2022-02-24, 08:42
Medlem
Vladimir Putins strategi om Ukraina kanske ..
En militärstrategisk teori skulle vara att hålla militäralliansen Nato på behörigt avstånd, en ekonomisk teori skulle handla om naturtillgångar och gasledningar; ett personligt skäl skulle vara historiskt och kulturellt, en önskan om att återupprätta något slags stormakt baserad på rysk identitet liknande Tsarryssland eller Sovjetunionen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Nej, Putin har sagt att han är orolig över västvärldens förfall och låga födelsetal, sen har han de senaste åren lovat vita ryssar att ge dom pengar om dom skaffar barn. Jag tycker att en globalist inte pratar så.

Din lurade dumjävel. Det är vad han vill alla incelnassar i väst ska tro medans han egentligen islamiserar Ryssland i snabbare takt och under mycket mer brutalare och hänsynslösare former än i väst dessutom samtidigt som han kallar Ukraina för en fascistisk förbrytarstat som inte har rätt att existera och som han nu själv erkänner att han vill "avnazifiera". Han har slängt alla riktiga nationalister i Ryssland i fängelse och förbjudit alla deras organisationer för flera år sedan efter att han och FSB icensatte en massa hatbrott på muslimska gästarbetare.

Putin är vad Trudeau önskar han kunde komma undan med att vara.
Citera
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad skulle Nato göra menar du? Införa sanktioner mot ett nyhetsankare och saltgurka.

Vet du vad det betyder om ett land attackerar NATO? Det är en attack på ALLA NATO länder och då är dom skyldiga att komma till försvar. Ryssland vet att dom skulle inte ha en Janne mot NATO.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tack!

Jag förstod att det var något lurt. Det gäller verkligen att filtrera allt denna morgon.

Ja Ska se om jag kan hitta klippet, men är 99% säker på det. En annan intressant sak var på P1 i morse. Deras utrikeskorre hade tydligen varken hört explosioner eller sirener mitt i Kiev där han bor på hotell. Antingen måste informationen vara väldigt skev eller så är hans hotellrum väldigt bra isolerat. Trafiken verkar flyta på precis som vanligt. De kommer nog komma rätt mycket falsk information nu i dagarna.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skulle inte förvåna mig om Kiev kapitulerar till helgen.

Det skulle vara ett bra beslut faktiskt.

Inte ens en bråkdel så bra som om ryssarna avlivar dvärgen och drar sig tillbaka från sina grannländer.

Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt!

Ska du anmäla det här inlägget också ryssjävel?
Citera
2022-02-24, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Kommunikationen verkar fungera ganska bra dom får ju ut kommunikation till hela världen. Flygfält är inte nödvändiga så länge man fortfarande kan flyga från motorvägar etc.

Ryssland kan förstöra allt om dom vill. Men Kiev kommer att ångra sig och ge upp. Så det finns inget behov av det.
Citera
Avstängd
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukrainska försvarsministeriet:
"The Ukrainian Ministry of Defense said Thursday its forces are countering the Russian offensive “with dignity” and inflicting losses on Moscow’s troops.
“National Defence Forces, using the right for self-defence according to the article 51 of the United Nations Charter are countering with dignity the enemy's attempts to break through the state border,” the Ministry said in a statement shared on Whatsapp. “Situation is controlled. The Russian troops are suffering losses.”
The Ministry also said there had been “no losses among the defenders of Ukraine.”
In an earlier statement, Russia’s Ministry of Defense said it had neutralized Ukrainian air defenses. "

Inga förluster för försvararna är det ju ingen som tror på.

I krig erkänner man självklart inga egna förluster om det inte finns väl dokumenterat, allra helst inte i ett sådant här tidigt skede.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Kan inte du förklara vem som sprider rykten om krig. Är det samma som oroat folk i Ukraina och resten av världen i flera veckor helt i onödan eftersom det inte skulle bli krig?
Vem har sagt det?

Du kan gå tillbaka till mina första inlägg i denna fråga. Jag har sagt om Putin anfaller kommer han göra precis det här. Slå ut militära installationer med stand-off-vapen.

Han går dock snabbare fram än vad jag trodde. Kanske en bra strategi. Jag tror att han vill slå ut all militär inklusive resurserna för fortsatt gerillakrig många fantiserat om men som inte kommer att materialiseras.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.001
Svar: JA.
Ryssland är inte de enda landet med kärnvapen och risken är överhängande att de skulle få kärnvapen tillbaka.
De skulle förintas snarare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Rysslands beteende är skrämmande. Ryssland måste demilitariseras och avsätta hela styret.

Vem skulle våga riskera det med tanke på Putins uttalande? En av världens största militära makter, med en envåldshärskare vid makten och en massa kärnvapen hotar med konsekvenser världen inte skådat tidigare...
Vågar man chansa på att han inte är kapabel att göra allvar av sina hot?
Citera
2022-02-24, 08:44
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Hitler hade folket med sig. Det har inte direkt Putin. Känner många ryssar och tamejfan ingen har något gott att säga om Putin. Putin kommer inte sitta kvar särskilt länge.
Hitler hade inte hela folket med sig, det har inte Putin heller. Men när det blir krig så slöt många upp kring fosterlandet i Tyskland även om de, som de preussiska junkergeneralerna, tyckte att han var en vulgär österrikisk uppkomling. På samma sätt kommer kanske många ryssar sluta upp bakom Putin. Men man ska akta sig för att göra för många jämförelser mellan Hitler och Putin. Hitler var en massmördare, det är inte Putin. Hitler var en outsider och en demagog, det är inte Putin. Putin är en insider från säkerhetsetablissemanget.
Citera
2022-02-24, 08:44
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Kina kommer inte vilja lägga sig i för mycket. Deras stösta handelspartners ligger i Väst.

På kine4saisk statsteleviosion sa ju också en talesman att situationen med Ukraina inte alls är likadan som deras i förhållande till Taiwan, eftersom "Taiwan tillhör Kina och har alltid tillhört Kina".
Så distanserar man sig från invasionen av Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in