2022-02-26, 09:47
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är du lätt förståndshandikappad? Vad tror du lätta luftlandsätta förband kan bära med sig? Förutom ammo behövs vatten och näring. Den här typen av insats behöver avlösning inom max ett dygn, utsätts de för hårt motstånd ännu snabbare.
Vårda språket tack. Att ryssar inte har bra logistik är väl inget bevis för att truppen skulle körts bort från flygplatsen. Motattacken var av ett ihopskrapat milisförband med ev artilleristöd. Men ryssarna befann sig i utkanten av flygfältsområdet bla där det var civila hus, tror inte ukrainarna beskjuter sina egna civila. Hade hoppas på bättre bevis att flygplatsen intagits än logisktiska resonemang

Platsen
https://www.google.se/maps/@50.5937113,30.2214129,3a,75y,55.28h,77.24t/data=!3m6!1e1!3m4!1solPsKzw6nOEO8__koZBRvg!2e0!7i1 3312!8i6656
2022-02-26, 09:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Vårda språket tack. Att ryssar inte har bra logistik är väl inget bevis för att truppen skulle körts bort från flygplatsen. Motattacken var av ett ihopskrapat milisförband med ev artilleristöd. Men ryssarna befann sig i utkanten av flygfältsområdet bla där det var civila hus, tror inte ukrainarna beskjuter sina egna civila. Hade hoppas på bättre bevis att flygplatsen intagits än logisktiska resonemang

Platsen
https://www.google.se/maps/@50.5937113,30.2214129,3a,75y,55.28h,77.24t/data=!3m6!1e1!3m4!1solPsKzw6nOEO8__koZBRvg!2e0!7i1 3312!8i6656
Nationalgardet är inte milis och har tillgång till BTR bland annat.
Du får skaffa dig grundläggande kunskaper före det att du sitter och yrar.
2022-02-26, 09:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Rysk krigsfånge.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict
2022-02-26, 10:04
Medlem
TonyBlundettos avatar
Tack alla i tråden, speciellt TS, sonnen, armatura mfl som kommer med intressanta inlägg och info.
Vi får hoppas denna nivå kan fortsätta och inte den stora armen av antivax-incel-rysktroll invaderar denna tråd som de gjort i de andra trådarna med samma ämne. Man spyr ju.

OnT: https://mobile.twitter.com/CanningCooke/status/1497474306867093504?s=20&t=9cQm9tAuYrMGPSUGshv1rQ

Tror ni detta kan vara någon gamechanger?
2022-02-26, 10:09
Medlem
flyer1s avatar
Jag ska förklara varför det är så viktigt för mig förstå OM Ukraina lyckades temporärt köra bort ryska luftlandsätt trupper från flygplatsen.
Om Ryssar kan hålla flygplatsen är det stor risk de kan flyga in mattreal och fler förband.
Hur bra Ukrainas motattack var visar på hur stor Ukrainas försvarsförmåga är lokalt i Kiev. För de bör ha satt in det bästa de hade för en så viktig uppgift.
Om de har baserat sina slagkraftiga förband vid gränser långt från Kiev kan de få problem då de förbanden har svårt förflytta sig då ryssar har lufthäravälde.

Vad jag hittills sett talar för att motattacken mer var symbolisk och inte lyckades, och Ryssen snabbt efter det tog sig fram till Kievs utkanter.

Men stadsstrid är nått helt annat, där är moral och antal viktigare än mattreal. Så där kan Ukraina ha en fördel. Men det blir i så fall väldigt blodigt.

Tror det blir en politisk lösning nu, det ligger liksom i båda parters intresse.
Har svårt tro att det blir stadsstrider i stor omfattning, om Ukraina vill fortsätta tror jag ryssarna bara omringar städerna och svälter ut dem.
Senast redigerad av flyer1 2022-02-26 kl. 10:42.
2022-02-26, 10:10
Medlem
von Hindenburgs avatar
[quote=TonyBlundetto|79256650]Tack alla i tråden, speciellt TS, sonnen, armatura mfl som kommer med intressanta inlägg och info.
Vi får hoppas denna nivå kan fortsätta och inte den stora armen av antivax-incel-rysktroll invaderar denna tråd som de gjort i de andra trådarna med samma ämne. Man spyr ju. /QUOTE]

Verkligen. Forumet har fullkomligt förpestats av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyBlundetto
OnT: https://mobile.twitter.com/CanningCooke/status/1497474306867093504?s=20&t=9cQm9tAuYrMGPSUGshv1rQ

Tror ni detta kan vara någon gamechanger?

Det är hjälpsamt i alla fall men jag vet inte om jag vågar hoppas för mycket.
2022-02-26, 10:20
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Nationalgardet är inte milis och har tillgång till BTR bland annat.
Du får skaffa dig grundläggande kunskaper före det att du sitter och yrar.
Yrar ? Ur wikipedia.
Milis-Officiella styrkor
Milis kan syfta på officiella militära reservförband. Detta inkluderar exempelvis Hemvärnet (i Sverige) eller USA:s delstatliga försvarsstyrkor (State Defense Forces).

Inom vissa länder används begreppet för nationella polisstyrkor. Detta gäller eller har gällt i Ryssland (fram till 1 mars 2011), andra OSS-länder och det forna Sovjetunionens militsija.

Hemvärnet känner du till. I USA har de tom begagnade jaktflygplan i sina nationalgarden. Så att de har bandPV gör inte att de inte kan kallas milis.

USA:s nationalgarde har sitt ursprung från 1636 då Massachusetts Bay-kolonin satte upp sin milis. Under lång tid utgjorde delstaternas nationalgarden en betydande del av USA:s armé. De utgjorde exempelvis cirka 70% av de amerikanska soldaterna i det mexikansk–amerikanska kriget. Delstaternas relativa oberoende, och egna militära styrkor kunde, som var fallet i 1812 års krig mellan USA och Storbritannien leda till att vissa stater knappast deltog i kriget.

Nutida funktion
De olika nationalgardena är fortfarande primärt delstatliga, och kan sättas in vid exempelvis naturkatastrofer eller vid upplopp (för vilket den reguljära armén normalt inte kan används pga Posse Comitatus Act).

Emellertid kan de beordras att fullgöra federal tjänstgöring, och då är USA:s president deras högsta befälhavare. De kan därför ses som en reservstyrka, men de skall inte förväxlas med armén och flygvapnets federala reservstyrkor.

Vissa delstater håller sig härutöver med egna militära styrkor, State Defense Forces, som är deras helt egna och inte en del av USA:s väpnade styrkor.
2022-02-26, 10:21
Medlem
Citat:
Jag ska förklara varför det är så viktigt för mig förstå OM Ukraina lyckades temporärt köra bort ryska luftlandsätt trupper från flygplatsen.
Om Ryssar kan hålla flygplatsen är det stor risk de kan flyga in matreal och fler förband.
Hur bra ukrainas motattack var visar på hur stor ukrainas försvarsförmåg är lokalt i Kiew. För de bör ha satt in det bästa de hade för en så viktig uppgift.

Om de har baserat sina slagkraftiga förband vid gränser långt från Kiev kan de få problem då de förbanden har svårt förflytta sig då ryssar har lufthäravälde.

Vad jag hittills sätt talar för att motattacken mer var symbolisk och inte lyckades, och Ryssen snabbt efter det tog sig fram till Kiews utkanter.

Men stadsstrid är nått helt annat, där är moral och antal viktigare än mattreal. Så där kan Ukraina ha en fördel. Men det blir i så fall väldigt blodigt.

Tror det blir en politisk lösning nu, det ligger liksom i båda parters intresse.

Flygplatsen ska enligt uppgift vara totalt söndertrasad och oanvändbar som flygplats. Vissa uppgifter om ryssar i civila kläder som springer runt i Kiev.
2022-02-26, 10:27
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Flygplatsen ska enligt uppgift vara totalt söndertrasad och oanvändbar som flygplats. Vissa uppgifter om ryssar i civila kläder som springer runt i Kiev.
Ok, huvudsaken flygplatsen inte kan användas. Dvs landningsbanorna. Terminalbyggnader med tull och bagagehantering och taxfree tror jag inte ryssarna bryr sig om.
Korrigering, taxfree avdelningar tror jag de tömmer med tiden, kan sinka dem en del.
Senast redigerad av flyer1 2022-02-26 kl. 11:08.
2022-02-26, 10:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ok, huvudsaken flygplatsen inte kan användas. Dvs landningsbanorna. Terminalbyggnader med tull och bagagehantering och taxfree tror jag inte ryssarna bryr sig om.
Ukraina har öst in artilleri ditt kioskmongo, vilket är väldigt effektivt mot lätt luftlandsatt trupp.
2022-02-26, 10:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Verkar förvirrat hos rysk trupp, vissa stjäl mat i butiker andra verkar strandsatta på motorvägen.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict
2022-02-26, 10:49
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ukraina har öst in artilleri ditt kioskmongo, vilket är väldigt effektivt mot lätt luftlandsatt trupp.
Kioskmongo förefaller du vara själv. Du yrar och kör med fulspråk, din analys är bristfällig. skärpning, förstör inte tråden.
Jag sökte bevis för att Ukraina tagit tillbaks flygplatsen och du bara tjatar om artilleri, och logistik som det skulle bevisa nått.
Men det tycks stå klart Ukraina inte haft styrkan på marken lokalt vid Kiev och nu har ryska markförband nått Kiev från NV dvs via Tjernobyl området.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in