2022-02-24, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Ta Sverige, glida över i Norr, köra ned på E4an, bygga bro från Öland....

Naevars. Men ja, vi får väl se. Baltikum ligger jävligt illa till.
Sverige är en strategisk brygga mot väst. Nu får vi betala priset at vara "neutrala"------
Citera
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Följer du inte nyheterna?

Och Putte har hotat med kärnvapenkrig om väst ingriper. Han verkar galen nog att faktiskt mena det.
Om det är sant att Ryssland satt igång en invasion av stora delar av Ukraina (även utanför de ryska områdena) måste jag erkänna att jag tidigare förutspått fel. Och jag var i gott sällskap med typ 95% av allla ukrainare.

Jag läser vad som sker, men väntar med slutgiltig bedömning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Först Covid och när det är över får vi WW3. Det är den ena jävla saken efter den andra.

mm. Folk måste vara medvetna om att både WW1 och WW2 startade på precis samma sätt. USA och Ryssland har agerat proxykrig länge nog i MENA. Britterna och ryssarna har nu i åratal spelat sänka skepp. Det är bara en tidsfråga innan dessa två stormakter drabbar samman igen. Sedan kommer Kina och Nordkorea fnittrande med sina stridsvagnar och tar över Ryssland.
Citera
Medlem
Att Putin ser sjuk ut nu beror troligen på stigande ålder. Jag ser själv lite sjuk ut utan att vara sjuk. Men jag är mager, han är plufsig.

Han dricker nog inte men har säkert en bra chefskock i sitt palats.
Citera
Bannlyst
Rapporter kommer in från sociala media att Ryska spetsnaz och paratroopers har knullat Ukrainska styrkor Vid Antonov flygplats I Kiev. väntar på filmbevis!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Putin "äger" alla i Ryssland som betyder något.
Allt dessa personer äger är Putins. Han kan claima vad han vill av vem han vill för vad som helst.
Det vet jag inte. Det jag vet är att det finns militärer som är kritiska mot Putin.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Skrev precis ett längre svar. Är du intresserad kolla mitt tidigare inlägg.

Det kommer gå väldigt mycket snabbare än 7-10 år. 6månader är nog max som kommet krävas av sanktioner.

Ja det är klart Ryssland är allra redan ett destabiliserat land ekonomiskt, så 7-10år kanske var överdrivet. Ett sunt friskt land hade kunnat raseras ekonomiskt på den tiden, men Ryssland är trots sin storlek ganska lättvikt global-ekonomiskt.
Ta bort gasen och oljan så är inte mycket kvar faktiskt. Handel med Kina, men det är ganska framtidslöst med tanke på omvärldens syn på Kinas up-coming.

Vettifan alltså, men jag hoppas du har rätt så världsläget kan få komma att återgå och Ryssland dämpar sig tillbaka under den sten som Putin lyckats vända upp..
Citera
Medlem
Utifrån de intervjuer som gjorts med enskilda invånare i Ryssland verkar de flesta rädda, och mer på ett sätt som om de uppfattar Putin som en sociopat, oberäknelig och empatilös. Folk verkar genuint rädda. Polisen har omhändertagit de fåtal personer som har protesterat, men med rimliga medel då ingen gjort direkt motstånd. Jag får inte intrycket av att ryssarna verkar överdrivet glada av iden att invadera Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Du har en extrem övertro på Ryssland..

Nej då, men en realistisk syn på det fallfärdiga judeimperium vi lever i.
Citera
2022-02-24, 20:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Tyskarnas såkallade Blietzkrig mot Frankrike tog 6 veckor...
och en del här tycker att det går långsamt för ryssarna att rycka fram....

Det var 80 år sedan. Hur lång tid tog det att åka på semester till USA då? Det var också två mäktiga länder inte en stormakt mot ett litet fattigt land.

Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Oh shit, jag trodde alla menade reaktorn som har en sarkofag över sig eftersom alla tjatade över just den. Den gick definitivt sönder 1986. Men varför är den i.s.f. "Räddat" ? Vad betyder det ?

Köra igång 20 år gamla kärnkraftverk som legat nere , hur lätt är det på en skala

Det går inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Urananrikning är en förutsättning för att kunna tillverka en atombomb

https://sv.wikipedia.org/wiki/Urananrikning

De flesta moderna kärnvapen använder plutonium, inte uran. Plutonium som visserligen skapas i en reaktor som kräver anrikat uran.
Nu är det så att Ryssland har haft kärnvapen sedan 50-talet så de har gott om både färdiga vapen och alla råvaror som krävs.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
För att sammanfatta. 203 attacker av Ryssland mot den ukrainska militära infrastrukturen idag. 74 militära strukturer på marken har förstörts, inkluderande 11 flygfält och 18 radarstationer.

Nu kommer nästa våg, kommande natt. Lycka till Ukraina, ni kan behöva det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in