Citat:
Ursprungligen postat av
goosehunter
Jag är inte positiv till usas närvaro överallt här på vår jord. Att dessutom hetsa, eller påheja Ukraina att brösta upp sig mot Ryssland men sedan inte vara där och backa upp militärt. Det imponerar inte. Ett svek. Ukraina har vågat ta ton därför att man räknat med uppbackning i händelse av krig. Som Klytjko undrade "vad ska ni skicka som stöd härnäst, kuddar?"
Nu ser vi hur omvärlden agerar. Den enkla vägen. Verbala fördömanden. Dvs ingen hjälp alls. Fegsverige fegar ur när det osar katt. Eller björn kanske man kan kalla det.
Nå väl. Jag tror Zelenskyj väger fördelar mot nackdelar. Ska civilbefolkningen offras för ett Natomedlemskap som i praktiken ändå inte kommer få landet att lyfta, eller ska man bli en rysk lydstat och åtminstone få leva? I värsta fall kommer Ukraina att vända Europa ryggen. "Ni lovade att hjälpa oss. Ni vände oss ryggen. Nu vänder vi er ryggen också. Från och med nu är Ryssland en vän, inte en fiende. Ni fick oss att drömma och hoppas men allt var ett spel från eran sida."
Så kan det bli. Det kan också bli ett långdraget krig där Ukraina vägrar ge sig. Alla alternativ är möjliga nu. Men i praktiken kommer Ukraina i något skede tvingas kapitulera eftersom Rysslands arme är så enormt mycket större. Stor risk att någon goar Zelenskyj och ryssarna hittar honom. Vad gör Ukraina i ett sådant läge?
Ja men NATO och USA har ju räknat med att Ukraina skall falla. Sanktioner etc. är ju bara straff inte försök att stoppa det. Jag tror faktiskt NATO tyckt det varit bättre om Ukraina kollapsat fort så kunde de säga att de inte kunde göra något. Drar kriget ut på tiden så kommer allt fler hinna kräva att NATO faktiskt gör något. Det byggs upp en opposition i många länder att deras land skall ingripa. Och flyktingarna kommer i miljoner.
Och vad gör NATO om Ukraina helt kapitulerar så att det starkt västvänliga och nationalistiska västra Ukraina tvingas bli en del av en rysk lydstat? Med inbördeskrig och etnisk rensning vid NATO-landet Polens gräns?
Om kriget drar ut på tiden tror jag enskilda NATO-länder kommer att lägga sig i men inte officiellt som en del av NATO (Men Ryssland kommer ju att säga att det är hela NATO). Det är stor risk att detta krig utvidgas.