Citat:
Ursprungligen postat av
Novakolia
Till alla som kallar Putin galen, sjuk i huvudet osv osv så har jag en fråga.
Trodde USA på allvar att ett land som offrat 25-30 miljoner människor i kampen mot nazismen, ett land som har som doktrin att aldrig mer utkämpa krig på egen mark, som bildade Warsawa-pakten (inte Ryssland men USSR) för att skapa en buffert mellan Ryssland och potentiell framtida angripare. Trodde man i USA på allvar att Ryssland inte skulle reagera när Ukraina som är Rysslands födelseplats ville gå med i NATO? Trodde man att det inte skulle sticka i ögonen på ryssarna med en Ukrainsk regim som allierat sig med nynazister?
Om man trodde det så har man gjort en kolossal missbedömning och det kanske stämmer som någon sa att dagens generation av politiker inte har upplevt krig och därför tar väldigt lätt på det.
Jag misstänker dock att man visste exakt vad man gjorde från USA:s håll. Man visste exakt vilken reaktion stödjandet av Ukrainas NATO-planer skulle få. Vad tror ni? Om min misstanke stämmer vad tror ni USA:s motivation är?
Helt klart är man galen eller sjuk i huvudet om man startar en så här stor organisation.
Det är lätt att förstå ryska rädsla givet NATOs expansion, men något reellt hot mot Ryssland finns inte.
Någon eller några har blivit galna och vill leka Peter den Store. De betalar ett högt pris, men högst pris betalar förstås vanligt folk och soldater.