2022-02-24, 10:09
Medlem
250 000 ryska soldater är 75% av deras arme. När en stor del utav dessa har dödats i Ukraina så går NATO in och bombar tillbaka landet till stenåldern.
Citera
Medlem
yidarmy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Duger hans egna ord?
Han har upprepade gånger sagt detta, mer eller mindre rakt ut.
Sovjetunionens fall var landets största katastrof på 1900-talet (värre än 2:a världskriget alltså) enligt honom.

Det kan vara så att han vill utvidga sitt territorium, men i så fall tror jag det handlar om någon slags Eurasiatisk federation med Kina som de verkar ha allierat sig med.

Inte för att det gör det hela bättre dock. Men man vet ju aldrig. Jävligt rörigt det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Jag tror inte det är en bra idé. Det hade lett till ett tredje världskrig. Putin hade inte dragit sig för att använda kärnvapen.

Håller med.
Och tyvärr kommer man ingripa, och kriget är i full gång. Båda sidor anser att de ska "försvara" sig.
Citera
2022-02-24, 10:10
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Sanna Marin, Finlands statsminister, säger att Finland står bakom Ukraina och det ukrainska folket. Hon säger också att Finland står redo att ta emot flyktingar.

Vad säger Sverige då?
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Tror att Putin fått en psykos. Att han hotar med kärnvapenkrig samt ödelägger den ryska ekonomin vittnar om att han blivit galen. Kan inte se hur detta gynnar Ryssland överhuvudtaget.

Jag håller med. När gränserna suddas ut i världen och den krymper med hjälp av Internet så påverkas även Ryssland. Ryssar har fått resa och arbeta och är välinformerade om hur det är i andra länder. Putin är nåt sorts eko från det förgångna. Jag tror han är borta snart.
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Rysslands stora tillgångar i fastigheter och pengar finns i Europa i form av oligarker . Dessa oligarker är Putins kompisar .

Stryp oligarkernas tillgångar så kommer dom snart inte att vara Putins vän länge till .
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att Putler vill ta över både Vitryssland och Ukraina har varit känt länge. Lyckas han med det är Baltikum nästa mål.

Det blir andra bullar med Baltikum då de länderna är Natomedlemmar.
Citera
Medlem
fishANDchipss avatar
Är det någon som kan länka till någon video, bild eller till någon bra nyhetskälla om att ryssarna ska ha fått en helikopter och ett gäng flygplan nedskjutna?

Har läst lite runt om på nätet att det har skett men uppgifterna känns väldigt vaga och obekräftade än så länge.
Citera
2022-02-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidarmy123
Lite kul att alla här inne är medelmåttiga amatörer som sitter och gissar vad som ska hända näst och sen blir folk arga på varandra för att någon ’gissar fel’.

Finns det ens några belägg alls för att Putin vill återgå till Sovjets fornstora dagar? Eller varför hetsar folk om det, inklusive politiker och massmedier? Eller är det som vanligt bara massmediernas vilda gissningar som sedan smittar av sig på fotfolket som sitter och leker experter?

Antingen är man för eller emot. Då är det mycket svårt att göra de rätta analyserna och ha konstruktiva diskussioner. Själv är jag neutral och ställer mig inte på någon sida i konflikten mellan USA-NATO-Ukraina vs Ryssland. Hur som helst, väldigt tråkigt och beklagligt att det har lett till krig och jag hoppas att kriget upphör snarast möjligt. Men det finns två sidor av mynten, det går inte att förneka.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det som förmedlas till det Ryska folket är väl att invasionen snarare är ett försvar av deras "ryska bröder och systrar" i östra Ukraina samt att aggressionen kommer från den Ukrainas sidan. Hur många som köper det resonemanget är väl en annan femma men jag kan tänka mig att det är ganska många ryssar som främst får sina nyheter från inhemska och statskontrollerade källor.

Absolut - men som sagt, även om ryssarna stödjer invasionen, vill de inte att beslutet att invadera åtminstone ska ske i god demokratisk ordning?
I USA måste ju kongressen deklarera krig, och i Sverige vet jag inte hur det går till men jag läste nåt om att det kräver riksdagsbeslut eller beslut från något kallat en krigsdelegation.
Kreml hade nån "Death Of Stalin"-artad ceremoni där Putin beordrade sitt kabinett att underteckna erkännandet av Donbass&Luhansk, men det känns inte som så mycket till representativ demokrati. Och det är ju inte detsamma som att besluta om krig.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skall Finland skicka veteraner från långvården, vilken erfarenhet har dagens finnar av krig? Ingen alls.
Finland är det minst globaliserade landet i väst och det etniskt mest homogena. Hög självförsörningsgrad har man också. Jag skulle nog oroa mig mera för Sverige om jag var du. Tror du Muhammed skyddar dig där du sitter i mammas källare och skriver? Eller ska man skicka Greta till Moskva för att söka en diplomatisk lösning?
Citera
Medlem
"Volodymyr Omelyan
6th Russian military aircraft is down"

Om det fortsätter i den här takten så har Ruski ingen arme kvar snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in