2022-02-24, 03:12
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Ryska militärens ledare har intagit sin ledningscentral, enligt USA.

Russia-Ukraine updates: Russian military leaders have gone to command center, US official says

In another indication that an invasion of Ukraine may be very close to taking place, Russian military leaders have gone to their command center, and cyberattacks are underway, according to a U.S. official.

Gen. Mark Milley, chairman of the Joint Chiefs of Staff, believes any invasion has to happen during the night, the official said.
https://abcnews.go.com/Politics/live-updates/russia-ukraine/?id=82467772
Citera
2022-02-24, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är mycket händer just nu, en massiv upptrappning det senaste dygnet.
Allt tyder på en attack inom kort.

Men enligt mina egna beräkningar borde Putin behöva ett par dygn till innan ett storskaligt anfall kan äga rum, men å andra sidan vet jag ju inte hur planeringen ser ut.

Jag har tidigare trott att invasionen kommer ske från sydost, genom Donbass.
Men nu börjar jag tro att Putin istället kanske går på Kiev direkt!
Ryssarna har enormt många trupper 20 mil norr om Kiev.
Tar han Kiev, tar han Ukraina.
Efter fullskalig attack på Kiev kan han därefter gå in från syd och systematiskt gå norrut, samtidigt som trupper från öster understödjer.

Som sagt, jag tycker det borde behövas ett par dagars förberedelse till, men ev. är allt redan klart och då kan en attack ske precis när som helst, kanske redan om ett par timmar.
Annars är min gissning, inom 3 dygn.
Vidrigt, får hoppas han nöjer sig med utbrytarregionerna. Men om Ryssland ändå blir totalt avskurna från väst kanske han lika gärna tar allt.
Enligt USA har Ryssland 100% kapacitet för luften iaf. Vet inte om han ens behöver vänta mer.
Sånt jävla misslyckande från alla parter, 2022 och kriga som apor.
Citera
2022-02-24, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Väldigt märkligt att inte Ukraina har mobiliserat allt de har om man inte planerar snabb kapitulation.
Vore det bästa om de stack hem till Kiev och lämnade det ryska Donbas området helt och hållet = inget krig.
Citera
Medlem
boqpods avatar
U.S AIRFORCE
har en sån här (länk) liten rackare som håller stenhård koll österut.
Men jag kan tycka att de borde hålla koll norrut också!
Oroväckande mycket ryska styrkor däröver, som har slagläge på Kiev.

Jag förmodar att man har STENKOLL på alla riktningar från Ukrainas sida.
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Luftrummet över Ukraina, Belarus, längs med rysk/ukrainska gränsen samt över Krim är i princip helt tomt just nu, förutom en amerikansk drönare som flyger över centrala Ukraina..

Är det dags nu tro?
Citera
2022-02-24, 03:20
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Vad Marco Rubio tror att Ryssland avser att göra inom närmaste timmarna.

In the hours to come #Russia will
-conduct strikes on air defense systems
-move to cut off #Kyiv from eastern #Ukraine
-move to cut off Ukraine’s military forces on the line of contact in the east to prevent them from falling back to defend Kyiv

https://twitter.com/marcorubio/status/1496670465879941120
Marco Rubio
Citera
2022-02-24, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
https://youtu.be/h2P9AmGcMdM

En Indier sammanfattar läget, hur det har varit, varför det är som det är och vad som kommer att hända.

Han tar upp föregående Ukrainska presidenter, avtal, avtalsbrott, politiska spel, usas/natos/eus inblandning.

Källhänvisar och ger en objektiv bild.

Detta bör alla se, även du som är en vänsteridiot eller ett rysstroll.

Min förhoppning är att det kan bli ett bättre debattklimat i trådarna så att folk slutar kasta sand på varandra och kan hålla sig till sakfrågorna istället.

Detta var inte en neutral analys alls. Han utelämnade massor. Ganska antiryskt om du frågar mig. Självklart ger videon en mer balanserad syn på situationen än vad stollarna härinne klarar av att ha men ändå inte neutralt.
Citera
2022-02-24, 03:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
U.S AIRFORCE
har en sån här (länk) liten rackare som håller stenhård koll österut.
Men jag kan tycka att de borde hålla koll norrut också!
Oroväckande mycket ryska styrkor däröver, som har slagläge på Kiev.

Jag förmodar att man har STENKOLL på alla riktningar från Ukrainas sida.

Exakt detta!

Undrar fan om han inte är så fräck att han sätter allt på ett kort och går på Kiev först!
Citera
2022-02-24, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Väldigt märkligt att inte Ukraina har mobiliserat allt de har om man inte planerar snabb kapitulation.

De vet att de inte kan stoppa en fullskalig invasion, planen är antagligen att låta de invadera och sedan föra gerilla krig.
Citera
2022-02-24, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Vidrigt, får hoppas han nöjer sig med utbrytarregionerna. Men om Ryssland ändå blir totalt avskurna från väst kanske han lika gärna tar allt.
Enligt USA har Ryssland 100% kapacitet för luften iaf. Vet inte om han ens behöver vänta mer.
Sånt jävla misslyckande från alla parter, 2022 och kriga som apor.

Så går det när man låter extremister styra landet. Ukrainarna får skylla sig själva som tillät dessa nassar döda 14 000 av sin egen befolkning. Vanliga Ukrainare har ett enormt ansvar som såg mellan fingrarna på dessa extremister.
Citera
2022-02-24, 03:26
Medlem
BAB7s avatar
Vad i helvete är detta..
Ett privatplan som lyft från Malaga flyger just nu rakt in i Belarus, rakt över de ryska trupperna..
https://www.flightradar24.com/FA50/2aeb68ba
Citera
2022-02-24, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Putin har inte utvecklat en paranoia mot väst, han vet mycket väl att det inte finns något militärt hot mot Ryssland från NATO, vad det handlar om är ju en revanschism gentemot väst efter det förnedrande nederlaget i kalla kriget, det är endast därför han vill ta Ukraina. Att Ukraina vänt sig mot väst har naturligtvis varit extremt provocerande och Kiev har ju även ett symboliskt värde för vilken östslavisk diktator som helst.

Väl skrivet. Dock invänder jag mot sista meningen. I ett isolerat Ryssland så blir Ukraina en grundbult vad gäller självförsörjande av framförallt livsmedel. Sen tidigare så är de oberoende gällande energi. Med Ukraina under sina vingar kan ryssen stänga ytterdörren mot omvärlden och både ha både bröd och fläsk i sin gasspis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in