Citat:
Ursprungligen postat av
AlabamaHotcakes
Jag delar inte din konsekvensanalys av ett potentiellt kärnvapenkrig. Det kommer leda till våran undergång om det startar.
Vad baseras din "konsekvensanalys" på då? Min baseras på vad jag läst om kärnvapen och kärnvapendoktrin, det jag vet om hur vapnen fungerar (t.ex. om utbytet mellan yield och strålning på inställbara vapen, etc), det jag vet om strålning, isotoper, halveringstid, strålskydd och biologiska effekter (strålbiologi), osv.
Jag sitter nämligen inte här och har "åsikter" och "tror" eller ännu värre "tycker" saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
AlabamaHotcakes
Hur fasansfullt ett "konventionellt" krig än må vara så är inte ett kärnvapenkrig att föredra. Att lindra lidande genom att skapa ännu mer lidande går ihop.
Hur tusan får du det att gå ihop? På vilket sätt lindrar du lidande genom att låta redan befintligt lidande fortgå, samtidigt som du tillför mer meningslöst lidande genom att dutta med våld?
Citat:
Ursprungligen postat av
AlabamaHotcakes
Framförallt om vi ska följa ditt resonemang om att ett utbyte av kärnvapen kommer leda till att merparten av befolkningen kommer dö av dess sekundära effekter såsom brist på mat och rent vatten. På vilket sätt är det att föredra?
Nej, det är inte vad jag sade. Jag sade att vid ett större kärnvapenkrig så kommer merparten av
de som dör, dö av sekundära effekter orelaterade till strålning. Detta är INTE samma sak som att säga att "merparten av befolkningen" skulle dö.
Du påstod att de flesta ("alla" skrev du, rentav!) skulle dö av "strålning" och jag förklarade att detta inte stämmer. Folk kommer företrädesvis dö direkt av bomben (beroende på var) och om kriget är utförligt nog att skapa regionala (dvs större) problem med infrastruktur (t.ex. kring jordbruk) så kommer de flesta som dör, dö av detta. Svält och armod. En hel del kommer dö i strålrelaterade problem, men denna andel är troligtvis mindre än de båda andra delarna. Det beror återigen på vad som träffas naturligtvis. Bara en sådan sak som vindriktning och vindstryka kommer påverka denna andel, mer än något annat.
Ryssland har inte kärnvapen nog att omsorgsfullt döda alla i väst. Eller vice versa.