Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
Senaste rapporten från det brittiska försvarsdepartementet. Ryssland har otroligt nog ännu inte etablerat luftherravälde och lider betydande förluster. Oavsett på vilken sida man står i konflikten går det inte att vara annat än imponerad över det ukrainska motståndet mot en (på pappret) överlägsen fiende.

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1497520235179556864
Tekniskt överlägsen ja, men man har mobiliserat alldeles för få soldater. 150-200 000 soldater räcker sannolikt inte för att framgångsrikt invadera ett stort land som Ukraina. Finland hade som jämförelse 600 000 soldater i Fortsättningskriget. Det var på grund av Rysslands pinsamt små styrkor som jag inte trodde att man skulle gå in. Det är som upplagt för att bli förödmjukad med denna skämtnumerär. Om man skulle lyckas besegra Ukrainas militär, så blir landet dessutom i vilket fall ett ohanterligt helvete därefter.
Citera
Medlem
Fr okänd källa. Obs! Google översättning:

Det var möte på kvällen. Putin är på Ural. Affärsmän sammankallas specifikt för möten så att ingen flyger iväg i panik. De släpps inte ut från flygplatser på privatplan.

Alla befästningar från ukrainsk sida hittades och sköts i förväg. Det fanns ingen taktisk plan. Jag citerar: "vi hade allt under händelseförloppet." Vi hoppades kunna ta allt inom 1-4 dagar.

Diskutera ekonomiska förluster.
Krig kostar 20 miljarder dollar om dagen.
Putin är arg. Jag var säker på att det skulle bli en enkel resa.
Raketer är få. Tillräckligt med dagar för 3-4 tak. Man sparar på dem nu.
Det finns inga vapen. Tula-anläggningen och de andra 2 Rotenberg-anläggningarna kan inte uppfylla vapenbeställningar. Gevär och kulor. Fysiskt. Vapen saknas. Nästa vapen är verkligen tillgängligt om 3-4 månader. Och det!!!
Det finns inga råvaror. Totalt möjligen längre.

Tidigare kom leveranserna främst från Slovenien, Finland och Tyskland. De är nu blockerade.

Vi diskuterade att om Ukraina håller ut i 10 dagar, då måste vi sätta oss vid förhandlingsbordet. För det finns inga pengar, inga vapen, inga resurser. Sanktioner är inte särskilt rädda.

Alpha, specialstyrkor sedan den 18:e någonstans nära Kiev.
Hela beräkningen är att de kommer att ta Kiev och sätta vår man där. Och då kommer vi inte att behöva spendera några pengar, ingen militär, inga vapen.

Förbereds en provokation mot civilbefolkningen. Attack på barn, kvinnor. Stor panik.
Det här är deras trumfkort.

Hela planen är hopp om panik.
Och att de kommer att överlämna sig själva eller så kommer Zelensky att fly.
De förväntar sig att den första Kharkov kommer att kapitulera. Och resten av städerna kommer att följa hans exempel för att undvika blodbadet.

Problem i Ryssland med flygplatser. Det finns inga drönare. Vi är mycket upprörda över förlusten av kolonnen nära Kharkov och 200 människor dog.
Allvarliga förluster från vår sida.

Citat: möttes av hårt motstånd från fienden.
De är i chock.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Vinner Ryssland kriget, vilket jag tror att dem gör, så kan Putin gå riktigt stärkt ur det här. Om några år kommer folk inte bry sig ett skit om att mobba/ frysa ut Ryssland, för då kommer det vara någon stat som stoppar handen i oljeburken och så är vi tillbaka till det gamla vanliga business as usual. Vanlig flashbackmobbning är inget seriösa stater sysslar med, de bryr sig om sådant som handel utbyte m.m.
Förutom att du missat att hela världen håller på att göra sig oberoende av fossil olja och gas. När efterfrågan droppar om några år så står Ryssland där med sitt svältande folk och utan intäkter. Då får Putins chatt-töntar som tidigare levt så bra av att sprida propaganda, åka ut i Sibirien och bli skogshuggare.
Citera
2022-02-26, 12:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Korrekt, detta är vad många inte fattar. Ukrainas befolkning är enbart kanonmat för globalisterna. Kriget spelar globalisterna helt i händerna eftersom det urholkar Ukraina ytterligare samt potentiellt gör Putin mindre populär. Målet för globalisterna är att ta över landet samt köpa upp tillgångar så mycket de kan. Ett krig gör att Ukraina blir ännu mer fattigt och måste sälja tillgångar till globalisterna. Globalisternas motto är "If there is blood on the street, buy the property".

Globalisterna är vinnarna i kriget utan tvekan.
I så fall är Putin globalist eftersom kriget är enbart hans förskyllan
Citera
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Extremt usel svenska.

Jag är inte ens "vänster". Jag ogillar bara paranoida psykopater som Gollum(Putin).

Känns det inte obehagligt att tänka på tusentals och åter tusentals döda ryska soldater?

Tänk bara hur det blir när gerillakriget sätter igång på riktigt. Det du ser i Kiev kommer snart utspela sig i alla andra städer som ryssarna försöker inta.

Tycker du att vanföreställningar om ett imperium som aldrig kommer infrias rättfärdigar dödssiffror som snart kommer vara över 10000?

Tycker jag har hyfsad svenska för att inte var svensk. Ryssarna kommer hugga huvudet av Ukraina när de intagit Kiev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Kiev har överlevt ännu en natt utan några Ryska framgångar vad det ser ut som.

Det pågår markstrider i centrala delarna av stan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Vinner Ryssland kriget, vilket jag tror att dem gör, så kan Putin gå riktigt stärkt ur det här. Om några år kommer folk inte bry sig ett skit om att mobba/ frysa ut Ryssland, för då kommer det vara någon stat som stoppar handen i oljeburken och så är vi tillbaka till det gamla vanliga business as usual. Vanlig flashbackmobbning är inget seriösa stater sysslar med, de bryr sig om sådant som handel utbyte m.m.

Det Ukrainska folket kommer aldrig att glömma....
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Oavsett Zelensky eller annan styrande, så har inte Pruttin med det att göra. Ukraina är ett eget land. Prutten kan försöka sköta sitt eget land och ge mat till sina egna medborgare.

Några gram bly, och Pruttin astet är borta. Världen är mycket bättre utan Maffiadiktatorn.
Han vet att han är död, den dagen han tvingas lämna presidentposten.

I praktiken har Ukraina aldrig varit ett eget land i modern tid. Republiken Jämtland mår ju bra även om de inte har suveränt styre över sitt territorium. Samma sak med Katalonien och Skottland, även om det såklart finns separatister som har egna idéer.
Citera
2022-02-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Du lägger upp det bra. Just då har nog många upplevt det. Man svalde hans propaganda, vilket jag tyvärr gjorde. Nu ser man dock vilket lågt mänskligt liv han är. Jag känner mig, kanske inte lurad, men lite av en idiot av att ha svalt betet. Till mitt försvar har jag dock alltid haft mina misstankar om denna elaka lilla gubbe. En Gollum, eller elaka lilla dockan Chuckie.

Sällsynt med män som vågar erkänna att de kan ha haft fel.
Det har jag stor respekt för!

Jag har också haft mycket fel, trodde rätt gott om Putin tidigare men senaste året har man fått svälja det man sagt.
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
I mitten av nästa vecka är Kiev intaget.

Snillen spekulerar!

Jag tror Puta Putin är död om en månad!
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Trams titta på satellitbilderna.
Ryssland har massvis med attackhelikoptrar, tanks som de inte satt in.Det handlar om Optiks och den egna opinionen

Jo visst kan man konka runt i en T64 eller en T72 och tycka man är tuff de har väl några tusen av dem i körbart skick. Ryssland skulle bli totalt överkörda av väst i ett all out krig som det skulle bli om man attackerade Polen eller Baltikum. Allt annat är livliga fantasier.
Citera
Avslutad
sluta upp med det där dumma krigandet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här