Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
https://twitter.com/AuroraIntel/status/1497833355500527616?s=20&t=3y8OGnSG5brzECiCJsJ0OQ
Förstår du att ett nedskjutet ukrainsk plan ganska så effektivt bevisar det grundpåstående som ni tjafsar om? Alltså att Ryssland inte har luftherravälde.

Har man luftherravälde så flyger man själv obehindrat, det finns inget annat i luften som flyger och man själv behöver inte vara orolig för luftvärn eller andra flygplan.

Ryssland har alltså inte luftherravälde, eftersom det skjuts ner saker på båda sidor. Men mestadels Ryssland förlorar flyg och helikoptrar.
Citera
2022-02-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Lite info jag fått nyss från utländsk nyhetskälla så be inte om länk för det är inte på ett språk ni förstår.

De Javelins som USA och Väst skickat till Ukraina har gjort en del skada mot ryska pansarvagnar vilket sinkat framfarten. Åt andra sidan har den ukrainska reguljära armen uppvisat ovanlig passivitet vilket väcker misstankar om att det pågår förhandlingar mellan den och Ryssland. Ni minns väl när Putin uppmanade den ukrainska armen att avsätta Zelensky och lägga ner vapnen?

Tjafset om vart fredsförhandlingar skall äga rum, Warsawa eller Minsk, är inte orsaken till att de fortfarande inte ägt rum utan orsaken är att Putins krav är för långtgående för att Zelensky ska kunna sitta kvar som president. Dvs att det Putin begär är förödmjukande. Ryssland är alltså inte intresserad av fred med sittande Zelensky-regim vilket inte är så konstigt då den inte är demokratiskt vald utan en junta. Förmodligen kommer slutresultatet vara en uppdelning av landet utefter Novorossiya kartan.

Vad tror ni?
Ryssland och barnamördare V.Puttin kan lösa detta genom att dra tillbaka alla sina sina trupper och betala Ukrainas folk skadestånd för all förödelse. Det hade varit det bästa för alla parter. Ukraina kan fortsätta vara en demokrati, civila ukrainare slipper mördas, fattiga ryssar slipper få sina värnpliktiga unga söner dödade i ett krig de inte bett om. Det finns bara en part som förlorar, det är skitstöveln i Moskva och hans kleptoman-polare, Puttler behöver ännu ett slott och att råna sina landsmän har han varit duktig på.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
V på sidan, är det ryskt?
Körde inte dem Z?

En ryss som inte kunde stava till en bokstav kanske?
Citera
Medlem
jocke51s avatar
Har vänner som på olika sätt har ryska kopplingar. Har alltid förundrats över att de är så jobbigt helkroppsmarinerade i rysk stormaktshistoria och rysk kultur. Varje sommar ska de åkas till Ryssland. Varje sommar ska hela familjen kläs ut i ryska folkdräkter. Varje sommar ska familjen fotograferas framför otaliga ryska monument; iklädda sina folkdräkter. Frågade en gång varför de inte åkte till Barcelona istället…?
Hursomhelst har jag alltid tyckt att ryssars vurmande över Moder Ryssland har varit obehagligt. Nu ska tydligen Moder Ryssland återskapas även om det kostar miljontals döda och flera generationen i misär.
Och….
Vad är det för tjat om ukrainska nazister? De fick 1,5% i senaste valet i Ukraina- ungefär lika magert resultat som Feministiskt initiativ i Sverige!
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
En ny dag gryr och ukrainarna håller ännu fortet. Än så länge verkar snacket om ”Kiev faller inom 48 timmar” inte ha särskilt mycket substans. Att marken nu dessutom börjar prydas av fallna tjetjener är en otroligt positiv uppgift, hoppas de har gott om solrosfrön i fickorna.

Slava Ukraini!
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulslickare
Du kan bara kolla på wikin så ser du lite siffror om antalet dödade civila.
https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War
Nu frågade jag ju inte om bevis på att civila dött i ett pågående krig, så är det alltid.
3400 civila har dött under ett åtta år långt krig och du får detta till att ukrainare anfaller civila.

Vi tar det igen då...
fulslickare, kan du visa att ukrainare anfallit civila i de östra okuperade regionerna eller är det bara något du hittat på.
Citera
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shizukesa
https://www.business-standard.com/article/international/macron-urges-lukashenko-to-demand-withdrawal-of-russian-troops-from-belarus-122022700112_1.html
Det du totalt missar i din text är. Macron also condemned the possibility of Russia placing nuclear weapons on Belarusian territory, the statement says.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
V på sidan, är det ryskt?
Körde inte dem Z?

Har sett båda. Vostok=öst Zapad=väst. Bokstaven Z ser dock annorlunda ut med kyrillisk skrift. V också när jag tänker på saken. Det kan vara en slump...
Citera
2022-02-27, 11:04
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Du om någon är äcklig som håller och kramar ryssar. Tvi för dig och likasinnade. Tvi.

Sen finns inte bevisbördan hos mig i detta fallet. För du är ingen värdig och diskutera med. Må ryssarna brinna.

Har man basala kunskaper i hela konflikten och hur det började redan efter berlinmurens fall, avtalen som gjordes, i förlängningen av händelserna 2014 osv, vilka som styr Ukraina idag och hur det styrs, så kan man inget annat än att förstå en rysk invasion.

Situationen hade varit helt oacceptabel för vilken rysk ledare som helst.

Jag säger inte att det är det rätta att göra men jag kan förstå det. Det är inte oväntat.

Jag vet inte huruvida NATO och väst, som aktivt provocerat Ryssland, bär lika mycket skuld i detta. De måste ha vetat riskerna.

Folk får olyckligt nog bara se det från en sida extremt vinklad.

Men tycka vad man vill, jag tycker inte man ska skuldbelägga gemene ryss här. Jag tror de flesta ryssar är emot en fullskalig invasion.

Det tragiska, förutom alla onödiga döda, är att Putins nu försätter 140 miljoner människor i ekonomisk limbo i minst ett decennium.
Senast redigerad av barfotalasse 2022-02-27 kl. 11:06.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
[Sen börja väl ryska gerilla grupper kriga med Ukraina vid östra gränsen, donbus , donbas nått sånt iallafall trot jag.
Det finns verkligen ingen anledning att fortsätta hålla på att ljuga om hur kriget i Donbass startade. Det är klarlagt sedan länge att det är Ryssland som stridit där, fast utan nationalitetsbeteckningar. Ryska mödrar har fått hem sina söner från Donbass i liksäckar.

Psykopat-Putins lögnaktiga version av historien kommer begravas med honom när han förlorar den här vansinniga invasionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Tror bokstäverna är olika anfallsvågor.

Tror det har om de kommer från Vitryssland eller Krim etc
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Då frågar jag dig en gång till:
Anser du fortfarande att det INTE pågår en invasion?

Svarar du fortfarande "nej" så bryter vi där, för då är du uppenbart inte alls intresserad av en saklig diskussion.
Jag står fortfarande för min ursprungliga analys som det jag säger i inlägget du citerar.

Anser du fortfarande att Putin är on a losing streak?

Sluta flamsa som den värsta Aspbergare! Som sagt, vill du ha en hederlig och seriös diskussion är jag alltid öppen för det.

Tills dess: ha en bra dag!

Jag själv ska ut i solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in