2022-02-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Sverige borde inte hjälpa Ukraina på något vis och hålla sig borta från Nato. Detta är ett krig mellan Putin och Ukraina/Nato.

Ukrainas geografiska läge är det samma som Sveriges men på olika sidor av vår kontinent. Det är läget mot öppna vatten och kontroll över haven, som driver Putin att invadera Ukraina. Vi är i större fara än vad politikerna ger uttryck för när de nu ser konsekvenserna av nedmonteringen av försvaret, i vanlig ordning var de naiva och såg det inte komma...

För Sverige är det existentiellt att Ukraina motar bort ryssarna, och vinner detta krig. En seger för Putin gör oss till hans nästa land att attackera. Att Putin skulle bry sig om att svensken vill vara alliansfri, är inget att förlita sig på.
Citera
2022-02-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Ja det svenskaste som finns är ju att suga kuk åt väst när vi inte får någonting för det. Vi har historiskt sett lika mycket gemensamt med öst som väst, halva vårt land ser redan ut som en öststat i sin arkitektur. Att bestämt välja att vi ska tillhöra väst utan att väga in alla alternativ är det dummaste jag hört.
Tur du är i solklar minoritet då.
Citera
2022-02-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Sverige är den näst största bidragsgivaren till ukraina sen 2014, i världen. Det vet redan Putin.
Dessutom avsätter Sverige nästan hundra Mille om året direkt till rysslands demokrati rörelser,detta vet Putin också.

Att Sverige ökar bidragen lite och skickar iväg materiel kommer inte vara avgörande för Putin.

Att anfalla Sverige vore extremt korkat av han då Sverige inte är Ukraina. Det blir en direkt attack på europa och väst. Stor skillnad

Ukrainas befolkning är européer lika mycket som oss. Det ser du om du iakttar hur dessa människor som nu flyr ser ut. De kunde lika gärna vara svenskar, eller från ett annat europeiskt land, om man ser till hur de uppträder och är klädda. De tar till och med sig sina hundar och katter, när de lämnar sina hem.

Det är inte Putin och hans gangsteregim som ska bestämma vem som är europé. Folket i Ukraina ser sig som européer i fria demokratiska val, och inte som en del av diktaturen Ryssland, och det är det som räknas för mig.

När inte Ukraina får hjälp av Nato, får vi veta i klarspråk till hur Nato ställer sig till att hjälpa länder som inte är med i Nato.
Citera
2022-02-27, 15:46
Medlem
Salcinns avatar
Teorin att Ryssland skulle skicka in dåliga förtrupper som taktik är absurd. Putin vill att Ryssland ska framstå som en militär stormakt och kräver respekt ifrån NATO. Med detta misslyckandet så har han fått den motsatta effekten.

Ryssland underskattade Ukraina och har lidit mycket större förluster än väntat de har fått flertalet nerskjutna luftfarkoster vilket de knappt trodde alls, de har inte luftherravälde än och då har Ryssland ett av de största flygvapnen i världen. Sanningen är att Ryssland har precis noll erfarenhet av krigföring och mycket föråldrad materiell och det märks på den totala brist på militärtaktik och logistik i startskedet.
Ryssland har såklart modern utrustning med men med total brist på logistiskt tänkande och militärtaktik så spelar det ingen roll.

I längden så kommer Ukraina att falla men det kommer till en gigantisk kostnad för Putin.
Citera
2022-02-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ukrainas geografiska läge är det samma som Sveriges men på olika sidor av vår kontinent. Det är läget mot öppna vatten och kontroll över haven, som driver Putin att invadera Ukraina. Vi är i större fara än vad politikerna ger uttryck för när de nu ser konsekvenserna av nedmonteringen av försvaret, i vanlig ordning var de naiva och såg det inte komma...

För Sverige är det existentiellt att Ukraina motar bort ryssarna, och vinner detta krig. En seger för Putin gör oss till hans nästa land att attackera. Att Putin skulle bry sig om att svensken vill vara alliansfri, är inget att förlita sig på.

Finanskrisen som inleddes 1990 gjorde att Socialdemokraterna ändrade åsikt när det gällde EU(EG) medlemskap.

Frågan är inte om denna kris kan påverka S när det gäller Nato medlemskap. Skulle de ändra åsikt så kommer vi ha ha en politisk majoritet för ett medlemskap.
Citera
2022-02-27, 16:01
Medlem
BeachBobs avatar
Man får se detta kriget ur en positiv synvinkel. Nu kommer Putin och hela hans familj plus alla oligarker att försvinna. Denna katastrof kommer Putin aldrig levande ur.
Senast redigerad av BeachBob 2022-02-27 kl. 16:08.
Citera
2022-02-27, 16:09
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Sverige skall inte gå med i NATO som bombade barn och åldringar till döds i Dresden 1945 eller som brände civila till döds med atombomber i Japan.

De civilas öde är bedrövligt i alla krig, men både Tyskland och Japan hade faktiskt inlett kriget, och därvid bombat, skjutit, gasat och våldtagit ofantliga mängder civila. Efter det totala nederlaget 1945 har båda länderna framstått som mönstergilla demokratier och fört en fredlig politik. De förstår att dra rätt lärdomar av krigets fasor, vilket den blodtörstige, botoxdäste besten i Kreml helt uppembart inte gör.

Och Nato grundades 1949. Varför ska det vara så svårt för nassenötterna att kolla sina fakta innan de skriver nånting?

Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
NATO är krigsförbrytare, gangsters som skiter i FN stadgan, allt för att tjäna en utvald krigshetsande elit.

Löjligt utbrott, som i lika hög grad kunde gälla Putler. Och hade det funnits en FN-stadga år 1939 skulle Hitler ha respekterat den lika lite som Putler respekterar den nu.
Citera
2022-02-27, 16:10
Medlem
S.Kandals avatar
Min personliga åsikt är att avvakta Nato-medlemskap tills dåren Putin är ett minne blott. Finns ingen vettig anledning att leka med elden när en psykopat har tillgång till tändstickorna.

Dock...det absolut viktigaste i detta nu måste väl ändå vara att vi får mer vindsnurror i Östersjön och att fortsätta beskatta plastpåsar. Sedan är det ju av största vikt att även fortsättningsvis välkomna tiotusentals muslimer från andra sidan jorden.
Citera
2022-02-27, 16:11
Medlem
Nu när vi vet hur psykiskt sjuk Putin är så är Sveriges prioritet nr 1 att skaffa kärnvapen snabbt som fan så vi kan vi bjuda ryssen på grillfest om dom önskar
Citera
2022-02-27, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aaac
Nu när vi vet hur psykiskt sjuk Putin är så är Sveriges prioritet nr 1 att skaffa kärnvapen snabbt som fan så vi kan vi bjuda ryssen på grillfest om dom önskar
Det är nog ganska lugnt. Putin är förvisso dum i huvudet men skulle han beställa en kärnvapenattack får han nog en kula i huvudet inom en kvart. Det finns så klart en gräns för Kreml.
Citera
2022-02-27, 16:25
Medlem
Uranusismightybigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Downtownkid67
Vi kan väl lika gärna utveckla scenariot lite. När jag får ett vapen från tredje neutral part i syfte att skydda min familj om vi inte vid det läget slutit fred eller hunnit skada varandra är det fritt fram för motståndaren att öka sitt motstånd med fler soldater, och den som gav mig vapen nu istället ger sig själv i striden så att skadan och förlusterna av människoliv riskerar blir större.

Om jag gjort mig skyldig till något förtjänar jag straffet (Putin inte med all rätt dock borde känna att Ukraina förråt Ryssland genom att vilja ansluta sig till fienden) om jag har något motståndaren vill ha så ge honom det om priset blir lägre än att jag står emot. Putin verkar här ha bestämt sig och har säkerligen många alternativa delplaner med olika risker, varav den nuvarande skulle kunna vara den mildaste och bästa av de sämsta.

Sverige kan alternativt till att skicka vapen bistå med sjukvårdshjälp till både ryssen och ukrainaren. Sverige är känt för sina humanitära hjälpinsatser och rättvisa behandling av mördare med mental ohälsa.

Sverige är på väg mot att ta någon annans strid och sätter sitt land på konfliktkartan och vi medborgare riskerar att betala ett högt pris.

Om trycket från omvärlden gör att Putin ger upp vore det självklart bra då har vi eliminerat en stormakt och gett utrymme för USA att fullfölja sin plan. Är dagens händelser det som Klaus Schwab syftade när han myntade "vi kommer befinna oss i krigsliknande situation vid tiden efter corona".

Så krasst sett så skulle du med andra ord accepterar att en annan människa dödar ditt barn och våldtar din fru, så länge situationen inte eskalerar.
Eller än värre, du skulle kallt stå bredvid, fast du hade ett vapen att ge till offret att försvara sig med, för att du resonerar att "nä bäst att låta han få som han vill, det kan ju bli värre"🙄

Med din logik skulle alltså dom allierade under andra världskriget aldrig förklarat krig mot Hitler, låt han få som han vill annars kanske det blir värre...

Är inte Sverige en del av Europa och världssamfundet....hur kan du hävda då att Sverige är "på väg att ta någon annans strid" när ett demokratiskt land blir brutalt invaderat i vårat närområde....det berör oss i allra högsta grad.

Om en människa blir attackerad med sparkar och slag, eller våldtagen, mitt framför dina ögon, hjälper du inte spontant till då? Eller går du runt hörnet och ställer dig och lyssnar på dödsångesten, går sedan tillbaka och frågar "hur mår du"?

Alltså det du förespråkar är det mest omoraliska jag kan tänka mig i en människa....skäms!
Citera
2022-02-27, 16:49
Medlem
Sverige (Finland) hotas av våld från Ryssland men också av våld från den Islamistiska världen pga påstådda "kidnappningar' av muslimska barn!
Är det en ren slump?

Sverige har ett grundmurat rykte att så gott som alltid lägga sig plattare än en pannkaka under sådana hot!
Så var det under 2:a Världskriget och så är det idag!
Inget annat land skulle bidragsfinansierat massmord på civila i Syrien eller låta Importkriminella bidragslevande rasistapor leva som "Herrefolk" med enbart "Rättigheter".
På bekostnad av arbetande skötsamma betydligt fattigare men ej våldsbenägna människor!

Sverige är därför det land i världen som det lönar sig allra bäst att hota med, men även utsätta för våld!
Det som i andra länder ger långa fängelse-straff och genomförd utvisning ger i Sverige ännu mer helt kravlösa bidrag o rätt att bestämma vad Svenskar får tänka, tycka, säga och skriva! Via Hets-Lagar som leder tankarna till den tid det var olagligt att prata sanning om ockuperande Tyska soldater i Norge och Danmark..
Det kan omöjligt ha gått Ryssarna förbi!
Varför skulle inte Ryska Kriminella kunna vara "Herrefolk" över Svenskar istället, tänker de nog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in