2022-02-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Salling Group, Danmarks största dagligvarukedja med butikskedjorna Bilka, Netto, Salling och Fötex, har beslutat att omedelbart ta bort de ca 20 artiklar man saluför som är tillverkade i Ryssland. Mest vodka men också choklad och en tandkräm. Andra kedjor väntas följa efter. Att sälja varor från länder som bombar civila är inte en konkurrensfördel.

Det var bra, hoppas många fler tar efter.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Varför tackade deras förra president Sverige o Storbritannien för leveranser av mkt effektiva robot 57?

Vi har tidigare bistått med skyddande militärt material men vi har aldrig skickat vapensystem.
Faktum är att vi är Europas näst största givare till Ukraina generellt.

Artikel från 19e Januari:
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-tank-dodaren-kan-anvandas-i-ukraina/
Citat:
Storbritannien skickar flygplan lastade med det svenskutvecklade vapnet, uppger the Times.

– Jag kan konstatera att det är medieuppgifter som pekar ut en av våra produkter, säger Mattias Rådström, presschef på Saab.

Det är väldigt viktigt att dra en tydlig linje på vad man skickat in före invasionen, respektive efter invasionen.
Efter Putins hot.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Förstår inte hur det kan vara så dåligt med klipp från de faktiska striderna. Året är 2022. Min DJI Mini 2 drönare för endast några tusenlappar kan ju flyga några kilometer och ta fina bilder i 4k.

Man har uppmanat folket i Ukraina att inte posta bilder och filmer på var den ukrainska militären befinner och vilka vapen de har kvar. Det är även därför man har stängt ner en del av kamerorna i städerna. Man vill inte röja hur försvaret ser ut. (sedan är en del av internet/strömförsörjningen nere och vissa kameror har slagits ut också)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Salling Group, Danmarks största dagligvarukedja med butikskedjorna Bilka, Netto, Sallingi och Fötex, har beslutat att omedelbart ta bort de ca 20 artiklar man saluför som är tillverkade i Ryssland. Mest vodka men också choklad och en tandkräm. Andra kedjor väntas följa efter. Att sälja varor från länder som bombar civila är inte en konkurrensfördel.

Jag hörda att Lettlands motsvarighet till Ica också har tagit bort ryska produkter ur sortimentet.
Citera
Medlem
Analysis of the #Sikorsky International Airport revealed no significant damage to the runway, facilities or aircrafts. The runway is blocked with obstacles that were likely positioned to prevent #Russian forces from landing.

https://twitter.com/ImageSatIntl/status/1497641490805235713?s=20&t=CbqYZUnqXjHl_vzIW8Htpw
Citera
2022-02-26, 19:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukrainare är fina människor. Se hur de slåss mot de äckliga ryska hundarna som invaderar deras land.
Ryssar är också väldigt trevliga och gästvänliga, men det är klart att de ryssar som tvingas anfalla Ukraina inte upplevs som särskilt trevliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serpenttongue
Till skillnad från 99.99% av er keyboardwarriors här så gick jag med i hemvärnet redan i torsdags.

Det gör inte ett skit för rådande konflikt, jag vet.
Men för mig handlar det om att visa solidaritet och att vi har folk i Sverige som är villiga att dö i försvar för vårat sätt att leva och vårt land.

Hur många av er är beredda att göra det samma?
Jag har 2 småbarn och en fru som jag älskar mer än allt, Jag gör detta för att dom evt ska kunna leva fritt i ett fritt land utan förtryck från en evt galen diktator.

Skriv inte tillbaka om ni inte gjort militärtjänst eller kommer göra det inom den närmsta tiden om ni är fega parasiter som bara sitter hemma och gnäller.

Hade jag fått göra det lagligt så hade jag varit i Ukraina redan.

Kära nån va duktigt då. Narcissistiska störningar är ärftliga vet du.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Det här är ju inte klokt. Kriga med Swift. Gud så töntigt. Så nu ska Sverige och Finland gå med i NATO bara för att visa Ryssland vad duktiga de är. Så barnsligt och så olustigt! Bara de får visa sig på stuva linan så skiter de i folket. De sitter väl i Bryssel i tryggt förvar. Aldrig att de är i Sverige. Det törs de inte! Finns det inga vuxna och ansvarsfulla politiker i Europa?
Att slänga ur RU ur Swift är ju i så fall det bästa EU åstadkommit på år och dar. Du kan uppenbarligen ingenting eller så spelar du dum. Sillmjölke.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Putin vill inte mördra någon, då han bara önskar fred.
En invasion av ett annat land brukar vara ett toppensätt att skapa fred 👍
När ryska mödrar begraver sina förkolnade söner så kanske den ultimata freden uppnås? När det helt enkelt inte finns några mer ryssar kvar som kan mörda och lemlästa?
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
I Finland diskuteras om ett medlemskap i NATO. Det har redan samlats över 50000 namnunderskrifter till ett medborgarinitiativ om NATO-medlemskap.

https://svenska.yle.fi/a/7-10013468

Tycker att ett "snabbmedlemskap" i detta skede skulle vara ett väldigt korkat beslut, speciellt nu då vi står inför randen till ett kärnvapenkrig. Undrar verkligen hur de människor som skrivit under initiativet tänker.

Det är spännande tider vi lever i.🙂

Så vad händer när Ryssland går in i Finland och Sverige? Det är väl bättre med support.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oinocchip
BERLIN, Feb 26 (Reuters) - Germany will supply Ukraine with 1,000 anti-tank weapons and 500 Stinger surface-to-air missiles from Bundeswehr stocks so it can defend itself against Russia, German Chancellor Olaf Scholz said on Saturday.

Effektiva vapen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Det lär ju inte vara lika kul att vara rysk turist längre.

Undrar hur folk kommer reagera i framtiden i semesterparadisen där ryssarna frekvent rört sig tidigare.

Är folk så efterblivna att man tror att alla ryssar stödjer Putin som närmast kan liknas som en diktator?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in