Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 11:44
Medlem
Tydligen ska de Ryska trupper som gått in i Kharkiv gjort det utan meingsfullt eldunderstöd så de matar I princip bara trupper i en köttkvarn. Stor strategisk miss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ser på BBC News och de rapporterar nu från gränsen mellan Ukraina-Polen. 156 000 flyktingar har anlänt dit sedan invasionen inleddes.

Det som förvånar mig är att se så många unga män med typiskt afrikanskt och arabiskt utseende. Visste inte att Ukraina hade så många svarta och muslimer.

Inga ukrainska pojkar och män bland flyktingarna naturligtvis, de har alla mobiliserats.

Den tanken slog mig också. I kamelryttarländer så verkar det vara kvinnorna och barnen som slåss eftersom det bara är männen som kommer hit.

Måste säga att jag har mer sympati med Ukrainarna.
Citera
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Det är just det jag säger. Ryssofobin beror på alla krig vi haft med dem. Den är en realitet. Jag håller med dig till 100%. Det är andra härinne som förnekar dess existens.

Att vara rädd för anfall från en stat innebär inte att man ser ner på eller föraktar ett helt folk.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Typiskt Sverige... Dags visa lite ryggrad o agera!

håller med detta blir bara mer och mer pinsamt. Vi måste visa oss handlingskraftiga och hjälpsamma i dessa tider .
Citera
2022-02-27, 11:45
Medlem
Vilka delar håller ryssarna i staden? Jag fattar det som är i Norra delen på andra sidan vattnet.

Finns någon översikt karta som någon har så man kan få en bild över striderna i Kiev? Tycker det är märkligt att små enheter kan hålla stånd mot Ukrainska I Kiev. Ryssarna har ju inte ens fått dit sina soldater. Så fort dom som väntar ett par kilometer utanför kommer då kommer det bli tufft för Ukrainska fighters men sen samtidigt i en gatumiljö så har man bra chans också mot en övermakt.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Tyskarna var i Oslo samma dag som de startade invasionen 9 april 1940. Sovjeterna installerade en marionettregim i Kabul 27 december 1979 efter att ha startat invasionen på julafton. Bara som en jämförelse. Ser inte ut att gå riktigt lika snabbt här va?

Stor skillnad i styrkeförhållanden jämfört med de exempel du ger. Ukraina har ett betydligt bättre försvar, så inte så konstigt det tar lite tid, dessutom det största landet helt inom Europa.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Invasionen har allt med NATO att göra. Har du inte begripit det så har du inte begripit någonting.
Nej, den har med ryssarnas små penisar att göra. Ukraina är inte med i NATO.
Eller menar du att ryssarna planerat att följa sin kriminelle lille ledare i invasion av alla länder som inte är med i NATO?
Citera
2022-02-27, 11:46
Medlem
fitz-humes avatar
Här har vi ett fint arkiv på foton på ryska soldater, döda och tillfångatagna:
https://200rf.com/
Citera
Medlem
Det beror lite på hur villiga ryssarna är att massakrera civilbefolkningen också. Sker det urskillningslöst så stryker ju även de som gör motstånd med och kampviljan dör ur. Då kan kriget gå över fort. Men jag tror inte de kommer gå så långt förhoppningsvis.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ser på BBC News och de rapporterar nu från gränsen mellan Ukraina-Polen. 156 000 flyktingar har anlänt dit sedan invasionen inleddes.

Det som förvånar mig är att se så många unga män med typiskt afrikanskt och arabiskt utseende. Visste inte att Ukraina hade så många svarta och muslimer.

Inga ukrainska pojkar och män bland flyktingarna naturligtvis, de har alla mobiliserats.

Skulle inte förvåna mig om många är studenter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Stor skillnad i styrkeförhållanden jämfört med de exempel du ger. Ukraina har ett betydligt bättre försvar, så inte så konstigt det tar lite tid, dessutom det största landet helt inom Europa.
Som vanligt så skyller ni på annat när eran verklighetsbild synas.
Citera
2022-02-27, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Här har vi ett fint arkiv på foton på ryska soldater, döda och tillfångatagna:
https://200rf.com/
Fake news enligt trollfabriken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto