2022-02-24, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Ryskt anfall mot Kharkiv uppges nedkämpat.

Ett antal timmar gammalt klippt
Senast redigerad av El-Strutso 2022-02-24 kl. 18:42.
2022-02-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Just precis. Här är ditt problem uppkommet ur obildning och oförstånd. Du har en "åsikt" Du "tror" saker.

Bekymret är att detta inte är en fråga om åsikt eller tro, utan svaret kan förankras i objektiv verklighet. Att vi inte ska gå med i NATO är mycket riktigt en åsikt. Som inte är vatten värd, utan bara ovidkommande tyckande. Att NATO skyddar mot aggressioner av det ryska slaget, är däremot objektiv verklighet, en induktiv och falsifierbar hypotes som motstått varje försök till falsifiering. Att neutralitet inte skyddar mot krig, är också en evidensbaserad position då blott neutralitet aldrig någonsin tycks ha låtit länder undslippa krig.

Vart det konstigt för dig att jag inte håller med dig alls? Vad exakt ska nato göra tänker du? Eller "tror" du
2022-02-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det kommer de att hålla lika väl som de höll uttalandet om att icke anfalla???????

Du får tänka att ett neutralt Ukraina betyder ett Ukraina som är Rysslands lydstat.
2022-02-24, 18:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det verkar förstås heltstolligt. Men jag kan ändå komma på några tämligen vrickade anledningar.
1) Ukrainsk propaganda för att försöka få väst att engagera sig mer
2) Rysk idé om att ta sarkofagen som gisslan och komma med hot om sprängning
3) Faktisk rysk idé om sprängning i syfte att dels befästa "man man"-idén, dels än en gång få kärnkraftsmotstånd att blossa upp i väst, och göra oss mer beroende av rysk gas...

Ingen av dessa idéer är ju vettiga på något vis. Det finns ju noll militärt eller strategiskt värde i att skada sarkofagen och knappt ens något värde att ha denna under kontroll.

Edit: Däremot gillar jag idén med B-52or. Vätebomber och asfalt, är vad man behöver lägga över Ryssland.
Det är staden det handlar om, de vill ta broarna.
2022-02-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Vart det konstigt för dig att jag inte håller med dig alls? Vad exakt ska nato göra tänker du? Eller "tror" du
Va? Du kan ju inte skriva hela meningar, än mindre föra resonemang. Vadå jag tror att NATO ska göra? När? Var? Hur? Vad farao pladdrar du om?
2022-02-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Om man nu gör det, vem är det då som tar över? Kommer den nya presidenten vara bättre eller sämre tror du? Du tror inte att ett maktvakuum kan ha oanade konsekvenser som kan leda till ännu värre scenarion än de vi kan se nu?
Klart risken finns men å andra sidan kan det inte bli mycket värre än en dåre som invaderar sina grannar och hotar med kärnvapen om någon besvarar ropen på hjälp. Putin har gjort sitt drag och handlingar bör ha konsekvenser.

Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
På samma sätt att man aldrig kan beskylla svensken som röstat fram våra politiker när de tar korkade beslut, det är ju korkade svenskar röstat fram dessa politiker.
Nu i denna konflikt står extremt många bakom att någon ska straffas för alla sanktioner, utökning av nato, ukrainas stöld och utpressning av nordstream och nu köpstoppet vid nordstream 2.
Nu har ju ryssen inte riktigt valt på samma vis som majoriteten här i Sverige gör. Men även om de hade gjort det tycker jag att konsekvenser mot ett lands ledning är rimligare än att bestraffa hela befolkningen.
2022-02-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ryssland har ställt två krav på Ukraina för att avbryta interventionen:
1.Ukraina ska bli neutralt
2.Ukraina ska avmilitariseras

Avmilitarisering för Ukraina innebär bara att Ryssland kan rulla in ostörda ett halvår senare, varför skulle de gå med på det?
2022-02-24, 18:40
Medlem
Citat:
Va? Du kan ju inte skriva hela meningar, än mindre föra resonemang. Vadå jag tror att NATO ska göra? När? Var? Hur? Vad farao pladdrar du om?

Jag som skummade igenom ditt inlägg... glöm det!
2022-02-24, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är staden det handlar om, de vill ta broarna.
Jo, det är så klart mycket rimligare. Men inte lika "roligt". Det var ju påståendet om "spränga sarkofagen" som jag spelade på. Det verkar finnas en järnvägsbro i/norr om Prypjat och en vägbro i Tjornobyl och dessa vill man säkert ha kontroll över.
2022-02-24, 18:43
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför i hela friden skulle de vilja det? Låter som propaganda.
Skulle det stämma så bör nog B52 planen flyga in och lägga några trevliga bombmattor.
Men lär knappast vara sant.

• Propaganda eller ej. Det var USA-ambassadören som sade det inför TV-kameror. Inte någon random twittrare.

• Och med tanke på att ryssarna redan skjutit mot sjukhus i Ukraina, så förvånar absolut ingenting.
Tillägg:

Zelensky: "Russian occupation forces are trying to seize the Chornobyl nuclear power plant.
Our defenders are giving their lives so that the tragedy of 1986 will not be repeated."

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1496863373782355971?s=20&t=KSudCr2ECd-m3Wjwc_smcw
Senast redigerad av HEDP502 2022-02-24 kl. 18:49. Anledning: Tillägg
2022-02-24, 18:44
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Klart risken finns men å andra sidan kan det inte bli mycket värre än en dåre som invaderar sina grannar och hotar med kärnvapen om någon besvarar ropen på hjälp. Putin har gjort sitt drag och handlingar bör ha konsekvenser.

Klart detta ska leda till konsekvenser. Jag menar bara att en sådan åtgärd kan resultera i katastrofala följder för omvärlden. Är det då värt det?
2022-02-24, 18:45
Medlem
HEDP502s avatar
Civila offer. Vet inte om ni orkar se detta. Antagligen filmat från en bevakningskamera.

• Ukrainsk pojke träffas av rysk granat.

• Det är inte på nära håll. Inte blodigt på så sätt.

• Men... se hela klippet. Hur pojken rör sig efteråt.

• Mycket, mycket länge sedan jag såg något jävligare.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1496801832290725896?s=20

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in