Citat:
Ursprungligen postat av
Camuga
Det enda jag ser i kommentarer från vänsterbajset är goja, ingen fakta utan ren trams. Faktum är att Ryssland använder minimalt med ”verktyg” hittills idag. Ett par kryssnings missiler , begränsad mängd helikoptrar och flyg. Inte en enda massiv attack med SU35 eller TU. Planen är att skona så mycket det går.
Så uppfattar jag det också. Det är därför inte konstigt att ukrainarna kan hålla tillbaka dem. Om Ryssland har planerat att vinna det här måste de våga ta PR-smällen och förstöra trupp och inte bara material.
Citat:
Ursprungligen postat av
Petitoo
Hur är ukrainarnas försvarsvilja egentligen. Ser många civila (män men också kvinnor) i stridsför ålder som verkar sugna på att sticka från landet eller gömma sig nånstans. Hur är det möjligt att de inte försvarar sitt demokrati och därmed också sin frihet? Fattar att de vill ha ut sina barn och skydda dem men det är bäst att gå ihop. Ryssland har begått flera kraftiga övertramp mot de ukrainska folket genom åren varför det är förvånande att det verkar saknas kampvilja bland civila. Eller så är jag kanske ute och cyklar.
Det finns nog inte så mycket försvarsvilja i Ukraina. Ukraina har gått från att vara en rysk marionett till en amerikansk marionett. Vidare är Ukraina mycket fattigt. Det är det absolut fattigaste landet i Europa. Landet har också stora problem med korruption och kriminalitet. Många ukrainare vill nog gärna flytta till EU alternativt USA. USA borde i det här läget erbjuda civila asyl istället för att Sverige skall behöva ta emot dem. I synnerhet Sverige inte är ansvariga för den här röran.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Han överdriver nog lite men bra redogörelse, hoppas många i Ryssland ser den.
Hur vet du det? Det är nästan omöjligt att finna trovärdig information om det här kriget. Ryssarna säger ingenting genom Tass, RT, RIA osv. och när de säger något så ljuger de. Ukrainsk media går inte heller att lita på. Västerländsk media är också en katastrof.