Citat:
Ursprungligen postat av
rokossovsky
De får inga fler. Leveranserna stoppades i samband med att den ryska fredsoperationen inledes.
Nej, vad gullig du är

leveranserna har inte stoppats, de rullar och flygs in över gränsen från Polen och Rumänien. Senast för några timmar sedan auktoriserade USA leveranser till Ukraina för 3,5 miljarder SEK från centrallager i Tyskland i form av s.k Manpads samt de just nämnda PV-robotarna. De kommer att vara ute på Ukrainska förband på 24-48 timmar.
Vet du vad som
händer med stridsvagn vid takpenetrerande träff från PV-robot?
Jag vet det, bättre än många andra eftersom jag är utbildad på sådana vapensystem. Jag har skjutit dem skarpt på testmål och fått iakta resultatet på nära håll efteråt.
När RV-strålen slår genom taket på stridsvagnar av typ T (72,80,90) så antänds stridsvagnens ammunition. Besättningen bokstavligen kremeras, och ett vanligt förekommande fenomen är att hela tornet flyger av och landar 20-30 meter bort.
Det är en märklig syn. Hålet i takpansaret är av en 5-kronas storlek från RV-strålen och stridsvagnen ser i övrigt ganska hel ut (om inte bränslet börjar brinna). Men den är helt urblåst inuti.
Det här är vad som väntar den värnpliktiga kanonmat som nu rullar mot förberedda eldställningar.