Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 10:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du vet att det är väldigt riskfyllt att demonstrera i Ryssland. Det vet du. Det är förbjudet. Det vet du. Det lilla civila samhälle som finns av NGO är borta. Det vet du. Den fria pressen är borta. Det vet du.

Med tanke på detta så är det enormt att folk ändå gick ut på galorna i Ryssland. Oerhört modigt av dem. DU, din skadade människa, sitter och hånar dem.

Minns att alla kan läsa din posthistorik.
Hoppas jag.

Och idag på morgonen gav jag demonstranterna mitt fulla stöd.

Brukar vara konsekvent nämligen och har stött alla antiwar-rörelser sedan Vietnamkriget.

Något som du verkar ha svårt med.
Citera
2022-02-26, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Förklara gärna hur om du behagar.

Det har hållits ett antal val sedan 2014.
Citera
2022-02-26, 10:36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bara en liten kommentar.

Tror du på allvar att Putin skulle missat skicka med bensin och mat med trupperna?

Tänk några varv!

Givetvis inte. Putin står med sitt långa bord fyllt med fika och bullar någonstans. Kanske bara lite svårt att koordinera det hela.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Det är inte korrekt, men när en som gör fel närmar sig den andres gränser så kan man dra slutsatser på vad som kommer hända även om det agerandet är fel.

De har ju för bövelen varnat för NATOs expansion sedan 90talet. Resultatet är rätt givet.

Det står naturligtvis Ryssland fritt att ha åsikter om Natos expanssion m.m.

Det står däremot inte Ryssland fritt att med militära medel angripa en suverän stat. Ingen annan än Ryssland bär ansvar för Rysslands handlingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jag förstår inte den här argumentationslinjen.

Du verkar ju anse att USAs agerande globalt är fel, men istället för att kritisera när Ryssland agerar likadant så tar du Ryssland i försvar och börjar styra om debatten. Bara för att USA gjort fel betyder inte att Rysslands agerande blir korrekt, eller är du av annan uppfattning?

Jag "hejar på" Ukraina/Usa och tar inte Ryssland i försvar.

Jag menar att olika stormakter agerar liknande och att det är bättre att hålla diskussionen på den nivån och separera personlig böjelse/intresse från detta och ge en sida "rätt" i allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Bra du förstår. Då är vi på samma spår .
Kör hårt.
Är det ditt sätt att säga att du förstår vad jag just har lärt dig? Skriv "okej, jag förstår" i stället nästa gång, så upplevs du nog som mer ärlig och rättfram.
Citera
2022-02-26, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
De ryska nättrollen får fan skärpa sig[/b] för de är fan lika odugliga som sin ***** arme.

Alltså devisen ’bättre fly än illa fäkta’ passar verkligen bra på hur de borde agera.

Precis hela världen vet att Ukraina sparkade ut sin Luchashenko 2014. Putte misstyckte och genomförde en invasion först via proxy och sedan direkt under egen flagg. Man tog även Krim.

Nu gör Putte ett nytt försöka att få en Luchashenko på plats. Priset för det kan bli ofantligt högt för det Ukrainska folket.

Ukrainas ledning kan mycket väl vara riktiga idioter. Vet ni vad, det tycker vi Sverige att många europeiska länder också har. Här startas ett krig som — LÄTT — kan leda till hundratusentals dödsoffer. Lycka till med att sälja in det.
Citera
Medlem
fendadens avatar
Känns direkt oansvarigt av Zelensky att inte ge upp vid detta laget. Åtskilliga liv kan räddas och mänskligt lidande minskas om han släpper på prestigen och börjar förhandla med Ryssland.
Citera
Medlem
Här är en interaktiv karta som visar vilka områden som Ryssland kontrollerar för tillfället: https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det står naturligtvis Ryssland fritt att ha åsikter om Natos expanssion m.m.

Det står däremot inte Ryssland fritt att med militära medel angripa en suverän stat. Ingen annan än Ryssland bär ansvar för Rysslands handlingar.

Nej det är ganska obvious och därför även fel. Men man kan förstå en händelse utan att tycka det är lagligt. Samtliga krig senaste 100 åren har varit angrepp på suveräna stater.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är det bara jag som känner att ryssarna verkar vara enormt oorganiserade?

Ser man i slutet på filmen bak på denna lastbil så verkar det vara ett Zigenargäng som är ute och kör. Fullt med skräp i hela bakutrymmet.

https://t.me/nexta_chat/1566928

Även faktumet att man målar Z på alla sina fordon. Då har man ingen koll på var grannplutonen befinner sig överhuvudtaget.

Putins militära medkaniserade förmågor är lite av ett luftslott.
I siffror är det stort. Men det är slappt, rostigt, oengagerat och allmänt slarvigt. Man tar dåligt hand om materialet man har.
Något som Kreml gjort i alla år är att bakom en ridå måla upp bilden att man har en mäktig militär. Man har målat samma bild för sin egen befolkning.
Men nu ser man hur det i verkligheten ser ut.

Lägger till här att ryska soldater lätt verkar ge upp. Ger man tom upp inför ukrainsk civilbefolkning så har man verkligen ingen hög stridsvilja eller disciplin i militär ordergivning.
Citera
2022-02-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Dom har säkert problem med logistiken, långa försörjningslinjer i ett fientligt land är inte optimalt.
Ukrainska styrkor låter täten passera och slår mot logistikförbanden? Lika effektivt för att sakta ner angriparna.

Bra tänkt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in