2022-02-27, 22:00
Medlem
Brukar ni stänga av laptopen när ni inte kommer använda den på flera timmar eller någon dag? Är det bäst att man stänger av eller duger strömsparläge? Vad är bäst för livslängden så att laptopen håller så länge som möjligt?

Läste att "Stäng av" på Windows 10 inte stänger av laptopen helt ens, men att man kan göra det genom att hålla ner en knapp. Är det bättre att stänga av helt då?
Citera
2022-02-27, 22:11
Avslutad
Bättre att ha den igång hela tiden.. och använda sleepmode.

Elektronik gillar ström
Citera
2022-02-27, 22:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla

Elektronik gillar ström

Jo moderkort och andra delar dör inte alls långsamt av elektriciteten...
Citera
2022-02-27, 22:16
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jo moderkort och andra delar dör inte alls långsamt av elektriciteten...

Va? Det är inte strömmen som påverkar hårdvara i regel utan värmen. Om det är bra ventilerat så kan en dator stå på dygnet runt utan problem, snarare bättre med jämna temperaturer.

Hårdvara som man stänger av och på hela tiden påverkar snarare livstiden mer.
Citera
2022-02-27, 22:16
Medlem
Citat:

Elektronik gillar ström

Ok, "sliter" det inte mer på hårdvaran så att den inte håller lika länge?

Är Sleep mode det som kallas Strömsparläge på svenska? Eller är det "Viloläge" ? Är det "Stäng av" som blivit Viloläge på Windows 10 eller?
Senast redigerad av nickemannen86 2022-02-27 kl. 22:20.
Citera
2022-02-27, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nickemannen86
Ok, "sliter" det inte mer på hårdvaran så att den inte håller lika länge?

Är Sleep mode det som kallas Strömsparläge på svenska? Eller är det "Viloläge" ? Är det "Stäng av" som blivit Viloläge på Windows 10 eller?

Det sliter lite mer på fläkten givetvis.
Men jag menar en laptop har man kanske i max 5 år sen byter man. Så det blir ju aldrig ett problem.

Alla kondensatorer osv i datorn gillar nog att vara laddade hela tiden.
Istället för att slås av och på hela tiden.

Men mja stäng av eller ha den på är så pass liten skillnad så det e skitsamma vad man gör.

Enda jag kan komma på är att man inte ska koppla in en gammmal laptop med laddare 24/7. Dom gamla rackarna kör nämligen slut på batteriet.
Men det va ett tag sedan
Citera
2022-02-27, 22:41
Medlem
Citat:
Enda jag kan komma på är att man inte ska koppla in en gammmal laptop med laddare 24/7. Dom gamla rackarna kör nämligen slut på batteriet.
Men det va ett tag sedan

Okej är det bara batteriet som körs slut då eller slits även resten laptopen av att ha laddaren ikopplad 24/7? Hur gamla är de laptops som inte pallar att ha laddaren i hela tiden?

Vore ju nice dock om man kan hålla en laptop i bra skick i mer än 5 år, så kan man lägga pengar på annat.
Citera
2022-02-27, 22:44
Medlem
sommarlovs avatar
Dagens datorer sover mest hela tiden, om ni inte spelar eller så.
Jag fäller locket och låter den somna, det räcker gott.
Citera
2022-02-27, 22:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Va? Det är inte strömmen som påverkar hårdvara i regel utan värmen. Om det är bra ventilerat så kan en dator stå på dygnet runt utan problem, snarare bättre med jämna temperaturer.

Hårdvara som man stänger av och på hela tiden påverkar snarare livstiden mer.

Alla typer av kablar och ämnen som leder elektricitet slits av det över tid. Annars hade kablar levt i evighet.
Citera
2022-02-27, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nickemannen86
Okej är det bara batteriet som körs slut då eller slits även resten laptopen av att ha laddaren ikopplad 24/7? Hur gamla är de laptops som inte pallar att ha laddaren i hela tiden?

Vore ju nice dock om man kan hålla en laptop i bra skick i mer än 5 år, så kan man lägga pengar på annat.

Hmm 10å kanske.. inte helt säker.
Men körde slut på ett batteri 2011.
Det va ett tag sedan det va ett problem iaf
Citera
2022-02-27, 22:57
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Alla typer av kablar och ämnen som leder elektricitet slits av det över tid. Annars hade kablar levt i evighet.

Man märker ju hur ofta de byter strömledningar. Typ var 50:e år eller så.

Problemet är att dåliga kablar har dåligt hölje som torkar ut och inte håller. Problemet är inte att ström i sig påverkar strömledningen nämnvärt i metaller.

Du vet inte vad du pratar om.
Citera
2022-02-27, 23:12
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Jag brukar stänga igen ”locket” på min MB air. Har visserligen bytt batteri nyligen men minns jag inte fel köpte jag datorn 2012 eller 2013.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in