Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 09:47
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/93Awcr3mUMs

Operations in Ukraine Resume after ‘Pause’, China, India and Middle East States Quietly Back Russia

Geopolitisk analys om läget.

Backa Ryssland?! De har ju inte sagt nått alls. Fegt måhända men de backar varken Ukraina eller Ryssland!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ni kommer märka att det kommer blåsa betydligt kallare vindar från och med nu.

Jag själv har svängt från att vara relativt neutral men hyser numera hatkänslor mot Ryssland.
Ok att ni får vara stolta över er kultur eller vad fan ni gläds åt men när ni ska starta krig för att påkalla tsarriket går ni för fan för långt.
Det finns ingen anledning att hata ryssar i gemen. De flesta ryssar är mot kriget.

Helt efterblivet att hata så som du gör.
Citera
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men nu är det väl Ukraina som får ta smällen.

Och ja, vi får nog räkna med ett nytt världsläge efter detta. Inte säkert att vare sig du eller jag kommer att gilla läget dock.

Så kan det mycket väl bli. Jag räknar med ett mera isolerat Ryssland med ett folk som blir mera slutet. Helt enkelt - tillbaka till sovjet.

Senaste nytt - man försöker locka zelenskyj till förhandlingar i Belarus. Det är så uppenbart att man vill lönnmörda honom. Måtte han aldrig tacka ja till dessa erbjudanden.

Förhandlingar skall ske på NEUTRAL plats där bägge parter är garanterade sin säkerhet.
Citera
2022-02-27, 09:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ja!

Alltså som ska leda till ett övertagande och ockupation. Vet inte hur många gånger jag har förklarat det och att jag har sagt detta i mina tidigare inlägg. Det jag inte trodde var att Putin så snabbt skulle inleda anfallet mot militära installationer och med sådan kraft. Det var jag inte ensam om att missa:
I’m surprised both of the size of the operation and the type of operation. While I did expect standoff destruction of the nazi units and considered the possibility of standoff destruction of Ukrainian military assets I did not expect to see troops on the ground other than a few Spetsnaz. The operation is much, much more than I expected. Putin & Co surprised me too.
https://patrickarmstrong.ca/2022/02/25/russia-ukraine-1/

Det är märkligt att ni som är här inne och kommenterar för fullt inte kan se skillnaderna och att det är viktigt med nyanser.. Därför har ni alltid fel som att ryssarna nu förlorar för att det hela bromsas in. Men så här är det, ryssarna har inte kommit för att erövra.

Jag skulle kunna tänka mig om det var Putins intentioner att ockupera Ukraina och slå ner helt på landet att han åtminstone skulle använda alla styrkor han har positionerade runt Ukraina. Nu har han inte ens satt in flygvapnet.

Fjanteri. Det är en invasion, vad sen syftet är har underordnad betydelse. (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Invasion). Det är för övrigt ingen som tror att Putin kommer försöka ockupera och/eller införliva Ukraina med Rysslan.

Varför man inte använder flygvapnet fullt ut är väl ganska självklart och en inbromsning är självklart en stor nackdel.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Går det bra för Kiev? Mitt förslag: tro inte på västs krigspropaganda!

Den ryska fredsbevarande insatsen i Ukraina går som på räls – så bra så att Kiev är i desperat behov av vapenleveranser och Västmakterna står i kö för att leverera dem , troligen genom de polska träskmarkerna – men av det blir det nog inte så mycket då ryssarna stoppar dem.

Förutom vad som rapporteras nedan så har frontlinjen i Öst flyttats flera mil västerut, flera städer och samhällen har intagits av Ryssland.

”Russia’s armed forces have eliminated 975 Ukraine’s military infrastructure facilities, Russian Defense Ministry Spokesman Major-General Igor Konashenkov told reporters on Sunday, adding that 26 jets, helicopters and remotely piloted aircraft have also been shot down.

"By now Russian Armed forces have eliminated 975 facilities of Ukrainian military infrastructure, among them 23 command points and communication centers of the Armed Forces of Ukraine, 3 radar stations, 31 air defense systems S-300, Buk-M1 and Osa, 48 radar locators. Eight combat planes and 7 helicopters, 11 unmanned aerial vehicles, two Tochka-U missile launchers have been shot down," he said.

Moreover, 223 tanks and other armored combat vehicles, 28 jets (on land), 39 multiple-launch rocket systems, 86 field branch artillery weapons and mortar launchers, 143 special tactical vehicle units were eliminated, Konashenkov added."
https://tass.com/defense/1412297

Hur Putins anfallskrig går vet nog inte ens han, krig är svåra att överskåda och förstå i realtid. Ingen har en korrekt bild. Hur detta slutar är det ingen som vet.

Men ja precis som igår är det ett angreppskrig av Putin mot en suverän stat, Ukraina har rätten på sin sida att göra motstånd till denna invasion. Ukrainare vill ha sin frihet och bestämma över sin framtid.
Citera
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Gazproms CFO har tagit sitt liv. Det går bra nu, Ryssland.
Han kanske kritiserade kriget och blev "suicided"🤔
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
"By now Russian Armed forces have eliminated 975 facilities of Ukrainian military infrastructure, among them 23 command points and communication centers of the Armed Forces of Ukraine, 3 radar stations, 31 air defense systems S-300, Buk-M1 and Osa, 48 radar locators. Eight combat planes and 7 helicopters, 11 unmanned aerial vehicles, two Tochka-U missile launchers have been shot down," he said.

Moreover, 223 tanks and other armored combat vehicles, 28 jets (on land), 39 multiple-launch rocket systems, 86 field branch artillery weapons and mortar launchers, 143 special tactical vehicle units were eliminated, Konashenkov added."
https://tass.com/defense/1412297

Tänker på Sverige. Har Sverige ens 23 jet plan och 223 tanks?
Kanske plan, men har vi ens 223 stridsvagnar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ukraina är inte och har aldrig varit ett suveränt land. Ukraina är Rysslands bakgård, och Nato skall ge fan i att revirpinka där.

Ja nu är det i alla fall för sent och det är kört för Ryssland
Citera
2022-02-27, 09:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Men nu är det väl Ukraina som får ta smällen.

Och ja, vi får nog räkna med ett nytt världsläge efter detta. Inte säkert att vare sig du eller jag kommer att gilla läget dock.
Ryssland är ett efterblivet skithål, Ryssland kommer bli ännu mer efterblivet, det är vad som kommer att hända, Zaire med snö som någon skrev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunmoonandstars
Tappra!

Lade märke till att fordonen verkar vara numrerade i turordning, från bakifrån B23, B22, B21. Men sen är första B22 igen. Undrar hur det hänger ihop?

Kan ha massa olika betydelser. Normalt märker man dem med vilken stridsgrupp inom ett förband de tillhör dock.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Har du inte fattat att det bara är varm luft från väst? Några vapen lär inte komma in i landet och gör de det så lär de förintas. Det vet väst.

Glöm det, gränsen över är för bred och vapen & material kommer framgångsrikt levereras in till Ukrainska styrkor.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Kejsaren i detta fall är USA. Och många verkar inte förstå basic kunskaper om vad upprinnelsen till konflikten är. De verkar tro att det är en oprovocerad attack mot Ukrainas folk. Det går inte ha mer fel. Läs gärna på lite innan du postar dynga.
Vad som anses var en provokation är helt subjektivt. Tydligen anser Ryssland att det är en provokation om ett land vill vara en demokrati.

Objektivt sett är det ett anfall mot ett grannland som utgör NOLL hot mot det egna landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in