2022-02-24, 09:47
Medlem
Det enda positiva som kan komma ur detta är ifall Sverige får ta emot flyktingar från Ukraina och särskilt Kiev.
Citera
2022-02-24, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
MINUS 47 procent på Moskvabörsen. Herre, herre jävlar.

https://www.moex.com/en/

Ryssland är slut som land.

Kan vara den enda glada nyhet vi får idag. Och denna krasch utan att Ryssland ännu stängts av från SWIFT.

Tycker världen i denna stund ska enas och straffa Ryssland ekonomiskt m m på ett sätt som aldrig gjorts förut. Detta då Putin både oprovocerat anfallit ett annat land samt hotat omvärlden (förtäckt) med kärnvapen. Ett snabbt brutalt svar från omvärlden kan kanske få Putins närmaste + generaler att inse att en snabb kula på hemmaplan är mer effektiv än miljontals utdragna.
Citera
2022-02-24, 09:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, Kiev-Rus kungahus blev grunden till en rad med olika rusriken, Vitarus, Svartarus, Rödarus, Blårus etc.
Ryssland har sin grund i Moskvariket som var vasaller under mongolerna under flera hundra år.
Ryssland började kallas Ryssland officiellt under slutet av 1600 talet.
Ja, men hur många gånger och hur länge har Ukraina varit en egen suverän stat genom historien? Oftast har väl landet tillhört Ryssland, Polen, Litauen, Tyskland etc?

Jag försvarar absolut inte Putin, men det kan ju vara intressant att ha koll på detta ändå.
Citera
Medlem
Det är fullt möjligt att det här resulterar i en statskupp där Putin avsätts när missnöjda officerare ser hur landet förblöder i ett kostsamt krig. Ryssland är ett fattigt land som knappast har råd att föra krig. Ekonomiskt sett är Ryssland fortfarande ett u-land som får in pengar på export av råvaror.

För svenskt vidkommande kommer bensinpriset att skena nu.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Helt makalöst att Putin ens vågar.

Ser framför mig att det kommer att lösas med diplomati inom en vecka.

Ja det är där Putin kommer att utöka sitt territorium i Ukraina. Vi är på Rysslands bakgård och väst kommer bara att se på. Men Putins problem med Ukraina kommer inte att upphöra. Jag hoppas att de ryska eliterna bestämmer sig för att avsätta Putin. Han är en vålnad från det förgångna.
Citera
Medlem
Flying.Swines avatar
HELT UNDERBART! Dags för Putin att tala klarspråk och radera ut de amerikanska marionetterna. Det här lär bara ta några timmar innan ryssarna och ukrainarna återigen är befriade från att vara Bidens slavar.

Och helvete vad jag skrattar åt alla dårar som köper amerikansk propaganda rakt av, EU, Sverige och all västmedia som är rena pravda-organ åt Soros. Nu ska Nulands kakor dö och jag njuter. Och dom stackare som gråter och är rädd för Putin, varför grät ni inte när USA massmördade irakier, syrier, serber, afghaner, iranier, vietnameser osv? Verkar som tankeförmågan försvann när ni fick amerikansk kuk långt uppkörd i rövhålet. USA förstörde Europa och tror dom äger oss.

Hade Putin varit helt skärpt hade han också raderat ut USA för då skulle äntligen världen bli fri från de riktiga massmördarna i världen, landet som vill äga allt och alla. Putin har mer kärnvapen än tillräckligt för att radera ut hela nordamerika och hoppas han gör det efter denna promenadseger.

Skrattar gott åt alla som går på nazi-ukrainsk, amerikansk och dess europeiska marionetters lögner just nu, Ryssland möter inget motstånd i Ukraina för folket där vill vara fria från de amerikanska kräken!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Så kriget tvingade Hitler till judeutrotningen?

Troligen påverkade världskriget nazisternas beslut att mörda judarna. Men det jag menade var att Storbrittanien och deras allierade inte lyckades besegra Hitler och nazisterna i tid för att stoppa morden på judarna.
Citera
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Liberala fantasier. Putin har urstarkt stöd i Ryssland och väldigt många sympatisörer i väst.

Nix. Follow the money. Ingen tjänar på en invasion av Ukraina utom just Putin själv. Utan kontakter med väst kan Ryssar aldrig tjäna några pengar. Om Putin inte invaderat Ukraina hade han kunnat sitta i 20 år. Nu åker han redan denna helgen.
Citera
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Jag tror som många andra att handeln mellan Kina och Ryssland kommer blomstra.

Hade varit iskallt om Kina anföll Ryssland i ryggen nu. Måste ju finnas mycket naturtillgångar att lägga beslag på nu när ryssen är på andra sidan
Citera
2022-02-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likeabawz
Fan detta börjar bli riktigt obehagligt.

Någon som vet hur detta kan påverka Sverige om det blir fullskaligt krig med övriga NATO-länder? Har statsministern gjort något uttalande förutom att detta är ”skandalöst och omänskligt”?
Sverige är redan i krig. Vi är invaderade av orcher från MENA och Centralasien. Våldtäkter, mord och plundringar pågår redan.

Men, seriöst. Sverige kan inte ens fatta vettiga beslut i riksdagen utan att alla partier måste markera mot SD bara för att... även om förslaget är bra. Ett land som är så splittrat klarar inte av att visa någon enighet mot en utifrån kommande invasion. Majoriteten svenskar är obeväpnade och vårt försvar är småskaligt. Huvuddelen pengar läggs på löner och vapenindustrin.

Sverige ligger i vägen för ett krig så vi blir definitivt indragna om det eskalerar vare sig vi vill det eller inte. Men, jag tror inte Putin är intresserad av ett 3:e världskrig. Hans intressen är mer begränsade till att ta kontrollen över Ukraina och Vitryssland. Hans utlägg om "skälen" därtill indikerade något om gränserna efter 1:a världskriget vilket innebär att även Polen, Finland och Baltikum ligger inom hans aspirationer. Om det var tecken på skryt, överdrift eller för att skrämma vet jag ej, men många på FB som är Putinfanboys påstod ju att Ukraina inte skulle bli invaderat.
Citera
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Förvånad att Putins hund, Lukashenko inte deltar med sin armé och hjälper till i Ukraina... Kanske ljuger? Kanske inte behövs. Ukraina lär falla inom några dagar.

Dom är med ryssarna

Enligt Ukrainas gränsbevakning går ryska och belarusiska soldater även till attack från Belarus med hjälp av artilleri, stridsvagnar och mindre trupper. Flera personer ska ha dött, rapporterar ABC.
Citera
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja det är där Putin kommer att utöka sitt territorium i Ukraina. Vi är på Rysslands bakgård och väst kommer bara att se på. Men Putins problem med Ukraina kommer inte att upphöra. Jag hoppas att de ryska eliterna bestämmer sig för att avsätta Putin. Han är en vålnad från det förgångna.
Det enda världen behöver är att Kina och Ryssland raderar ut USA. Då äntligen kan världen bli fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in