Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 18:36
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Detta börjar bli pinsamt för Ryssland.

Senaste dagarna har flera ryska bataljoner helt sonika lagt ner vapnen när de upptäcker att det är Ukraina de är satta att skjuta på. Moralen är lägre än nere i sulorna, medan de Ukrainska styrkorna strider för fosterland, kvinnor och barn och är toppmotiverade
..börjar bli.. det har varit pinsamt för Ryssland från start.
Deras äckliga ledare drar på sig världens vrede och vanliga ryssar straffas hårt. De måste snarast samlas för att avsätta och döda Psykopat-Putin. Hur kan vanliga ryssar acceptera att han går in i Ukraina och mördar kvinnor och barn?
Citera
2022-02-26, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är exakt det du insinuerar när du slänger med uppenbart skräp på sättet du gör. Du köper ena sidans propaganda för att du håller på dem, och den andra är alltid desinformation. Så jävla clowneri.

Är det inte lite mer så som du tolkade det jag sa? Och nu sitter du o hetsar upp dig helt i onödan.
Citera
2022-02-26, 18:37
Medlem
För varje timme som går och ryssarna inte har kunnat "säkra" landet så kommer dom närmare en förlust.

Varför går kriget så dåligt?

Ukraina var ju oförberett på attacken och ändå vinner inte ryssarna?

Detta är så uselt. Se bara på tillfångatagna ryssar. Dom har ju ingen stolthet och ingen moral. Ja jag förstår att Putin behöver sina tetjener.

Nu strömmar säkert det in mer vapen och ammunition till dom ukrainska nationalistiska styrkorna och dom måste naturligtvis bli väldigt stolta när dom ser att monstret kan besegras.
Citera
Medlem
Han har kallats rasist, isolationist och antisemit, men den amerikanske statsvetaren John Mearsheimer, 74, har framför allt gjort sig känd för att nästan alltid få rätt. För sju år sedan förutspådde han med kirurgisk precision veckans händelser i Ukraina, och förklarade varför det är USA som drivit landet mot ruinens brant.

- Vad jag i själva verket tror pågår här är att väst har lockat in den ukrainska regeringen på en farlig väg och att slutresultatet blir att Ukraina kommer att mosas. Och jag tror att den politik som jag förespråkar, med ett neutralt Ukraina som vi bygger upp ekonomiskt och får bort det från den här dragkampen mellan Ryssland och Nato, är den bästa lösningen för folket i Ukraina.

– Vad vi gör nu är att vi uppmanar Ukraina att spela tuffa mot Ryssland. Vi får ukrainarna att tro att de i slutändan kommer att bli en del av väst, för vi kommer till sist att besegra Putin och till sist få som vi vill, för tiden är på vår sida.

– Och den ukrainska regeringen spelar med i det här och är i princip helt ovillig att kompromissa med ryssarna. Istället vill de hårdnackat driva sin egen linje.

– Men som jag sa tidigare, om de gör det så är slutresultatet att landet blir till grus. Och vad vi gör är i själva verket att vi uppmuntrar den utgången.

– Det skulle vara mycket bättre om vi arbetade på att få till en ukrainsk neutralitet. Då skulle vi kunna begrava den här krisen så snabbt som möjligt, vilket skulle ligga i vårt eget intresse. Det skulle självfallet även ligga i Rysslands intresse. Och viktigast av allt: Det skulle ligga i Ukrainas intresse att få slut på krisen.

https://www.friatider.se/gurun-forutspadde-veckans-handelser-sju-ar-sedan
Citera
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Nått känns fel med detta:
Farmanbar: Svårt för Sverige att bojkotta rysk olja

Det är väldigt svårt för Sverige att i nuläget införa en blockad mot rysk olja, säger energiminister Khashayar Farmanbar (S) till DN. Han menar att en sådan inte skulle få särskilt stor effekt om den inte görs tillsammans med andra EU-länder.

Oljesvensken i Rotterdam: ”Flödena från Ryssland lär fortsätta”

Flödena av olja och gas från Ryssland till Europa lär inte helt skäras av i händelse av sanktioner – Europa är alltför beroende av dessa leveranser. Det bedömer svensken Peter Vucins, centralt placerad i hjärtat av Västeuropas oljebransch, i en intervju med Di medan oljepriset rusar.
Och lite ologiskt:
Riksdagen: Ja till stöd för höga elräkningar

Riksdagen säger ja till regeringens förslag om 7,5 miljarder kronor för att kompensera hushållen för höga elpriser under vintern.
Eller?
Expert: Prischock väntar för konsumenter

Den ryska attacken mot Ukraina kommer att slå stenhårt mot både hushåll och tung industri när priserna på el och drivmedel rusar uppåt. Råvaruexperten Bjarne Schieldrop räknar med en prischock för konsumenter, nedstängda industrier och recession.
Vi får alltså betala högre skatt p.g.a. el-lättnader. Betala mer för varor i butiken. Samtidigt som vi sponsrar Putins krigsapparat! Är inte det kanon!
Citera
2022-02-26, 18:38
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Ja det var ju det jag skrev. Ryska folket fördömer denna invasion.

Får vara ett bra jävla schizofrent folk som fördömer ett krig samtidigt som det befinner sig vid frontlinjen i hundratusental. Har ni svårt för konceptet personligt ansvar i borta i Ryssland?
Citera
2022-02-26, 18:38
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Mitt argument mot dig är mycket enkelt.
Stöttar du Ryssland stöttar du diktatur.
Då är du inte välkommen till mitt Sverige och kan istället åka till din pissdiktatur. Så får vi se hur glada dina ledare blir när du vill att Sverige ska ta över Ryssland och knäppa alla som inte tycker som dig. Du är väl missnöjd med allt vart du än befinner dig.

Vem är du som utvisar hela Svenska befolkningen ut med dig om det inte passar.
Citera
2022-02-26, 18:39
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag räknade på de ryska förlusterna på två dagar.

De har använt 60 procent av de 1700 tanks som framgrupperats innan invasionen. Detta är ca 1000 stycken och av dessa har 100 slagits ut.

Av de 175000 man som placerats runt gränserna har ca 60000 gått över gränsen och där är förlusterna i sårade, försvunna och stupade ca 3500.

Under krigets första 48 timmar har Putin alltså förlorat 10 procent av det pansar och 6 procent av de soldater som varit i strid.

Fortsätter förlusterna i den här takten kommer ryssarna inte ens att kunna föra krig mot San Marino mot slutet av mars.

Jag vet inte om jag räknar som om jag gått i den moderna svenska skolan men betyder inte det att de i större utsträckning än snittet redan satt in sitt pansar? Jag tänker mig att olika förband har olika stridsvärde(duh) men jag ser inte riktigt vilka strategiska reserver de har kvar om de redan satts in?

VDV vid Hostomel, pansar överallt. Sammanfattningen är att om drygt en tredjedel av trupperna satts in men fler av elitförbanden är det värre ändå. Eller bättre kanske...
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag räknade på de ryska förlusterna på två dagar.

De har använt 60 procent av de 1700 tanks som framgrupperats innan invasionen. Detta är ca 1000 stycken och av dessa har 100 slagits ut.

Av de 175000 man som placerats runt gränserna har ca 60000 gått över gränsen och där är förlusterna i sårade, försvunna och stupade ca 3500.

Under krigets första 48 timmar har Putin alltså förlorat 10 procent av det pansar och 6 procent av de soldater som varit i strid.

Fortsätter förlusterna i den här takten kommer ryssarna inte ens att kunna föra krig mot San Marino mot slutet av mars.

Om Ryssland har så mycket kvar, och om förlusterna ännu trots allt är så begränsade, varför behöver dom då stöd från Tjetjenien och Kazakstan? Det tycker jag är lite märkligt. Vill inte de ryska soldaterna slåss mot Ukraina?
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Enligt tidsschemat så har det ju gått åt helvete iaf. Putin måste ursinnig på sitt kontor att kriget går så dåligt.

Vems tidschema pratar du om?

Du glömmer bort att dom är ett brödrafolk och att syftet inte är att begå massmord på befolkningen som nassarna hela tiden gör. Det är inte lätt att evakuera så stora mängder människor, det tar tid.

Brydde dom sig inte alls om befolkningen, skulle dom bara ha jämnat Kiev vid marken.

De dom vill ha tag i, är en ganska liten klick av nazister, demagoger, landsförrädare och förbrytare som har sålt sitt land till usa, eu och nato...
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
2000 Israeliska veteraner har tagit sig till Ukraina och slås nu tillsammans med den Ukrainska armen mot ryssarna.. Rätt bra förstärkning.
Källa?
Citera
Medlem
Skadans avatar
Hur länge dröjer det tills Putler helt tappar fattningen och medvetet bombar befolkningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in