Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 19:01
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag fattar inte vad planen är efter de lyckas "inta" Kiev. Säg att de står där till slut som härre på täppan och viftar med ryssflaggan. Sen då? Ska de försöka behålla säkerheten i ett land med 40 miljoner människor som hatar dem + plus resten av världen? Tillsätta nån skojpresident som blir mördad efter en vecka? Någon najs liten "bufferzon" kommer de aldrig få, snarare ett segdraget och kostsamt helvete. Kommer bli Nordirland av det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Plaindes
Bra fråga. Putin hade nog räknat med en, mer eller mindre, automatisk reträtt av ukrainarna.
Tror det indikerar hur dålig koll på verkligheten Putin har. Han har ett sätt att köra över sina rådgivare offentligt vilket inte gagnar hans verklighetsuppfattning. Något som slår en är att hans bristande tålamod orsakats av en lång väntan på att smittspridningen lungat ner sig innan den traumatiska brutaliteten visades Ukraina. Det hade varit ogörligt att samla ihop flera hundratusen soldater som riskerade covid-19 smittas.
Citera
Medlem
BP says it will offload its 19.75% stake in the state-owned Russian oil firm Rosneft

From CNN's Anna Stewart and Niamh Kennedy in Londo
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
18:40 Danmark sender 2700 panservernvåpen til Ukraina

Danskenes statsminister Mette Frederiksen sier landet vil donere opp til 2700 panservernvåpen til Ukraina.

– Vi er parate til å levere våpen. Vi har besluttet å donere opp til 2700 panservernvåpen til Ukraina. Det er våpen de kan bruke til selvforsvar mot pansrede kjøretøy, sa statsminister Mette Frederiksen på en pressekonferanse søndag kveld.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927#1.15872025.1.15872025

Underbart. Kan inte vi försöka summera en lista på vad andra länder har gjort för Ukraina under kriget. Listan ser bra ut.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Jo, jag vet. Det var mer det här med hjälmar jag tycker är lustigt. Stå skitstolt och säga att man skickar hjälmar liksom...

Skickar man en massa AT4 eller nåt så kan man röka några ryssar.

Haha hjälmar känns schysst dock om man ser till att utrusta civila! Dock gillar jag 135 ransoner, vilket många nog underskattar. En sak ryssland faller på just nu är deras värdelösa logistik och utfodring (trots att ryska och vitryska gränsen ligger någon mil bort), då man ser ryska trupper plundra matbutiker för att få mat.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nu når de ju Sverige med robotar från Kaliningrad i o f s

Det skulle ha någon slags symbolisk effekt. Typ spränga halva Kalmar.
Det skulle såklart skrämma livet ur alla woke-svenskar som omedelbart skulle kräva kapitulation men inte ens svenska politiker skulle göra annat än mobilisera i ett sådant läge.

Men de verkar ganska upptagna i Ukraina just nu

Sverige skulle iof aldrig vara agressiva men jag tror vi LÄTT skulle ta över hela Kalilingrad, inte för att vi skulle vilja ha skiten. Men isåfall så skulle vi kunna ge avgrunden tillbaka till Polen.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Kanske jag som tolkar saker fel, men är det bara jag som får en känsla av att få här hoppas på en diplomatisk lösning och lyckade fredssamtal? Känns lite som att många istället hoppas att alla ska fortsätta slåss till sista man.
Citera
2022-02-27, 19:02
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Är det någon som har koll på hur materielet ska nå Kiev och de östra delarna av Ukraina?
Har Ukraina försörjningslinje ända från Polen till Mariupol?

Det där… är nog något som Ukraina talar tyst om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Vi har ganska bra koll på det området med radar och vore inte första gången som vi hade plan uppe och motade iväg oönskad trafik. Och i det här fallet är vi itne första land som måste korsas.
Och vem är det som pepprar ner planen? Är det tex Polen som pepprar ner ryska plan ovanför Polskt luftrum nerifrån marken eller är vem det?
Citera
Medlem
De vill behålla infrastrukturen så gott det går skulle jag tro. Om det visar sig omöjligt kommer det nog lite värre pansarskott
Citera
Medlem
Svenska OVPN erbjuder gratis VPN för alla i Ukraina
https://www.ovpn.com/en/blog/standwithukraine
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Medeuropeer? Jag har inte mer gemensamt med en ukrainare än med en kines.

Det gamla rysshatet igen.
"Fiendens fiende"...
Alla som har en konflikt med Ryssland blir helt plötsligt våra "vänner". Förut var det tal om Sveriges "urgamla vänskapsband" med Balterna, nu har tydligen ukrainarna som har blivit våra gamla vänner.

Må vara en personlig fråga i viss mån, men.
Genom Putins invasion av Ukraina har du per automatik en gemenskap med Ukrianare.
Passar det inte - flytta till Kina.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Kan inget om Stingers. Hur högt är det realistiskt möjligt för handhållna Stingers att slå ut mål?

Nackdelen är antar jag att om Ryssen känner sig obekväm på lägre höjd så blir det mer bombningar.

Det beror väldigt mycket på hur fort flygplanet flyger. Stinger toppar väl Mach 2.2 i planflykt och mindre vid stigning. Räckvidden anges till 8 km och topphöjd till 4 km. Man får väl anta att det inte är båda samtidigt.
På den sträckan ska missilen hinna upp till och ifatt målet. Missilen flyger visserligen en genare väg, men å andra sidan mer uppåt, vilket drar ner hastigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in