Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 21:57
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Rysslands ÖB Valery Gerasimov påstås ha fått sparken.

https://twitter.com/AVindman/status/1498007949104533508

Om det är sant så är nog Ryssland på väg mot ett jättefiasko, eller så kommer kriget att ändra karaktär från "VDV sneva privjet" till typ Iran-Irak kanske. https://twitter.com/200_zoka/status/1498019898009784327

Kort efter att Putin beordrat om att sätta nukleära missiler i högsta beredskap ja.

Han kanske motsatte sig beslutet. Är nog inte direkt riktat till doktrinen i Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Kan du vara så snäll och ge mig länken?
har den inte kvar tyvärr! men sök och du skall nog finna ganska säker på att det är på denna konvoj i alla fall
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Tjetjenerna känns väl inte som de intelligentaste folkslaget av de redan hjärndöda ryssarna.
Har tjetjenerna gett upp alla idéer om att bli självständiga?
Citera
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Konsekvenserna av en konflikt mellan Ryssland och Nato skulle bli fullständigt förödande, för hela mänskligheten och för hela planeten. Det är inga kinapuffar som användes under WW2. Addera att han är irrationell och krigsgalen, plus att han besitter världens största kärnvapenarsenal (som han dessutom hotar omvärlden med). Behöver jag fortsätta?

Lösningen är att låta Ukraina ta denna strid, även om alla länder i Europa skulle vilja sätta marktrupper i Ukraina och hjälpa dem så kan kostnaden av ett sånt agerande förstöra för oss alla. Det här är ingen vanlig kukmätartävling, det är spela roulette med planetens alla invånare som insats.

Jag förstår ditt resonemang men sätter man inte hårt mot hårt här så är världen körd ändå. Världsfreden bygger på att vi inte låter oss domineras av tyranner.
Citera
2022-02-27, 21:58
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Vi har haft fyra möten denna veckan och vi har vädjat om detta att vi behöver skicka vapen och I Sverige så är detta väldigt ovanligt drag men det finns brett stöd för Sveriges riksdag om detta.
Cyniskt mot de civila i Ukraina. Nu kommer förlusterna att öka. Återhållsamheten hos ryska militärledningen kommer att minska.

Väst verkar lida samvetskval för att man hade lurat Ukraina i det här och sedan övergivit. Nu vill man gottgöra, men på helt fel sätt.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är jag övertygad om att de tycker.

Ukraina är oerhört viktigt för Ryssland. Det är så viktigt att hålla den vägen stängd för NATO att Ryssland antagligen är berett att satsa allt på att hålla den dörren stängd.

Så de måste starta domedagen för att avvärja ett potentiellt framtida hot? Vad är poängen med det? Kan de inte vänta med att förstöra jorden till ett hot mot deras regim faktiskt existerar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piolek
Gick ju bra förra vändan eller hur, getknullargeneralen va den första att smaka bly i hostomel. Tror de kommer sluta likadant här.

Att dem är bra krigare betyder inte att dem är odödliga 😂😂 herregud ni ser lite twitterposter och ni är alla generaler och taktiker.

Man har på flashback under dessa 4 dagar både avslöjat ryssens planer taktik och endgame.
Senast redigerad av Juggenaut 2022-02-27 kl. 22:00.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Eventuell storskalig attack mot Kiev ikväll.

Hoppas nu de Tjetjenska trupperna håller sig på mattan, så att inte Ryssland får dåligt rykte.

Jag tror inte deras rykte kan försämras mycket mer än det redan har gjort.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Men snälla jävla människa, ett neutralt land får inte sälja vapen till stridande part heller...det trodde jag man fick lära sig på elementär nivå i skolan idag.

Ett neutralt land får inte stödja någon part i konflikt eller sälja militära vapen och militär matriel till stridande part.

Det är ett lika stort brott mot neutraliteten att sälja som att skänka bort vapen, det kan du aldrig dribbla dig ur.
Så....det spelar alltså roll vilken part som deltar, inte själva neutraliteten i sig då med andra ord?

Som jag trodde då.

Så att sälja en kniv till en person i en jaktaffär är samma sak som att springa fram och ge en kille en kniv som är i slagsmål?
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
tror ni putin kan leva ett vanligt liv efter kriget? eller kan vi förvänta självmord?

Inget av dessa.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Har tjetjenerna gett upp alla idéer om att bli självständiga?

Min första tanke. Först 2 krig mot ryssen och sen kriga med ryssen i ett betydelselöst krig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugosexan
Det svenska stödet på väg ner?

C17A Globemaster III med avresa från Linköping, utan slutdestination.

https://fr24.com/BRK39/2af6dab2

Mest troligen ett från Heavy Airlift Wing som är placerad i Ungern. Sverige är ett av länderna som ingår i Heavy Airlift Wing och är med delägare ett tre C-17

Det kan vara på väg till hemmabasen i Ungern.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Heavy_Airlift_Wing
Senast redigerad av zapohd 2022-02-27 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in