2022-02-26, 10:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är det väl ingen som har sagt heller? Det stora felet var att UD inte genast i månadsskiftet januari/februari 2020 gick ut med avrådan för resor till alla länder. Då hade folk kunnat boka av sina resor och få pengarna tillbaka.

Eftersom FHM vägrade att rekommendera detta, och UD inte vågade fatta ett eget beslut utan sa "vi har inte gjort det för FHM har inte rekommenderat det", så blev en massa svenskar "tvungna" att resa. Ja man kan tycka att det är dumt, men det fanns människor som hade sparat i flera år till en skidresa i Alperna med boende på ett bra hotell, eller en kryssning. Då var det ett fruktansvärt jobbigt beslut att slänga alla de pengarna i sjön, och i och med att Tegnell hela tiden tonade ner riskerna med resor och öppna gränser, så gick det lätt att rationalisera beslutet att resa.

Det hade inte blivit många resenärer, om UD gått ut med avrådan då. Och de svenskar som redan befann sig utomlands, hade vi kunnat inkvartera i karantänhotell. I och med att resandet då hade upphört, så hade Staten t.ex. kunnat rekvirera det stora hotellet på Arlanda flygplats, och utse det till karantänhotell. (Minns inte vad det heter nu - och det kanske finns flera till och med numera?)
På vilken grund skulle de ha avrått från alla resor så tidigt? Gjorde övriga nordiska länder så? På Wikipedia står t ex om Norge att
Everyone who had returned from trips outside Sweden and Finland since 27 February were to quarantine, regardless of whether they showed symptoms or not.
Men denna regel verkar inte ha införts förrän 12 mars.

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Norway
Prevention measures and response

The Norwegian Directorate of Health introduced a number of measures from Thursday 12 March 2020
Vem skulle ha betalat svenskarnas inställda resor från månadsskiftet jan/feb? Italien hade ingen bekräftad samhällsspridning förrän mot slutet av februari. Sista januari upptäcktes de första två fallen, två kinesiska turister, men dessa togs naturligtvis omhand och flyg mellan Italien och Kina ställdes in.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-26 kl. 10:38.
Citera
2022-02-26, 12:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
På vilken grund skulle de ha avrått från alla resor så tidigt? Gjorde övriga nordiska länder så? På Wikipedia står t ex om Norge att
Everyone who had returned from trips outside Sweden and Finland since 27 February were to quarantine, regardless of whether they showed symptoms or not.
Men denna regel verkar inte ha införts förrän 12 mars.

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Norway
Prevention measures and response

The Norwegian Directorate of Health introduced a number of measures from Thursday 12 March 2020
Vem skulle ha betalat svenskarnas inställda resor från månadsskiftet jan/feb? Italien hade ingen bekräftad samhällsspridning förrän mot slutet av februari. Sista januari upptäcktes de första två fallen, två kinesiska turister, men dessa togs naturligtvis omhand och flyg mellan Italien och Kina ställdes in.

Jag visste det i alla fall, jag skrev om det här redan i januari. Jag kan leta rätt på mitt/mina inlägg om detta, om du inte tror mig.

Vittnesbörd FANNS redan från Kina och Norditalien. Tegnell ville bara inte lyssna, och kanske var hans motsvarighet i andra länder också senfärdiga, men ingen så senfärdig som Tegnell. "försiktighetsprincipen" igen - och detta ansåg ju även Coronakommissionen, att den borde ha tillämpats. I stället för att man står med hängande armar och väntar på att det är BEVISAT att sjukdomen finns och sprider sig, innan man stänger gränserna. Då är det för sent.
Citera
2022-02-26, 12:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag visste det i alla fall, jag skrev om det här redan i januari. Jag kan leta rätt på mitt/mina inlägg om detta, om du inte tror mig.

Vittnesbörd FANNS redan från Kina och Norditalien. Tegnell ville bara inte lyssna, och kanske var hans motsvarighet i andra länder också senfärdiga, men ingen så senfärdig som Tegnell. "försiktighetsprincipen" igen - och detta ansåg ju även Coronakommissionen, att den borde ha tillämpats. I stället för att man står med hängande armar och väntar på att det är BEVISAT att sjukdomen finns och sprider sig, innan man stänger gränserna. Då är det för sent.
Det finns ju nackdelar också med att ta till alltför drastiska åtgärder för tidigt. I efterhand är det lätt att säga att något annat hade varit bättre, men a andra sidan det kanske inte hade blivit så mycket bättre. Vi hade ju t ex en anmärkningsvärt lugn 3e våg, deltavågen i höstas. En sak som FHM så var väl att restriktioner bör vara sådana att folk orkar med dem i längden. Att börja för tidigt med åtgärder som knappt går att motivera riskerar leda till problem på sikt.

Smittan fanns uppenbart i Sverige redan innan sportloven. Smitta har en benägenhet att växa exponentiellt, vilket faktiskt går långsamt i början innan det tar fart. Om svenskar hade samlats i de svenska fjällen istället kanske smittspridningen hade skett där. Vi vill kanske inte leva i ett land som är alltför trigger-happy och avråder från alla resor vid minsta lilla smittvarning.

Framför allt tror jag man hade SARS1 i åtanke. Den var värst i Kina och Sverige fick inte mer än 5 bekräftade fall och inga avlidna, Europa ca 30 fall. Eftersom virusen är så besläktade så gissar jag att man utgick från att det skulle gå att stoppa även SARS2, en inte helt orimlig utgångspunkt. Tänk om vi stängt ner och stängt gränsen för SARS1? Hur motiverat hade det varit?

https://en.wikipedia.org/wiki/2002%E2%80%932004_SARS_outbreak

Vid månadsskiftet januari/februari 2020 kanske det inte fanns anledning att tro att det skulle bli så mycket värre än för SARS1.
Citera
2022-02-26, 13:12
Medlem
Låt för helsike corona kommissionen ta över vid nästa pandemi.
Dom vet ju hur man ska göra på alla punkter.
Citera
2022-02-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Låt för helsike corona kommissionen ta över vid nästa pandemi.
Dom vet ju hur man ska göra på alla punkter.

Det kanske inte behövs nån ny plandemi? Så otroligt många människor har tagit både 2 och 3 doser av detta mRNA genteknikämne redan. Det beräknas att allvarliga biverkningar med massa folk som har ett nedsatt immunförsvar kommer att få problem i USA i slutet på Mars-Maj nångång och några få veckor senare i Europa Sverige inkluderat.
Citera
2022-02-26, 15:11
Medlem
borttaget
Senast redigerad av fabbe2 2022-02-26 kl. 15:13.
Citera
2022-02-26, 15:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det finns ju nackdelar också med att ta till alltför drastiska åtgärder för tidigt. I efterhand är det lätt att säga att något annat hade varit bättre, men a andra sidan det kanske inte hade blivit så mycket bättre. Vi hade ju t ex en anmärkningsvärt lugn 3e våg, deltavågen i höstas. En sak som FHM så var väl att restriktioner bör vara sådana att folk orkar med dem i längden. Att börja för tidigt med åtgärder som knappt går att motivera riskerar leda till problem på sikt.

Smittan fanns uppenbart i Sverige redan innan sportloven. Smitta har en benägenhet att växa exponentiellt, vilket faktiskt går långsamt i början innan det tar fart. Om svenskar hade samlats i de svenska fjällen istället kanske smittspridningen hade skett där. Vi vill kanske inte leva i ett land som är alltför trigger-happy och avråder från alla resor vid minsta lilla smittvarning.

Framför allt tror jag man hade SARS1 i åtanke. Den var värst i Kina och Sverige fick inte mer än 5 bekräftade fall och inga avlidna, Europa ca 30 fall. Eftersom virusen är så besläktade så gissar jag att man utgick från att det skulle gå att stoppa även SARS2, en inte helt orimlig utgångspunkt. Tänk om vi stängt ner och stängt gränsen för SARS1? Hur motiverat hade det varit?

https://en.wikipedia.org/wiki/2002%E2%80%932004_SARS_outbreak

Vid månadsskiftet januari/februari 2020 kanske det inte fanns anledning att tro att det skulle bli så mycket värre än för SARS1.

Svinisen kändes aldrig lika oroande. Den gick faktiskt förbi mig nästan helt. Det fanns t.ex. inga skräckreportage från överfyllda IVA-avdelningar, varken i Sverige eller utomlands. (Som jag minns det.)

Det hemska var ju att TROTS de hemska reportagen från sjukhusen i Norditalien, så hände - inget. Inget gjordes för att sätta de gamla och sjukliga och de med nedsatt immunförsvar i säkerhet, heller. INGET gjordes. Och som sagt - jag har Coronakommisionen med mig nu! De tycker precis som jag - och några till här - har gjort hela tiden.

TÄNK om det hade visat sig komma ännu värre eftereffekter, t.ex.! Och vi har inte sett allt än, heller. Många som överlevde kommer aldrig att bli så friska och starka som innan, för att för mycket av deras lungvävnad är ärrad. DET är alltid en risk med lungsjukdomar, och att denna lungsjukdom gick DJUPT ner i lungorna fick vi veta redan ifrån Norditalien i februari.
Citera
2022-02-26, 15:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
TÄNK om det hade visat sig komma ännu värre eftereffekter, t.ex.! Och vi har inte sett allt än, heller. Många som överlevde kommer aldrig att bli så friska och starka som innan, för att för mycket av deras lungvävnad är ärrad. DET är alltid en risk med lungsjukdomar, och att denna lungsjukdom gick DJUPT ner i lungorna fick vi veta redan ifrån Norditalien i februari.
Men de gjorde ju även SARS1, den var till och med värre än SARS2 vad gäller dödlighet bland
bekräftat infekterad. Vet inte om du missuppfattade mig när du började prata om svininfluensan som ju var en helt annan sak.
Citera
2022-02-26, 16:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men de gjorde ju även SARS1, den var till och med värre än SARS2 vad gäller dödlighet bland
bekräftat infekterad. Vet inte om du missuppfattade mig när du började prata om svininfluensan som ju var en helt annan sak.

Ja, jag rörde inte ihop det, sitter och tittar på bilder från Kiev samtidigt. Kan inte koncentrera mig på det här nu. Behövs inte heller - adjö, pandemin, god dag, världskriget!
Senast redigerad av Merwinna 2022-02-26 kl. 16:18.
Citera
2022-02-26, 16:31
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ja, jag rörde inte ihop det, sitter och tittar på bilder från Kiev samtidigt. Kan inte koncentrera mig på det här nu. Behövs inte heller - adjö, pandemin, god dag, världskriget!

Du gör nog bäst i att kasta ut TV:n. Du blir ju så påverkad och uppskrämd av allting så du vet knappt vart du ska ta vägen. Nu är det tydligen världskrig, för det har det ju blivit varje gång ett land invaderat ett annat...

Och innan "pandemin" hade du garanterat totalpanik över klimatet också. Du personifierar verkligen den lättmanipulerade massan. Så otroligt lätt att få precis vart man vill, så länge man äger medierna.
Citera
2022-02-26, 16:51
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Svinisen kändes aldrig lika oroande. Den gick faktiskt förbi mig nästan helt. Det fanns t.ex. inga skräckreportage från överfyllda IVA-avdelningar, varken i Sverige eller utomlands. (Som jag minns det.)

Precis. Men OM din TV hade visat sådana skräckreportage, då hade du fått extrempanik.

Citat:
Det hemska var ju att TROTS de hemska reportagen från sjukhusen i Norditalien, så hände - inget. Inget gjordes för att sätta de gamla och sjukliga och de med nedsatt immunförsvar i säkerhet, heller. INGET gjordes.

Åh nej, TROTS att din TV visade hemska reportage från Italien så gjordes inget

Tegnell förstod väl som alla tänkande människor att det var fejkad skräckpropaganda. Men det gjorde inte du eftersom du inte är en lugn och tänkande människa utan istället en extremt lättpåverkad och panikbenägen människa. Tack och lov att vi inte hade en sån som dig som stadsepidemiolog.

Är man gammal och sjuklig och har nedsatt immunförsvar är man för övrigt aldrig i säkerhet.

Citat:
Och som sagt - jag har Coronakommisionen med mig nu! De tycker precis som jag - och några till här - har gjort hela tiden.

Coronakommisionen

Ett gäng sängvätare i kostym. De begriper givetvis ingenting. Hade vettiga människor suttit i Coronakommisionen hade de ju tyckt precis tvärtemot vad du tycker.

Citat:

Åh TÄNK, TÄNK, TÄÄÄÄÄNK!!

Tänk om du kunde slänga ut din TV så slapp du ha totalpanik varje dag från att du vaknar till att du går och lägger dig. Denna ständiga stress du uppvisar har betydligt mer potential att förkorta ditt liv än vad förkylningsviruset från Kina har. Eller vad ett krig i Ukraina har. Eller vad "klimatet" har. Och så vidare.
Citera
2022-02-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Peaken var uppenbarligen under vecka 7 om man ser till vård och dödstal. Förra veckan hade vi en modest nedgång. När FHM sa att vi skulle peaka (vecka 2) hade smittan knappt ens kommit igång.

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall

Att det blir färre positiva test när FHM säger att att det inte ska testas längre är ju inte jättekonstigt. Då får man istället titta på andra variabler.
Du hade såklart fel som vanligt. Är du så jävla coronapsykostisk att du fortfarande fantiserar om att du vann din interna vadslagning mot FHM. fyfan vad tragikomisk du är... Men sanningen är att du förlorade ordentligt, Tegnell pissade på dig. Om dödstal enligt din analys peakade v7, när peakade då smittan av omikronförkylningen? Omikronsnuvan är i princip bortglömd nu när vi närmar oss månadsbryyytet feb/mars. Nu skulle det enligt dig peaka och allt skulle gå åt helvete. Fattar du verkligen att din pojkgissning blev helt fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in