Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Tror ni inte Rysslands taktik är att omringa Kiev och Kharkiv, medan man fokuserar på att ta över södra och östra delarna?

Att gå in med militären i de stora städerna är självmord, finns ingen chans att man vinner utan att jämna allt med marken med massiva bombningar.

Finns en ukrainare med bazookas i varje hörn som kan få sönder en pansarvagn hur lätt som helst.

Exakt. Bättre att omringa. Slå ut elen och matförsörjningen.
Det tar lite längre tid men mjukar upp försvararna rejält innan man går in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
De ryska federalisterna kände sig möjligen hotade.

Varken Tjetjenien eller Georgien eller Ryssland eller något annat folk i folkfängelset var hotade av Ukraina. Bara federalist-galningarna som drömmer sig tillbaka till när folkfängelset var ännu större.

Alla folks frihet, hela världens fred.

Utom för de vi inte gillar.

it´s ok when we do it.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Något som slår mig med allt det här är.. förutom givetvis att Putin måste ha förlorat förståndet, så...

Före allt det här, så hade jag väldigt lite koll på Ukraina. Jag hade sett någon dokumentär om konflikten 2014, men that's about it.

Men nu, jag refreshar aftonbladet konstant, läser nästan varje inlägg i denna tråden. Och fylls av beundran inför Ukrainas folk och dess president.

Vilken sammanhållning och stridsmoral. Vilken förmåga de har. Helt otroligt.

Jag tror att hela världen dagen för krigsutbrottet tänkte att "okej, nu är det kört". Jag fylldes av sorg när Zelenskij andra dagen sa "vi vaknar upp andra dagen i den här striden ensamma".
Även om jag förstår att det är mycket farligt om något annat land skulle blanda sig i, vill man bara i sitt hjärta att det ska flygas in 200000 troops och hjälpa dem jaga ut ryssen.
Men det funkar såklart inte så.

Men jag tror hela världen vill att Ukraina ska vinna det här kriget. Jag vill det iallafall. Låt de få ha en demokrati med en älskad president med hjärtat på rätta stället.

Jävla hjältar är ni. Inget annat. Hade jag haft hälften så mycket stake...

Det finns ju såklart några faktorer som spelar in till deras favör.

- De får hjälp med vapen
- De har god moral
- Uppenbarligen skickliga i strid
- Ryssarnas moral är dålig. De tror inte på saken.
- Ryssen verkar dåligt organiserad.

Den här konflikten har nog satt Ukraina högt i folks medvetanden, och åtminstone jag gillar vad jag ser!

Håll nu ut inatt!
Citera
2022-02-27, 23:22
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights

Uppenbarligen så går det att föra in vapen landvägen, både Tyskland och nu även Sverige kommer i alla fall att skicka.

Allt jag har sagt har i princip stämt.

Att imperialisterna står i kö för att sända vapen innebär inte att mer än högst en bråkdel av dem kommer fram. Var säker på att en del av dessa vapen kommer i orätta händer, säljs på en marknad där terrorister lägger beslag på manpads – och i Ukraina råder kaos, vapen är på drift, kommandostrukturen är i upplösning. Tänk på detta nästa gång du tar ett flyg från din lokala flygplats. En manpad räcker för att ta ned ett civilt flygplan. Mycket mycket farligt.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kan dessa vapen nå Kiev?

Jo, om dom kan bryta sig igenom omringningen.

Eller genom att använda tunnlar, kloaker eller gömma i fordon, i sopbilar som man gjorde i Slovenien...

Men logistiken för detta blir en ren mardröm...
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Om mjöl och bröd blir lite dyrare är det ett litet pris att betala i sammanhanget.

Det är "ett lager till" i det hela :

-Högre Gas/oljapriser, dvs energipriser..
-Högre inflation..
-Högre produktionspriser..
-Högre räntor..
-Högre råvarupriser (vete tippar jag just nu)..
-Och det är så långt, vad blir nästa överraskning ?

Sammanlagt kommer detta inte att bli "lite" i EU nästa vinter. Vi får se hur det går..

(tänker bara det ekonomiska i denna post, inte själva konflikten)
Citera
Medlem
Hoppas jag har fel men känns som att denna natten kommer bli extremt jobbig för Ukraina. Använder Ryssland vakumbomber så ser det inte roligt ut efteråt kan jag lova.....
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Haha! Dagens skämt. EU vet inte vad dom vill tills globalisterna planterar ett frö för expansionsplanera sen lobbas det för fullt i EU-högkvarteren och sen vips så är Ukraina medlem. Följden blir att EU får ett U-land till som skattebetalarna ska försörja men inte hjälper på något vettigt sätt. Samtidigt hjärntvättas folket att lägga surt förvärvade pengar på onödiga saker som går rakt ned i globalistbolagens fickor.

Jag sa anpassat, säger inte att Rysslands system är perfekt men det funkar bra eftersom länderna har haft mycket givande samarbeten genom åren med flera infrastrukturprojekt som höjt statusen i landet och länderna har nära band både etniskt och historiskt.

Ni verkar tro att ALLA är FÖR Europeiska Unionen? Så är inte fallet.
Däremot värnar Europa fred i regionen, och den ska inte en lönnfet diktator sabba.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Detta är WW3 mina damer och herrar. Den upptrappning vi sett de senaste 24 timmarna trotsar allt vi sett sedan 1945 och tidigare.

Detta är regimen Putins end game.
Händer så mycket just nu så tror Putin är förvirrad
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Hur svidande tror ni att kriget hittills har varit för Ryssland? Manskap, material osv. Jag menar de ekonomiska sanktionerna är stenhårda, trodde jag aldrig, själv sa jag att det inte kommer bita, fel där.

Ryssland är ett ekonomiskt U land så det svider nog riktigt hårt, New Yorks bnp är 300 miljarder kr större än hela Rysslands tex och mindre än hälften av lilla sveriges. Det värsta är nog skammen då man helt tappat sin status som militär stormakt efter sovjet tiden.
Citera
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Den som gömmer sig i en bunker på okänd ort eller Zelensky som är med sina trupper på plats...
Zelensky gömmer sig. Han tror sig stå överst på Putins lista.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Jo, och jag tänker också, om det redan är svidande, hur pass mycket värre kommer det inte bli senare? Jag menar vad är tanken, ska de "behålla" Ukraina? Det lär ju kosta skjortan! Inget litet land direkt och motståndet och hatet lär ju fortfarande vara gigantiskt även efter kriget.

Ja precis rysshatet i Ukraina kommer bara växa och växa mer, vänta du och se när de börjar med IEDS, bakhåll osv som USA hade stora problem med i Irak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in