Citat:
Ursprungligen postat av
Downtownkid67
Vi kan väl lika gärna utveckla scenariot lite. När jag får ett vapen från tredje neutral part i syfte att skydda min familj om vi inte vid det läget slutit fred eller hunnit skada varandra är det fritt fram för motståndaren att öka sitt motstånd med fler soldater, och den som gav mig vapen nu istället ger sig själv i striden så att skadan och förlusterna av människoliv riskerar blir större.
Om jag gjort mig skyldig till något förtjänar jag straffet (Putin inte med all rätt dock borde känna att Ukraina förråt Ryssland genom att vilja ansluta sig till fienden) om jag har något motståndaren vill ha så ge honom det om priset blir lägre än att jag står emot. Putin verkar här ha bestämt sig och har säkerligen många alternativa delplaner med olika risker, varav den nuvarande skulle kunna vara den mildaste och bästa av de sämsta.
Sverige kan alternativt till att skicka vapen bistå med sjukvårdshjälp till både ryssen och ukrainaren. Sverige är känt för sina humanitära hjälpinsatser och rättvisa behandling av mördare med mental ohälsa.
Sverige är på väg mot att ta någon annans strid och sätter sitt land på konfliktkartan och vi medborgare riskerar att betala ett högt pris.
Om trycket från omvärlden gör att Putin ger upp vore det självklart bra då har vi eliminerat en stormakt och gett utrymme för USA att fullfölja sin plan. Är dagens händelser det som Klaus Schwab syftade när han myntade "vi kommer befinna oss i krigsliknande situation vid tiden efter corona".
Så krasst sett så skulle du med andra ord accepterar att en annan människa dödar ditt barn och våldtar din fru, så länge situationen inte eskalerar.
Eller än värre, du skulle kallt stå bredvid, fast du hade ett vapen att ge till offret att försvara sig med, för att du resonerar att "nä bäst att låta han få som han vill, det kan ju bli värre"🙄
Med din logik skulle alltså dom allierade under andra världskriget aldrig förklarat krig mot Hitler, låt han få som han vill annars kanske det blir värre...
Är inte Sverige en del av Europa och världssamfundet....hur kan du hävda då att Sverige är "på väg att ta någon annans strid" när ett demokratiskt land blir brutalt invaderat i vårat närområde....det berör oss i allra högsta grad.
Om en människa blir attackerad med sparkar och slag, eller våldtagen, mitt framför dina ögon, hjälper du inte spontant till då? Eller går du runt hörnet och ställer dig och lyssnar på dödsångesten, går sedan tillbaka och frågar "hur mår du"?
Alltså det du förespråkar är det mest omoraliska jag kan tänka mig i en människa....skäms!