2022-02-24, 09:58
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
Det är inte Andorra som Ryssland invaderat.
Tror du själv att det tar Ryssland 6 timmar att slå ut Ukrainas försvar? Ukraina har vart på tårna i 8 år och byggt upp ett massivt försvar.

Fan vad jag hoppas Ryssland lider enorma förluster. Jävla pack
Ja det är vad 32 stycken Iskander kan göra, slå ut ett lands luftvärn.
2022-02-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Jag delar inte din konsekvensanalys av ett potentiellt kärnvapenkrig. Det kommer leda till våran undergång om det startar.
Vad baseras din "konsekvensanalys" på då? Min baseras på vad jag läst om kärnvapen och kärnvapendoktrin, det jag vet om hur vapnen fungerar (t.ex. om utbytet mellan yield och strålning på inställbara vapen, etc), det jag vet om strålning, isotoper, halveringstid, strålskydd och biologiska effekter (strålbiologi), osv.

Jag sitter nämligen inte här och har "åsikter" och "tror" eller ännu värre "tycker" saker.

Citat:
Hur fasansfullt ett "konventionellt" krig än må vara så är inte ett kärnvapenkrig att föredra. Att lindra lidande genom att skapa ännu mer lidande går ihop.
Hur tusan får du det att gå ihop? På vilket sätt lindrar du lidande genom att låta redan befintligt lidande fortgå, samtidigt som du tillför mer meningslöst lidande genom att dutta med våld?

Citat:
Framförallt om vi ska följa ditt resonemang om att ett utbyte av kärnvapen kommer leda till att merparten av befolkningen kommer dö av dess sekundära effekter såsom brist på mat och rent vatten. På vilket sätt är det att föredra?
Nej, det är inte vad jag sade. Jag sade att vid ett större kärnvapenkrig så kommer merparten av de som dör, dö av sekundära effekter orelaterade till strålning. Detta är INTE samma sak som att säga att "merparten av befolkningen" skulle dö.

Du påstod att de flesta ("alla" skrev du, rentav!) skulle dö av "strålning" och jag förklarade att detta inte stämmer. Folk kommer företrädesvis dö direkt av bomben (beroende på var) och om kriget är utförligt nog att skapa regionala (dvs större) problem med infrastruktur (t.ex. kring jordbruk) så kommer de flesta som dör, dö av detta. Svält och armod. En hel del kommer dö i strålrelaterade problem, men denna andel är troligtvis mindre än de båda andra delarna. Det beror återigen på vad som träffas naturligtvis. Bara en sådan sak som vindriktning och vindstryka kommer påverka denna andel, mer än något annat.

Ryssland har inte kärnvapen nog att omsorgsfullt döda alla i väst. Eller vice versa.
2022-02-24, 10:08
Medlem
bravehs avatar
Finns det något bra inlägg i denna tråd som går igenom Ukrainas försvarsmakt? Enligt tyckare på P1 är armen patetisk med några tusen utbildade soldater. Enligt Wikipedia har armen knappt 170 000 man. Flygvapnet ser inte så illa ut med 69 moderna attackflygplan. Det är ju jämförbart med svenska flygvapnet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_Air_Force#Current_inventory
2022-02-24, 10:09
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vad baseras din "konsekvensanalys" på då? Min baseras på vad jag läst om kärnvapen och kärnvapendoktrin, det jag vet om hur vapnen fungerar (t.ex. om utbytet mellan yield och strålning på inställbara vapen, etc), det jag vet om strålning, isotoper, halveringstid, strålskydd och biologiska effekter (strålbiologi), osv.

Jag sitter nämligen inte här och har "åsikter" och "tror" eller ännu värre "tycker" saker.

Hur tusan får du det att gå ihop? På vilket sätt lindrar du lidande genom att låta redan befintligt lidande fortgå, samtidigt som du tillför mer meningslöst lidande genom att dutta med våld?

Nej, det är inte vad jag sade. Jag sade att vid ett större kärnvapenkrig så kommer merparten av de som dör, dö av sekundära effekter orelaterade till strålning. Detta är INTE samma sak som att säga att "merparten av befolkningen" skulle dö.

Du påstod att de flesta ("alla" skrev du, rentav!) skulle dö av "strålning" och jag förklarade att detta inte stämmer. Folk kommer företrädesvis dö direkt av bomben (beroende på var) och om kriget är utförligt nog att skapa regionala (dvs större) problem med infrastruktur (t.ex. kring jordbruk) så kommer de flesta som dör, dö av detta. Svält och armod. En hel del kommer dö i strålrelaterade problem, men denna andel är troligtvis mindre än de båda andra delarna. Det beror återigen på vad som träffas naturligtvis. Bara en sådan sak som vindriktning och vindstryka kommer påverka denna andel, mer än något annat.

Ryssland har inte kärnvapen nog att omsorgsfullt döda alla i väst. Eller vice versa.

Du kommer inte övertyga mig om att ett kärnvapenkrig är att föredra. Det är ren galenskap. Du får gärna ta detta som en seger över mig om du vill men jag ser ingen poäng att fortsätta just denna diskussionen.
2022-02-24, 10:11
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Enligt dina kära vänner till Putin.
Jajaja, alla vet att allt är propaganda.

"Ukraine's air defense destroyed – Russia
A lightning offensive has crippled the Ukrainian military, Moscow claims.
Russia has taken out Ukraine’s air defenses and airforce with a series of precision attacks, the country’s Defense Ministry has said in a statement, after airports and runways across the country were rocked by explosions."
https://www.rt.com/russia/550426-ukrainian-air-defense-systems-suppressed/
2022-02-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida

Russia has taken out Ukraine’s air defenses and airforce with a series of precision attacks, the country’s Defense Ministry has said in a statement, after airports and runways across the country were rocked by explosions."

Skälvklart...
2022-02-24, 10:16
Medlem
Kalikamars avatar
Citat:

Samtidigt så påstår Ukraina att de har skjutit ner flertalet ryska flygplan och helikoptrar.
2022-02-24, 10:16
Medlem
Puffes avatar
Citat:

Ja alla förutom ryska desinformations kanaler och Putler vänner.

Skit ner dig och länge leve Ukraina
2022-02-24, 10:26
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Naturligtvis kan Iskander inte det. Det är nog bara tomma förråd och baser som träffats.
2022-02-24, 10:28
Medlem
Citat:

Hm, dessa system verkar rätt brutala om ett land inte är förberedda för dem. Patriot-system i rätt antal verkar kunna försvara mot dessa, men Ukraina är ju inte i besittning av dessa system. Verkar ju i teorin som att det bara är för Ryssland att placera dessa i större antal, på egen mark och i Vitryssland, välja mål, och trycka på en knapp, och sen försvinner ett stort antal flygbaser och militärbaser. Snabba, kraftfulla, precisa och t.o.m. utrustade med system som stör detection :/
2022-02-24, 10:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kärnvapen blir Putins svar i så fall.

Risker föreligger för de länder som gränsar mot Ukraina.
OK. Vad blir "vårt" svar på kärnvapen då?

Förutom vårt 'fördömmande" och att vi ger vårt "fulla stöd" till de drabbade?

Om ALLA länder i Europa/NATO bara ställde upp vid gränsen och sa till Putte,att nu lägger du ner,annars gör vi en "Berlin -45a" på Moskva och dig!

Förvisso kräver ju det lite hår på nötterna,vilket jag tror är sällsynt idag..
2022-02-24, 10:31
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nä, så fungerar det inte tack och lov. Överlever du själva explosionen, så har du en hygglig chans att överleva beroende på vindriktning och vad du äter. Strålningen avtar snabbt och flera av de radioaktiva isotoperna är kortlivade.

I ett större kärnvapenkrig är det som kommer döda flest den fallerade infrastrukturen, vilket kommer ge brist på mat, rent vatten och mediciner, värme och skydd. Givetvis kommer någon att dö av rena strålskador (eller förtäring av radioaktivt material) men inte lejonparten.
(Över 2000 kärnvapendetonationer har redan genomförts sedan starten..)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in