Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 19:43
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Jag tror Kina tar anteckningar och rejäla funderare om kvalitet kontra kvantitet. Putin är beklämmande moraliskt OCH operativt, riktigt avtändande kombination.

Det finns säkert också en hel del som motståndarna kan lära sig om ryssarna från det här kriget. De förbrukar väl även en del materiel och personal nu vilket gör dem lite svagare. Det som komma skall är väl också ett mycket svagt ryssland ekonomiskt sett.

Kan tänka mig att man på kinas sida räknar på vad man kan utvinna ur Ryssland nu.. ryssland lär ju vara desperata efter utbyte.
Citera
2022-02-27, 19:43
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Otäckt hur länder som Sverige, Tyskland, Frankrike mfl göder denna våldsspiral.

Ja, sjukt.

Finns det inga länder längre som kan tänka rationellt? Medla i konflikten…
Citera
2022-02-27, 19:44
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
^This.
Jag tror Putin hade förväntat sig det här skulle vara över innan helgen, och han börjar nu begripa och ömka sig inför konsekvenserna det här angreppet kommer få. Det är därför han nu börjat gnälla som en skolunge om kärnvapen: "M-min farsa kan spöa era farsor!!!"

Det har nog inte gått som han planerat, men underskatta inte hur mycket material och soldater Ryssland kan kasta in i detta. Putin bryr sig knappast om ryska eller ukrainska liv.
Citera
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Jag börjar få en känsla att rysk militär fört Putin bakom ljuset. De vill inte strida mot broderfolket.

Jag killgissar på att Putin som suttit vid makten i mer än 20 år och blivit tilltagande auktoritär har svårt att få andra åsikter än medhåll av sina både civila och militära rådgivare numera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om belägringen blir tät och håller, så tror jag nästa steg ifrån ryssarna blir att stänga av el och vatten. För att få ut alla civila..(säg att man ger det 7 dagar), sen börjar man gå in..

Men Ukraina kan föra in vatten med tankbilar för Kiev är inte helt omringat. Ukraina fungerar jag tycker det verkar som om det är de ryska trupperna som inte fungerar.

Varför skrattar inga här om mina kommentarer om snuskburken?... ....Det kanske finns en modernare modell dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Mariupol har nu officiellt fallit enligt titel på denna video, är detta sant så är azov och dom andra nassarna där nu döda eller på flykt...

Uppskattade dom inte storfrämmande som kom på besök?

Video:https://www.youtube.com/watch?v=FIvKXHEsmPc

Rätt schysst att dom har varningsblinkers på.
Citera
Medlem
https://twitter.com/yannick_serrano/status/1498004462568460292?s=20&t=9noqvnSMg-bPbUoNzVimKQ

Anonymus hotar putin
Citera
2022-02-27, 19:45
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
De som demonstrerade i Berlin idag var av åsikten att det är en dags bilfärd så vore de i stridslinjen.

I skolan på 1980-talet så fick jag lära mig att Bosporen via en linje i Svarta havet och sedan upp genom Uralbergen var Europas östra gräns.

Utmärkt att statsministern utlovade nära 1,4 miljarder i stöd till Ukraina.
De 5000 hjälmarna, skyddsvästarna och pansarskotten kommer att fungera bra i ev strider i städer om Putin inte hejdar sina markstyrkor. 👍🏽
Feltänk av stora mått. Att stödja Ukraina gör bara att kriget blir mer långdraget och fler kommer dö och skadas. Utan stöd kommer ryssarna snart ha vunnit, kriget är över och freden kan råda igen. Synd att Sverige bidrar till att dra ut på detta plågsamma krig, och denna förödelse. Man får ju skämmas att vara svensk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Hur många patroner för AK4/AK5 har vi lagrade? Tillräckligt för en övning?

Sverige har väldigt väldigt bra förutsättningar på materialsidan.

På formkurvan är det en enorm pil nedåt på grund av den avskaffade värnplikten osv. Men bergen är fulla av material. Finns en enorm kompetens i samhället. Vi har råvarorna, fabrikerna osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Medeuropeer? Jag har inte mer gemensamt med en ukrainare än med en kines.

Det gamla rysshatet igen.
"Fiendens fiende"...
Alla som har en konflikt med Ryssland blir helt plötsligt våra "vänner". Förut var det tal om Sveriges "urgamla vänskapsband" med Balterna, nu har tydligen ukrainarna som har blivit våra gamla vänner.

Jaha, och?

Rysshatet är dessvärre befogat. Och ja, Ukrainas sak är vår.
Citera
2022-02-27, 19:46
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Och ` ? Är han stålmannen ?

En inspiration. Ukrainas kämparvilja är glödhet.
Vitali Klitschko is a millionaire many times over. He could be living in a mansion in any city across the world. Instead he’s stayed in Ukraine and armed himself, fighting against a superpower. History will remember this courage.. 
Citera
2022-02-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Ja, sjukt.

Finns det inga länder längre som kan tänka rationellt? Medla i konflikten…
Är det irrationellt att ta chansen att låta den fria världens största fiende utarma sig självt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in