2022-02-27, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tao707
Ortodox kristendom genomsyrar många ryssar, har jag förstått. Ex.vis Putin. Vi kan ju skratta åt deras tro osv. men de är säkert påverkade av sådana här uppfattningar.

Och vidare: "If you do not maintain neutrality, I told the Romanians, if you do not remain neutral, you will be destroyed! Unfortunately, this neutrality will not be maintained by all states. I will not name the states that will be destroyed. I will not name them because I do not want my words to be used at this time as attacks on those states that will suffer such great damage. But I see a great disaster in many countries. I regret that Scandinavia will be destroyed, because it will be persuaded by the Americans to take a stand against Russia.

It is better... If they have even a little intelligence. It is better to avoid this and remain neutral. Not to take the side of anyone, neither the Russians nor the Americans, if they want to save themselves!
Citera
2022-02-27, 08:34
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Lev i illusionen. Jag bor utomlands och hör inte någon någonsin hänvisa till Sverige som någon man lyssnar på. Läser man svensk media och bor i Sverige så tror man nog ungefär som du. Det känns liksom bäst så.

Jag har bott både i USA och Kanada, och Sverige är på många sätt långt ifrån perfekt. Långt ifrån.

Tycker dock att vi försvarpolitiskt historiskt betett oss både klokt och tufft.

Att vi var fegisiar under WWII är judesvammel i bidragssyfte och NATO propaganda.
Citera
2022-02-27, 08:34
Medlem
berenpxxs avatar
Hela denna soppa har sin upprinnelse i NATO-mötet den 3 april 2008. President Bush ville till varje pris få in Georgien och Ukraina som kandidater till framtida medlemskap. Han mötte hårt motstånd från främst Tyskland och Frankrike, som inte ville stöta sig med Ryssland. Till slut enade man sig om följande (katastrofala) formulering i punkt 23:

"...NATO welcomes Ukraine’s and Georgia’s Euro-Atlantic aspirations for membership in NATO. We agreed today that these countries will become members of NATO. Both nations have made valuable contributions to Alliance operations...."

https://www.nato.int/cps/en/natolive/official_texts_8443.htm
https://www.svt.se/nyheter/trots-rysslands-protester-natoutvidgning-en-tidsfraga

Vi vet som bekant vad som hände i Georgien några månader senare. Den 8 augusti 2008 anföll Ryssland Georgien.

Och vi upplever nu i realtid vad som händer med Ukraina.
Senast redigerad av berenpxx 2022-02-27 kl. 08:40.
Citera
2022-02-27, 08:35
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Och du din mupp. Du som påstår att Ryssland är mångkulturellt. På frågan vad du menade gav du inget svar eftersom du inte visste. Dumma fan. Bara återkommande personangrepp mot mig (självprojiceringar)

Öh va?

Vad tror du tjetjenska trupper gör i Ukraina egentligen? Det är rätt löjligt att du inte känner till enkla fakta om Ryssland som tex att andelen muslimer är avsevärt högre än i Sverige och att Putins största stöd kommer därifrån.
Citera
2022-02-27, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Nato! Nej tack!
Du bor inte ens här så du får inte rösta... gick in på din historik och alla dina inlägg är i rysstrådar utom ett felstavat inlägg om ett mord i kungsör så to russian warship FU
Citera
2022-02-27, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uranusismightybig
Så om nån står och hotar att döda dig och din familj med ett vapen i hand, du har inget, och det står en neutral part bredvid med ett vapen och tittar på, du skulle alltså inte vilja att den tredje parten gav dig dennes vapen så att du kan försvara dina barn från en säker död...?

Men du kanske skrev ett sarkastiskt inlägg🙄

Vi kan väl lika gärna utveckla scenariot lite. När jag får ett vapen från tredje neutral part i syfte att skydda min familj om vi inte vid det läget slutit fred eller hunnit skada varandra är det fritt fram för motståndaren att öka sitt motstånd med fler soldater, och den som gav mig vapen nu istället ger sig själv i striden så att skadan och förlusterna av människoliv riskerar blir större.

Om jag gjort mig skyldig till något förtjänar jag straffet (Putin inte med all rätt dock borde känna att Ukraina förråt Ryssland genom att vilja ansluta sig till fienden) om jag har något motståndaren vill ha så ge honom det om priset blir lägre än att jag står emot. Putin verkar här ha bestämt sig och har säkerligen många alternativa delplaner med olika risker, varav den nuvarande skulle kunna vara den mildaste och bästa av de sämsta.

Sverige kan alternativt till att skicka vapen bistå med sjukvårdshjälp till både ryssen och ukrainaren. Sverige är känt för sina humanitära hjälpinsatser och rättvisa behandling av mördare med mental ohälsa.

Sverige är på väg mot att ta någon annans strid och sätter sitt land på konfliktkartan och vi medborgare riskerar att betala ett högt pris.

Om trycket från omvärlden gör att Putin ger upp vore det självklart bra då har vi eliminerat en stormakt och gett utrymme för USA att fullfölja sin plan. Är dagens händelser det som Klaus Schwab syftade när han myntade "vi kommer befinna oss i krigsliknande situation vid tiden efter corona".
Citera
2022-02-27, 08:41
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Öh va?

Vad tror du tjetjenska trupper gör i Ukraina egentligen? Det är rätt löjligt att du inte känner till enkla fakta om Ryssland som tex att andelen muslimer är avsevärt högre än i Sverige och att Putins största stöd kommer därifrån.

Ryska muslimer som skulle dö för sitt Ryssland är inte att jämföra förortskidsen i Rinkeby och Tensta.

Ryssland är ursprungsland för många av dessa muslimer.
Citera
2022-02-27, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nej. Jag vet.

Det är just därför i princip hela Europa bör växa större bollar och gå med i NATO.

Oavsett vilken politisk kant man befinner sig på är det ju helt ovärdigt som nation att leva under dessa förhållanden. Man ska ju för bövelen styra sin egen säkerhetspolitik! Det håller nog både SD, Afs, sossar, moderater och vänsterpartister med om.

En eventuell atombomb över skallen är ett pris man betalar för värdighet. Annars är man en liten lort som Astrid Lindgren uttryckte det!

Ukrainarna på Snake Island visste precis vad jag talar om: https://www.theguardian.com/world/2022/feb/25/ukraine-soldiers-told-russians-to-go-fuck-yourself-before-black-sea-island-death

Oj ett äkta ”klockan klämtar för dig scenario”. Respekt
Citera
2022-02-27, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Vi vet som bekant vad som hände i Georgien några månader senare. Den 8 augusti 2008 anföll Ryssland Georgien.
.....EFTER att Gergien oprovocerat angripit huvudstaden i SydOssetiam, och däribland dödat flera ryska, fredsbevarande soldater.
Citera
2022-02-27, 08:50
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
I Sverige har vi bara hört ett rikspucko föreslå nato anslutning. Nämligen Annie Lööf.

Dumt så klockorna stannar.

Kan du förklara snabbt och pedagogiskt för en dum liten tjej varför det är dumt så klockorna stannar..? Är inte insatt och har inget genuint intresse att själv sätta mig in men vill gärna förstå?
Citera
2022-02-27, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tao707
.....EFTER att Gergien oprovocerat angripit huvudstaden i SydOssetiam, och däribland dödat flera ryska, fredsbevarande soldater.
Jorå så att..
Citera
2022-02-27, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Kan du förklara snabbt och pedagogiskt för en dum liten tjej varför det är dumt så klockorna stannar..? Är inte insatt och har inget genuint intresse att själv sätta mig in men vill gärna förstå?
Är inget fan av annie men om hon förslår nato kan jag ändra mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in