Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 20:31
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, men hela jävla kriget (iaf den officiella förklaringen) handlar ju just om att avskräcka Ukraina från att gå med i en allians. Herregud...

Jaha, du är en sådan där idiot som tror att alla som inte håller med dig är ryssar? Jag hejar stenhårt på Ukraina, bara så du vet.

Men om du du hejar på Ukraina varför för du fram kremls hjärndöda propaganda om att de startat krig av rationella anledningar?

Kanske Sverige får lov att anfalla Norge för det påstås att Breivik skulle bli kung där?

Om jag förstod dig helt fel ber jag om ursäkt .
Senast redigerad av RealTide 2022-02-27 kl. 20:35.
Citera
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Många som inte vet det men NLAW är faktiskt också ett svenskt vapen.

Sveriges styrka skulle dock vara Saabs Neuron som skulle kunna massproducerad på hemmaplan. Finns en del som hävdar att om Sverige tog fram Neuron i lite större omfattning skulle ett Natomedlemskap inte ens behövas…
Som jag förstått det har man gått tillbaka till att använda robot56 Bill i väntan på det nya systemet, förmodligen billigare att göra skulle jag tro, dock är det ju en besättning om 3 personer till ett Robot56 Bill system till skillnad mot 57 där en soldat kan sköta systemet självständigt, så jag förstår faktiskt inte riktigt logiken där, men så ser det ut varje fall.
Senast redigerad av Ladida 2022-02-27 kl. 20:35.
Citera
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Jaha! Smart! Vem kommer att köpa den fonden?

25 miljarder är peanuts i sammanhanget. Värt priset att slippa äckelkänslan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Vi behöver inte ryssarna. Världen klarar sig utmärkt utan dem. Prata du om naturgas men vi kommer ersätta den.
Ersätta den? Hahahah vad har sverige ens?.

Redan nu har både el och drivmedel blivit dyra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det verkar råda lite tveksamheter där, dels så var nyheten redan ett dygn gammal när den återpublicerades som ”BREAKING” och dels skall ÖB:n också ha synts tillsammans med Putin efteråt.

Sedan är det ju dock svårt att säga vilka bilder på Putin som är live och vilka som är förinspelade. Jag blir glad om nyheten stämmer (fler sprickor i muren) men ställer mig försiktigt skeptisk tills vidare.
Sparkar han denna kommer bara en ny som är ännu närmare putte tyvärr förhoppningsvis får putin en ”hjärtattack” eller likande
Citera
Medlem
greta75s avatar
Vi sköt mycket p-skott i lumpen då jag låg i pansarvärnsgrupp. Vi sköt mest träningsversioner (med lyspatroner) men även några skarpa.

Det är en tung granat som inte har någon intelligens, du måste sikta rätt. På nära håll är det ganska lätt att träffa men redan på 200 meter så kan de missa målet.

Det är en engångsprodukt med ett skott. Projektilen när den träffar skickar typ en svetsstråle som penetrerar pansar och sedan skapar en explosion inne i vagnen. Den är inte kraftig nog att slå ut tanks framifrån, knappt från sidan/bakifrån även om det blir en rejäl smäll. Dessutom har ryska tanks aktivt pansar som motmedel, pansarplattor som skjuts ut mot inkommande projektiler.

Övriga fordon tex bepansrade stridsfordon är inga problem.

Oerhört enkelt att fatta hur de funkar, sikta och skjuta. Men många kommer nog missa målet om de inte tränat innan. Hoppas bara att de också förstår att det måste vara klart bakåt, annars kan polaren stryka med, kanske lätt att glömma i stridens hetta.

De är ganska lätta att springa runt med förövrigt. Mycket skönare att bära på en eller två sådana än granatgevär med ammo.
Senast redigerad av greta75 2022-02-27 kl. 20:42.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Det enda Putin hade behövt göra var att spela lugn så hade Nato problemet löst sig själv. Flertalet länder la inte i närheten av 2 % av bnp som Nato kräver. Trump hade även många kritiska uttalanden om Nato och var kritisk till att USA bar upp länder som ignorerade 2% kravet.

Hade Putin bara spelat sina kort rätt och inte provocerat och flashat med sin upprustning så hade flertalet länder funderat på om det verkligen var värt att lägga så mycket pengar för en allians som ej behövs. Annekteringen av Krim fick den totalt motsatta effekten och efter denna invasionen lär Nato förbli en långvarig allians med minst lika mycket allierade.

Putin och Ryssland är själva ansvariga för Natohetsen genom sina handlingar.

så att skylla invasionen av Ukraina på Natos framfart är löjligt.
Citera
2022-02-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Samma här har Bahnhof. RT verkar blockat. IP-bannat förmodligen.

Sputnik verkar fungera dock.

Snarare RT som blockerar IP-adresser från utom Ryssland för att förhindra DDoS-attacker.

(Det kanske var det du menade..)
Citera
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Ersätta den? Hahahah vad har sverige ens?.

Redan nu har både el och drivmedel blivit dyra.

På dig låter det som att Sverige ligger i öknen utan någonting.
Citera
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
RT skulle väl bannas i hela EU?
Jepp..släcktes idag runt lunch...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Skulle gissa att en bestående order av återhållsamhet getts.
Det är faktiskt inte många dagar som passerat, och Putin har fortfarande god chans att nöta ut Ukrainas försvar och samtidigt minimera civila offer.

Första vågen som sänts in verkar vara motsvarande hemvärn, frånsett några specialstyrkor som tex sabotörer.
Eller dom som försökte sig på en attack mot Kiev dag 2, men som sprängdes till spillror där på ringleden.
Svårt att säga, då Putins trupper inte kunnat granskas i aktion på detta vis förrän nu.
Det kan också vara så att detta är truppernas fulla kapacitet, men som sagt då med ordern om återhållsamhet pga civilbefolkning.

Ukrainas trupper däremot verkar spela i en helt annan liga, trots föråldrat material överlag.
Gissar att detta är ett ämne längre fram.

Jag tror Putin skissat på detta sedan hans framgång med Krim.
Ok, ja den teorin köper jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Samt att Finland gav "grönt ljus" till Estland, för vidareexport utav artilleri till Ukraina.

Otäckt och skrämmande hur fler länder bidrar till det här kriget. Det är många länder nu som har blod på sina händer. De upp uppmuntrar till mer dödande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in