2022-02-25, 19:11
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Landsförädare?
Detta är inga Syriska MÄN eller Afghanska MÄN som kommer.
Det är barn och kvinnor till 99%!!!

Detta är ÄKTA flyktingar!

En gigantisk skillnad att se och höra dessa flyktingar från Ukraina jämfört med de araber och afrikaner som Sverige tagit emot i över 30 år.
Samtliga ukrainare vill återvända hem så fort det är möjligt.

En annan skillnad är att männen stannar kvar medan kvinnor och barn flyr.
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Precis. Just nu är inte rätt tillfälle att ansöka om NATO-medlemskap även om man vill att Sverige skall gå med i NATO. Det tar ju ändå lång tid att gå med så bättre att göra det när Ryssland är lite lugnare som baltstaterna gjorde.
Det är helt försent. Sverige kunde ha gått med för 20-30 år sedan.

Men samtidigt har balansen här i norden varit viktig för att just säkerställa stabilitet och avspänning. Vi behöver inte NATO överhuvudtaget eftersom Ryssland aldrig kommer anfalla oss så länge vi är alliansfria. Folk måste förstå detta.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Ryssarna verkar tappt det helt man beskjutet sjukhus och använder tom kluster bomber. Börjar man på känna av de stora förlusterna tro över 3000K ryssar som dött helt i onödan. Hemma opinionen är inte heller på topp. Man utesluts från olika event,tävlingar mm.
Citera
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Varför ska Sverige bry sig om det? Sverige är ingen stormakt. Sverige hotas inte av några Kina/Ryssland övningar då vi kan öva med NATO.

Fel läge att säga det. Haha
Citera
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Klok analys. Kan mycket väl bli så att Ryssland står med en ny "politisk-karta" i handen och är betydligt mer framskjutet. Plötsligt granne med Polen.....Väst snackar mycket skit, gömmer sig bakom regelverk och överenskommelser. Finns ingen politiker idag som talar klarspråk. Saknar Olof Palme idag. Även om han inte kunnat åstadkomma något , så kunde han säkerligen med retorik fördöma alla världens fjollor ; från Macron till Andersson och till Biden..... "Men eftervärldens dom har fallit hård över dem som burit ansvaret." Citat Olof Palme.

Ja i tider som dessa så drömmer man ofta om en stor ledare. Jag tror dessvärre att vi får fortsätta drömma. Putin är ingen stor ledare. Han är en narcissist ut i fingertopparna. Men han har en egenskap våra politiker inte har. Han vågar. Här hemma sitter alla och tittar ängsligt och hoppas att någon annan ska agera. Det påminner faktiskt om när man gick i skolan och någon beslutat sig för att stoppa en mobbare (Ryssland) och alla lovat att backa upp den som säger ifrån (Ukraina). Men när det sedan bränner till så "njaaeeeäää nä. Nä jag sa inte att jag skulle hjälpa till. Du missuppfattade nog vad jag sa... eller menade." Och vips står du där ensam mot mobbaren och tänker satan, vad gör jag nu. Anfaller eller ger upp. Det är alternativen.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jag är inte positiv till usas närvaro överallt här på vår jord. Att dessutom hetsa, eller påheja Ukraina att brösta upp sig mot Ryssland men sedan inte vara där och backa upp militärt. Det imponerar inte. Ett svek. Ukraina har vågat ta ton därför att man räknat med uppbackning i händelse av krig. Som Klytjko undrade "vad ska ni skicka som stöd härnäst, kuddar?"

Nu ser vi hur omvärlden agerar. Den enkla vägen. Verbala fördömanden. Dvs ingen hjälp alls. Fegsverige fegar ur när det osar katt. Eller björn kanske man kan kalla det.

Nå väl. Jag tror Zelenskyj väger fördelar mot nackdelar. Ska civilbefolkningen offras för ett Natomedlemskap som i praktiken ändå inte kommer få landet att lyfta, eller ska man bli en rysk lydstat och åtminstone få leva? I värsta fall kommer Ukraina att vända Europa ryggen. "Ni lovade att hjälpa oss. Ni vände oss ryggen. Nu vänder vi er ryggen också. Från och med nu är Ryssland en vän, inte en fiende. Ni fick oss att drömma och hoppas men allt var ett spel från eran sida."

Så kan det bli. Det kan också bli ett långdraget krig där Ukraina vägrar ge sig. Alla alternativ är möjliga nu. Men i praktiken kommer Ukraina i något skede tvingas kapitulera eftersom Rysslands arme är så enormt mycket större. Stor risk att någon goar Zelenskyj och ryssarna hittar honom. Vad gör Ukraina i ett sådant läge?

Ja men NATO och USA har ju räknat med att Ukraina skall falla. Sanktioner etc. är ju bara straff inte försök att stoppa det. Jag tror faktiskt NATO tyckt det varit bättre om Ukraina kollapsat fort så kunde de säga att de inte kunde göra något. Drar kriget ut på tiden så kommer allt fler hinna kräva att NATO faktiskt gör något. Det byggs upp en opposition i många länder att deras land skall ingripa. Och flyktingarna kommer i miljoner.

Och vad gör NATO om Ukraina helt kapitulerar så att det starkt västvänliga och nationalistiska västra Ukraina tvingas bli en del av en rysk lydstat? Med inbördeskrig och etnisk rensning vid NATO-landet Polens gräns?

Om kriget drar ut på tiden tror jag enskilda NATO-länder kommer att lägga sig i men inte officiellt som en del av NATO (Men Ryssland kommer ju att säga att det är hela NATO). Det är stor risk att detta krig utvidgas.
Citera
Medlem
SVTs rapport 18:00 visade bilder på bilen som blev överkörd av den ukrainska pansarvagnen och insinuerar att det är Ryssland som gjort det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikeasson
Menar du går in i Ryssland? Ja Kina kommer snart bajsa på Taiwan på liknande sätt som Putin gör mot lilla Ukraina.

Så du menar alltså att Kina ska gå in i Ryssland om Nato dras in?
Nej? Varför skulle Kina gå in i Ryssland? Då får ju båda tvåfrontskrig Dessutom så drar de ju nytta av varandra för respektive ekonomi.
Citera
2022-02-25, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Dock så borde det gå ganska enkelt att bomba sönder Putin och hans adepter om västvärlden går enade...
Dessutom verkar ju många ryssar även fördöma det som Putin gör och är emot hans krig.
Tusentals som demonstrerar i flera städer mot det bland annat...

De måste sänka Putin innifrån. Något annat är en risk för hela världsfreden. Och de står redo över en eventuell Nato-attack. Det får bara inte ske. Då smäller det som aldrig förr och vi har nog med vapen för att sänka hela jordklotet flera gånger om.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men det är inte Maggan som bestämmer om Sverige ska gå med i Nato utan det gör som hon säger "Vi" Vi i Sverige . Kanske en folkomröstning

Ingen folkomröstning i en sådan fråga. När hon menar vi är det för att hon är tränad enligt jantelagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator
Bra, var rädd att hon skulle vika sig.

Maggan är tuff. Skinn på näsan.

Jag tror faktiskt inte att Sverige någonsin skulle vika sig mot Ryssland. Vi skulle sätta emot och bli överkörda tills vi fick hjälp, slåss taktiskt, men ge upp skulle nog aldrig hända.
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Sverige är inte Ukraina.
Om Ryssland tar Gotland och sen hotar med kärnvapen om NATO försöker återta det, tror du på allvar NATO ska lägga sig i, speciellt när vi inte är medlemmar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in