Citat:
Ursprungligen postat av
Q6
Du verkar inte vara så smart om du tror att 69% av Europas energi består av rysk gas och olja.
Du kan säkert få jobb i någon rysk trollfabrik om du ansöker då de inte verkar ha så höga krav.
Nej jag är faktiskt inte intresserad utav något sånt jobb däremot är jag mer intresserad utav hur länderna i Europa klarar sin elförsörjning.
Gällande uppgifterna om 69% så räknade jag ihop siffror där jag citerade användaren twoeggs som beskrev olika länders elförsörjning i antalet procent inom EU.
I dom procenten så ingick även kol och inte bara naturgas.
Så det var faktiskt inte jag som kom med dom uppgifterna!
Men faktum är att över 40 procent av elen som produceras i EU varje år kommer från fossila bränslen, främst från kol och naturgas.
Det är Island, Sverige, och Schweiz som är de länder som har lägst andel fossila bränslen i elproduktionen.
Då Tyskland stängde ner sitt kärnkraftverk för ca 10år sedan så har dom gjort sig mer beroende utav gas då dom samtidigt försöker att bli av med kolkraften för att bli mer fossilfritt precis som Sverige.
Men jag tror att Tyskland satsat mer på Vindkraftverk och Solpaneler av den anledningen att dom strävar efter fossilfritt.