Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 18:34
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag räknade på de ryska förlusterna på två dagar.

De har använt 60 procent av de 1700 tanks som framgrupperats innan invasionen. Detta är ca 1000 stycken och av dessa har 100 slagits ut.

Av de 175000 man som placerats runt gränserna har ca 60000 gått över gränsen och där är förlusterna i sårade, försvunna och stupade ca 3500.

Under krigets första 48 timmar har Putin alltså förlorat 10 procent av det pansar och 6 procent av de soldater som varit i strid.

Fortsätter förlusterna i den här takten kommer ryssarna inte ens att kunna föra krig mot San Marino i slutet av mars.
Vart kommer de uppgifterna ifrån?
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Ryssland har nu Melitopol och Berdyansk Flygplats. Snart även Mauripol. Så landbryggan mellan Krim och Donbass snart klar.
Citera
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag håller med om att det är tidsmässigt inte är bra för att det ger världen en chans att reagera.

Tror bara att rapporteringen kring fram eller motgångar ska tas med stor försiktighet, jag tror Ukraina slåss modigt och för sin frihet men är orolig att Ryssland medvetet invaggar Ukrainarna i falsk säkerhet och en mycket större mer avancerad attack kommer att ske. Eller en med mer precision för att slå ut och mörda Ukrainska ledare.

Ukrainare är starka och modiga men slåss mot en nation med stora militära resurser. Men Ukraina har rättvisan på sin sida, de slåss för sin frihet, hela världen ser denna modiga kamp. Vi ser Ukrainas kamp.
Det är verkliga hjältar som försvara Ukraina nu jag är imponerad o tacksam för deras insats

Det kan komma en större attack sen o rimligtvis kan inte Ukraina stå emot, Ryssland har samlat 75% av sin militära förmåga vid ukrainska gränsen.
Men det är nog inte den sortens seger som Putin ville ha, det var knappast planen.
Citera
2022-02-26, 18:35
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Frågan man måste ställa sig efter att ha sett de ryska förmågorna är när Krim återtas av Ukraina? Ska vi gissa på mitten av mars, ungefär samtidigt som en grupp ryska generaler bekräftar att Lillputte är likviderad och att man nu är redo att förhandla...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Svensk yttrandefrihet är betydligt bättre en sin ryska motsvarighet. Inte rätt tråd för diskussioner om massinvandring eller homosexuella.

Har du inte hört Reagans skämt angående yttrandefrihet i Sovjet?

Vilka mer än Putin är det som kallar kriget i Donbass för folkmord?

Ingen!
Det har totalt på bägge sidor dött ca 14 tusen varav 3500 civila.
Höst troligt har Ukraina dödat fler civila än separatisterna men några jätteskillnad är det knappast.
Kriget startades av ryssar och lokala anslöt.
Det Ukraina ska kritiseras för är att man inte ansträngt sig för att avsluta kriget när allt bara gått i stå efter 2015 och då till synes skjutit artilleri som borde ha kunnat undvikas, mer än separatisterna.
Alltid viktigt att nämna när det här kriget diskuteras är att det som sagt var separatistsidan som startade det.
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara777
Du saknar argument, går till attack mot mig istället.

Mitt argument mot dig är mycket enkelt.
Stöttar du Ryssland stöttar du diktatur.
Då är du inte välkommen till mitt Sverige och kan istället åka till din pissdiktatur. Så får vi se hur glada dina ledare blir när du vill att Sverige ska ta över Ryssland och knäppa alla som inte tycker som dig. Du är väl missnöjd med allt vart du än befinner dig.
Senast redigerad av Mayahem 2022-02-26 kl. 18:37.
Citera
Avslutad
Citat:

De har använt 60 procent av de 1700 tanks som framgrupperats innan invasionen. Detta är ca 1000 stycken och av dessa har 100 slagits ut.

Av de 175000 man som placerats runt gränserna har ca 60000 gått över gränsen och där är förlusterna i sårade, försvunna och stupade ca 3500.

Under krigets första 48 timmar har Putin alltså förlorat 10 procent av det pansar och 6 procent av de soldater som varit i strid.

Fortsätter förlusterna i den här takten kommer ryssarna inte ens att kunna föra krig mot San Marino i slutet av mars.

Putin kommer snart sälja sin morsa för att vinna kriget! Halleluja
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:

Tack för ett bra och informativt inlägg! Var bara tvungen att fetmarkera det sista, så dråpligt formulerat men faktiskt sant
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:

(Det bådar ju gott för nazisterna i San Marino)

Undrar hur ryska militärledningen hade förutsett hur det egentligen skulle utvecklats?
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Ja det var ju det jag skrev. Ryska folket fördömer denna invasion.
Det hjälper inte. Dom ska lida för detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Snälla du, tänk efter en vända till om det är det som jag verkligen sa

Det är exakt det du insinuerar när du slänger med uppenbart skräp på sättet du gör. Du köper ena sidans propaganda för att du håller på dem, och den andra är alltid desinformation. Så jävla clowneri.
Citera
2022-02-26, 18:36
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ukrainarnas framgångsrika motstånd kommer uppmuntra deras allierade att förse dem med ännu mer vapen och utrustning. Detta kan bli kriget som sänker Ryssland för gott.

Klart väst gladeligen förser Ukraina med vapen, så de själva slipper göra smuts jobbet för att sen ropa seger!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in