2022-02-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Jag tänker att Ukraina även lyckats med att skjuta ner eventuella förstärkningar på ingående. För inte tar man en flygplats utan att ha en plan för hur förstärkningar skall komma.

Alternativt var motståndet så pass hårt att de inte lyckades säkra flygplatsen.

Luftlandsättningar är alltid ett hasardspel. Antagligen trodde man att man kunde få in tillräckliga resurser för att säkra omgivningarna fram till kvällen, eller när helst man trodde att marktrupperna skulle nå fram. Kanske var det nationalgardets hårdnackade motstånd uppe vid Tjernobyl som sabbade tidsplanen?
2022-02-24, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle det inte stämma, underligt annars om inte ryssarna lyckas föra in förstärkningar. Fallskärmsjägare har begränsat med ammo och utsätts de för artilleri som Ukraina säger att man satt in så lär de inte kunnat hålla emot upprepade motattacker.

Ja, hoppas verkligen på att det stämmer. Menade mer att man kanske inte ska ta ut segern i förskott när enda källan är twitter. Förhoppningsvis bekräftas det väl i mer officiella kanaler snart.

Som ”kuriosa” verkar det tyvärr som att världens största flygplan, Anatov An-225 (byggd i endast ett exemplar) var baserad på Hostomel flygplats och ska ha blivit förstörd i striderna.
https://simpleflying.com/reports-suggest-worlds-largest-plane-destroyed/
2022-02-25, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ja, hoppas verkligen på att det stämmer. Menade mer att man kanske inte ska ta ut segern i förskott när enda källan är twitter. Förhoppningsvis bekräftas det väl i mer officiella kanaler snart.

Som ”kuriosa” verkar det tyvärr som att världens största flygplan, Anatov An-225 (byggd i endast ett exemplar) var baserad på Hostomel flygplats och ska ha blivit förstörd i striderna.
https://simpleflying.com/reports-suggest-worlds-largest-plane-destroyed/
Finns en till flygram som är halvfärdig. Har funnits planer flera gånger om att bygga klart den. Skulle gissa på att det är mer ekonomiskt att ta delar från det förstörda för att bli så klar man kan med den nya flygramen och sen bygga nytt det som är kvar.
2022-02-25, 00:33
Medlem
Aeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Kan nog stämma att många har varit unga rekryter. Iallafall dom videos jag sett med tillfånga tagna ryska soldater.

Skulle tippa på en massiv artilleri/flyg attack under kommande dagen som kommer till följd av att skicka in dom mer rutinerade trupperna då man inte lyckats till fullo att ta vissa städer. Lyckas inte det heller tror jag dom köra som i Syrien.

Helt bisarr insats. Jag följer ukrainska Telegram och hänger med så gott det går via Google Translate, och det verkar som att ryssarna gjorde bort sig fullständigt.

Tydligen var flygplatsen redan utrymd, ryska helikoptrar flög in, flera helikoptrar sköts ned på vägen och resterande dumpade helt sonika några hundra man mitt inne i Ukraina. Ukrainska specialstyrkor anföll senare under kvällen och återtog flygplatsen.
2022-02-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Kan nog stämma att många har varit unga rekryter. Iallafall dom videos jag sett med tillfånga tagna ryska soldater.

Skulle tippa på en massiv artilleri/flyg attack under kommande dagen som kommer till följd av att skicka in dom mer rutinerade trupperna då man inte lyckats till fullo att ta vissa städer. Lyckas inte det heller tror jag dom köra som i Syrien.

Många i krig är unga rekryter, det är inte ett tecken på någon därav relaterad strategi.
2022-02-25, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
Helt bisarr insats. Jag följer ukrainska Telegram och hänger med så gott det går via Google Translate, och det verkar som att ryssarna gjorde bort sig fullständigt.

Tydligen var flygplatsen redan utrymd, ryska helikoptrar flög in, flera helikoptrar sköts ned på vägen och resterande dumpade helt sonika några hundra man mitt inne i Ukraina. Ukrainska specialstyrkor anföll senare under kvällen och återtog flygplatsen.

Härliga nyheter!
2022-02-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Säger snarare någonting om den ryska försvarsledningens syn på människoliv. Att luftlandsätta 600 man (siffran kanske inte stämmer) nära motståndarens största garnison utan tillstymmelse till undsättning är ju inte helt imponerande.

Möjligtvis skickar man in otränade och unga rekryter för att testa och nöta ner den ukrainska försvarsförmågan (inte bara på flygplatsen) för att sedan skicka in "riktiga" förband. Så har man gjort tidigare.

Det där lät ju bara dumt.
Tycker det säger mer om hur villiga Ukraina är att inte vika ner sig.

Ryssarna hävdar ju att ett av planen krashade pga motorfel…
2022-02-25, 01:25
Medlem
Vaginalketchups avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

😊😊
2022-02-25, 01:32
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimst
Vet du ifall det finns någonstans online man kan läsa mer om det här? Krävs ordentlig stake att sitta där på en jävla sten mitt i havet utan någon chans till undsättning och likförbannat bjuda motstånd.

Med hjälp av lite googling och ukrainska kunskapare, så... har jag försökt att pussla ihop händelseförloppet.

Slaget om Snake Island –*The Battle of Zmiinyi

• Två fartyg närmar sig ön. Det ena är kryssaren av Slava-klass, ”Moskva”.
Det andra är den moderna patrullbåten Vasily Bykov (Project 22160).

• Båda dessa fartyg kan medföra helikoptrar; sannolikt Ka-27 eller Ka-29. Den senare kan flyga relativt tungt beväpnad och medföra upp till 16 soldater. Men framför allt har man tillgång till fartygsartilleri. AK-176MA, bland annat. En 76 mm pjäs som skjuter upp till 120 skott i minuten.

• Först försöker de ryska fartygen anropa ön och trupp från både ZSU (den ukrainska försvarsmakten) och Ukrainas State Border Guard Service via den internationella nödkanalen.
Man hotar personalen och kräver att de överlämnar sig till ryska enheter.

• Gränsvakterna och andra trupper ber angriparna att högaktningsfullt dra åt helvete.
"Zmiinyi Island was attacked from Russian ships... The occupiers fired at the island from barreled ship weapons. The border guards and the Armed Forces of Ukraine are holding the line."

• De ryska fartygen skjuter sönder alla byggnader på ön med sitt fartygsartilleri.
Man försöker upprepade gånger att få försvararna från the Izmail Border Guard Detachment att ge sig.
• Och. Här är radiomeddelandet från de ryska fartygen: https://youtu.be/LDrFVdms8yk

Översättning:

”I am a Russian warship. I propose you to lay down our arms and surrender to avoid bloodshed and unjustified casualties. Otherwise, you will be bombed.”

Detta meddelande repeteras.

"Русский корабль, иди нахaй" –*translation: "Russian ship, go fuck"

• Här blir historien bättre för varje gång den berättas, men... varje ukrainare jag känner har en PhD i svordomar, så vi kan förutsätta ett, eh... mustigt språk).
• Efter att ha bombat skiten ur Zmiinyi, så tappas kontakten med gränsvakterna.

• Därefter rapporteras ön tagen av ryska förband.

Mina tre kopek är att personalen visste vad som skulle hända, och slogs tills det hände.
Jag hoppas att de tog några ryska sjömän eller marininfanterister med sig.

Kort sagt: Слава Україні! Героям слава!
2022-02-25, 01:57
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Seer
Man får ju ingen överblicksbild någonstans av hur striderna faktiskt går.
Och inte heller får man se så mycket av själva stridigheterna.
Var får man reda på sånt/se sånt?

Det här är inte OS med en massa kameravinklar och snack i den mixade zonen, som bekant.
• Zelensky rapporterar att för 137 personer, både militär personal och civila har mist livet på den andra delen av invasionens första dag.

• Obekräftade uppgifter säger att 350 fiendesoldater (jo, det är vad man kan kalla ryssarna) dödats.

• Reuters rapporterade att Ryssland avfyrade 160 missiler under de första timmarnas strider.
Statistik känns lite meningslös, eftersom den inte går att verifiera.

- - - - -

Två saker. Här är den ena:
Ryssarna tar gisslan vid Tjernobyl.

White House press secretary Jen Psaki said the Biden administration was "outraged" by what she said are "credible reports" that Russian forces have taken hostages at the Chernobyl nuclear power plant.

"This unlawful and dangerous hostage-taking, which could upend the routine civil service efforts required to maintain and protect the nuclear waste facilities, is obviously incredibly alarming and greatly concerning. We condemn it and we request their release," she said during Thursday's press briefing.
- - - - -

Här är den andra:
Ukrainare förhör en krigsfånge...

• Har inte 100 % verifierat att filmen är äkta, men om så är fallet, så bekräftar gossens svar nivån på stridsmoralen hos ryssarna.

https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1496988297821884418?s=20&t=caCQXU0Vyc7nTa2CmhvMIQ

• Killen som hålls ner mot golvet har alltså blivit tagen krigsfånge och nu förhörs han (fången är alltså den gnälliga rösten som låter som en flicka). Han heter Oleg:

”Ukrainians ask him why he in Ukraine. They ask him why he’s a soldier and why he wants to murder people. Oleg answers that he was ordered “to just pick up people”.
Ukrainians explain that they don’t want war, but they explain to Oleg that he is an intruder and an occupant. Oleg responds that he doesn’t want war either.”
2022-02-25, 05:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det där lät ju bara dumt.
Tycker det säger mer om hur villiga Ukraina är att inte vika ner sig.

Ryssarna hävdar ju att ett av planen krashade pga motorfel…

Att motorn är full med splitter eller genomskjuten måste ju betraktas som ett motorfel.

Nu kommer emellertid Ryssland att få problem, kriget går inte som man tänkt och det är försent att dra sig ur. Avväpna Ukraina genom en "specialoperation"? Jo, tjena..
2022-02-25, 05:25
Medlem
Porrstjarnas avatar
Artilleriet som stod norr om gränsen verkar inte ha avancerat i någon större utsträckning.
Har förvarande förband hållit dom sysselsatta eller har de tunga pjäserna kört fast redan?
En bonus i så fall.

Det är en väldigt ostrukturerad och spretig bild man får av den Ryska framryckningen, åtminstone
i mina ögon givet de ibland knapphändiga uppgifterna.
Tror inte man är nöjd med utfallet (gott så) och det blir över tid allt svårare att hålla momentum i
en offensiv som går i otakt. Motivationsbekymmer i högre grad och tidigare än väntat?

EDIT: klimatförändringarna kanske bidrar med något gott ändå om myrmarken´s tjäle inte bär
Senast redigerad av Porrstjarna 2022-02-25 kl. 05:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in