, förrän EFTER att Putin invaderat och tagit Krim.

Före det valde man neutralitet.

Ja, före det var Ukraina på ryska sidan. Shit hit the house när Janukovich tackade nej till EU och ja till Ryssland(Korruption) Protester bröt ut och ukrainska regeringer röstade ut honom. Putin tog över Krim, sen dess både Poroschenko och Zelensky är för EU och NATO.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Knappast. Det är inga ryssar som vill att deras ungdomar ska dö.
Realiteten är att de är dåligt tränade och har dålig utrustning. Dessutom har Putin ljugit för dem och sagt att de är på övning, så de är inte heller något vidare förberedda på vad som väntar dem.

Mycket fin människa den där Putin. Nästan snudd på humanist!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Ukraina är överlag ett korrupt skitland även om Kiev är en fin och trevlig stad att turista i. Mycket som är fel där, men det var mycket som var fel i Libyen, Syrien och en massa andra länder också. Ingen anledning att invadera.

Absolut, de är lika dåliga kålsupare. Känns som att många stödjer Ryssland där bara för att de är anti USA.
Visst är det så men dessa rysstroll är samma muppar som avgudar Trump, samma korkade människor. Bäst att bara ignorera.
Citera
2022-02-28, 00:24
Medlem
Krakems avatar
Fruktansvärt besviken på Putin. Skall erkänna att jag fram till nu framhöll honom som någorlunda måttlig och, även om han inte var optimal på något sätt ur ett västerländskt perspektiv, en nödvändig bricka mot NATO och väst. Det är till syvende og sist inte Ryssland och Putin som översvämmar Sverige med manliga getherdar från jordens rövhål vars uppehälle vi måste finansiera på livstid. Det är väst och våra egna politiker som totalförstört Sverige och Europa.

Men det här går inte att försvara. Om nu planen var att avsätta det ukrainska ledarskiktet hade det väl varit strategiskt bättre att iscensätta en coup än att rulla in från flera fronter, påstå att det är en ”fredsbevarande” operation när man samtidigt rullar in med konvojer av vakuumbomber och nu fingrar på kärnvapnen. Resultatet blir nu som några riktigt påpekar att enigheten och uppslutningen bakom EU blir total och stödet för NATO lär öka. Jag gillar inte NATO men jag gillar ännu mindre invasionskrig av den sorten Putin precis sjösatt.

En fet känga också till Björn Söder som yrar runt som en feg råtta och skriker på NATO när läget blir skarpt. Samma med resten av SD’s ledning (och jag är SD’are). Där måste jag motvilligt erkänna att den svenska regeringen har hanterat detta bra. Tydligt deklarera att inget medlemskap är aktuellt men man stödjer Ukraina med vapen (det är så det skall göras).
Senast redigerad av Krakem 2022-02-28 kl. 00:26.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
HACKERNÄTVERK SÄGER SIG HA SÄNKT RYSKA REGERINGSSAJTEN

Hackernätverket Anonymous har sedan tidigare förklarat cyberkrig mot Ryssland efter Vladimir Putins invasion av Ukraina.

De hävdar nu att de sänkt den ryska regeringens hemsida. Sajten gick inte att komma in på när Expressen försökte.

Hur fan kan putler inte äns skydda sin egen regerings hemsida?

Hur fan ska dessa mannar kunna skjuta en atombomb?

Vem bryr sig om en hemsida i det här läget? Tänk om Blondinbellas Insta blir hackad...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Som jag sa tidigare i tråden,
så har Putin gått in väldigt försiktigt ( om man kan uttrycka sig så) i jämförelse vad man brukar göra som Ni just nämnde så brukar man bomba kratfverk första dagarna.

Min bekant som är ifrån Ukraina, bor i Charkiv sa i början att det inte var sådär jätte dramatisk. Ström, värme hade de (vet inte nu) men enda som de inte hade var mat...de kunde inte gå handla då inget kom in. Apotek fanns öppet på vissa platser

Men nu är det en 5 km kolumn av Ryska soldater mot Kiev så hoppas båda stannar med vit flagg och förhandlar , under förhandlingen total stopp. EU/NATO lägger sig inte i, så det inte blir mer elände av bekostnad av Ukraina.

1. Garantier att Ukraina inte är medlem i NATO

2. Garantier Ryssland aldrig sätter sin fot i Ukraina

3. Nu lär det vara svårsmält men senare evig fred/vänskap

Sen hoppas jag NATO slutar sen med kalla kriget fasoner och slutar med expansion och vice versa Ryssland

(ja jag vet fredsavtal i slutändan håller inte, men överskådlig framtid åtminstone)

NATO expanderar nästan aldrig. Det är länder rädda för Ryssland som står på kö.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Man står väl inte i skuld om man har fått presenter?
Vissa grejer är rent stöd, annat är inköp. Ryssland betalar i slutänden ändå med ett gigantiskt krigsskadestånd, så det spelar ingen större roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ja, typ att Ukraina aldrig går med i NATO. Vilket är rimligt.

Det tror jag Ukraina skulle acceptera.
Det jag inte tror de acceptera är landavträdelser som är fullständigt orimliga. Dvs mer än Krim och östra tredjedelen av Donbass.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
TOS-1 på väg till Kharkiv

""Vakuumbomberna är bland de kraftfullaste som finns efter kärnvapen.

Den fraktades med lastbil och mot den ukrainska gränsen, i riktning mot staden Charkiv. Avfyraren som Ryssland använder kallas TOS-1 och har plats för 24 vakuumbomber.""

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7P5bO/putins-extremvapen-pa-vag-mot-ukraina-stationerat-tos-1
Ryssjäveln plockar fram elaka vapen, dom där går det inte att finlira med för att hålla städer städade. Nu vill han förstöra
Citera
Medlem
Chrille Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ja, typ att Ukraina aldrig går med i NATO. Vilket är rimligt.

Det kommer väst/NATO aldrig acceptera, det skulle ju ge Ryssland carte blanche att invadera länder som vill gå med i NATO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in