2022-02-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Zelenskyj är ute och tigger vapen, bl a Tyskland och Sverige har fått en begäran. Ska han få några?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dMrEo/ukraina-ber-sverige-om-hjalp-med-pansarskottet-nlaw

Det hade man hoppats på ett sätt

Men det kommer inte att hända såklart. Det är ju Sverige.

Men lika bra det.

För om en vecka så har Putin beslagtagit samtliga vapen i Ukraina.

Genom att avsätta regeringen, tillsätta en rysk-ukrainsk quisling och ta befälet över armén och alla vapen.

Det kan vara klart till helgen
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Biden höll nyss ett mycket starkt tal:

https://youtu.be/PPUFBoP3jYs

Nej, han är svag med noll karisma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tja, Ukraina fick egen suveränitet exakt 24 aug 1991. Före det var det Ryssland som hade landet och före det var det Sverige som hade landet. Däremellan har olika riken haft marken.

Men du påstod ju att Putin enbart var ute efter att försvara Dunbass med "fredsbevarande styrkor"? Sedan när var Kiev i konflikt med separatister från Ryssland? Sedan när var Tjernobyl i konflikt med Dunbass?

USA hade fullskaligt skitit i om Mexiko råkade ut för en ockupation av Kina. Mexiko är ett problemland för USA.

Jag har aldrig påstått någpt sådant och i många år ansett att Ryssland borde erövra och införliva hela Ukraina. Det stora misstaget Ryssland gjorde var att inte agera snabbt och resolut när CIA drog igång kuppen 2014. Hade de agerat och hjälpt regeringen i Ukraina då, eller bara invaderat och styrt upp skiten, så hade det varit bättre. Men bättre sent än aldrig.
Citera
2022-02-24, 20:31
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ryssland kan ju bara förlora på detta. Oavsett hur invasionen av Ukraina slutar så har hela Europa enats i antiryska aktioner. Även de som tidigare varit försiktigt positiva till Putin har nu vänt honom ryggen. EU har redan beslutat utesluta Ryssland ur ekonomiska handelsorganisationer. Det kommer sanktioner. Ukraina kommer ännu hårdare sträva mot EU och Nato, som kommer kunna värva flera medlemmar. Ingen vill köpa rysk gas eller olja, detta kommer kosta Ryssland ekonomiskt för lång tid framöver.

Ryssland ville inte detta men blev tvingade till det pga NATOs provokationer.

Det är inte bara olja och gas Ryssland och kina kan hålla inne med.
Citera
Medlem
Putin vill ha Ukraina pga dess spannmålsproduktion samt kustremsan utmed svarta havet (utöver uppenbar geopolitisk relevans) . Det är ett strategiskt angrepp, ni dom svamlar massa nonsens har inget här o göra.
Citera
Medlem
Citat:
Tvärtom. Hade inte Nato expanderat i Östeuropa och närmat sig Ryssland, så hade inte Ryssland känt sig tvingat att hindra detta. Enda sättet att stoppa Natos utvidgning är att ta kontrollen över grannländerna. Det som sker nu är alltså framtvingat av Nato, med USA som motor i bakgrunden.
Nato har inte expanderat. Det är självständiga länder som under demokratiska former vänt sig till Nato för beskydd som en del i sin strävan att tillgodose befolkningens önskan om säkerhet. Rysslands invasioner av Georgien 2008, Ukraina 2014 och nu idag visar att befolkningarna i Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien och Bulgarien gjorde rätt.

Dessutom inser genomsnittsryssen, även om trollfabrikens mentala tillkortakommanden effektivt hindrar detta än så länge, att dessa länder gjorde rätt.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Idén om att ha goda relationer till både USA och Ryssland, trots deras ledare, är en svensk linje som tyvärr övergetts. Bidén är inte något föredöme. Det bör inte hindra oss att ha samarbete med USA.

Realiteten är dom den är, vi är på samma kontinent som Ryssland. En ganska korkad idé att inte då samtala. Tydligen har ryssarna försökt i 20 år men Sverige vill inte.
Ta och kika på kartan - USA gränsar till Ryssland, det gör inte Sverige.
Svenskarna har alltid velat samarbeta med det ryska folket. Det är deras krigshetsande psykopater till ledare som sätter stopp.
Citera
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Vad krävs för att kriget ska ta slut? Kan Ukraina bara se sig besegrade och så är allt frid och fröjd? Om så, varför gör dom inte bara det? Dom har ju ingen chans mot en miljon alkoholiserade stenansikten och deras krigsutrustning.

Skulle du känna samma sak om det handlade om Sverige?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Kina kan absolut ta upp en liten del av sanktionerna.

Men jag tror inte du förstår hur stor del EU har i den ryska ekonomin. Då är det en jävla massa andra som dansar efter den amerikanska visslan också.

Gas går att köpa av andra. Om än något dyrare.

Nästan 40% av Rysk export går till EU. Under 5% av EUs export är till Ryssland. Det här kommer blir jävligt dyrt ekonomiskt för Ryssland och deras redan fattiga befolkning.

https://www.consilium.europa.eu/en/eu-russia-relations-facts-and-figures/

Oberoende, men inte med guldkant någonstans...
Det blir som sagt att koka rötter till Fredagsmiddag.

5% är ganska exakt vad jag ger till Ryssland i mitt jobb just nu, men längtar redan tills någon slags handelsembargo kommer centralt, så kan jag spotta iväg mina ryska kunder.
Har redan idag börjat få dom att känna sig ovälkomna.

Jag var otydlig i inlägget du citerar, jag specade ej över hur lång tid Ryssland kan klara sig med enbart Kina som partner.
Men för att förtydliga - Inte lång tid alls. Jag tänkte 7-10år, men jag har helt säkert fel.
Citera
Medlem
Väst verkar livrädda för Putin, han kommer kunna ta land efter land i Östeuropa.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, jag har läst nog av den banala rysspropagandan. Får du betalt per inlägg?

Du inser inte det naiva i att inte lyssna på båda sidor?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kasse
Kina ser bara en duktig nickedocka som de kommer kunna styra som de vill när det blir Rysslands enda vettiga handelspartner.

Hur motbevisar det mig?

Hur mycket motverkar egentligen Biden Putins angrepp på Ukraina när USA ändå kommer fortsätta köpa 600 000 fat olja om dagen från Ryssland trots sanktionerna? Sa den demente något om att återuppta Keystone i sitt tal ikväll?

Samtidigt stänger Bidens DOJ ner ett anti-espionage program mot Putins polare i Kommunist-Kina för att det anses "rasistiskt" att motverka spioner från Putins kompisar i Kommunist-Kina.

https://www.politico.com/news/2022/02/23/doj-shuts-down-china-focused-anti-espionage-program-00011065
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-02-24 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in