2022-02-23, 17:42
Medlem
Tyskland verkar förlora stort.
Återföreningen av Tyskland blev möjlig då NATO lovade att inte ta med länder längre österut.
Det är lite poetisk rättvisa.

Eftersom Tyskland är motorn i Europa så kommer det nog ha effekter som man inte har förutsett.
Det verkar finnas slitningar inom EU, t ex Italien, Polen, Baltisks länderna.

Jag tror EU tänker ‘shit vad har vi gjort egentligen?!’ Hur backar vi ur det här??

Det kommer i alla fall att bli ett jävla liv i USA när bensinpriserna hamnar över $5/ gallon. Det är helt säkert. Demokraterna kommer att få så mycket stryk i november…
Citera
2022-02-23, 17:45
Medlem
Det är en imponerande kris som EU och NATO har skapat helt på egen hand.
Citera
2022-02-23, 18:14
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Vilket beror på att vi har för dålig överföringskapacitet ifrån norra till södra Sverige så att vi får ta omvägen via andra länder.

Svenska politiker och myndigheter som är ansvariga för detta fiasko borde få ta sitt ansvar.

Ja men samtidigt så har läst någonstans att om kapaciteten skulle byggas ut från Norrland till södra Sverige så kommer Norrland att få minst lika höga elpriser som Södra Sverige har pga bla effektförluster.

Så alternativet är inte att skicka någon el till södra delarna av Sverige utan det bästa är om elförsörjningen blir bättre även i dom södra delarna av Sverige.
Men där är det många som är rädda om sin fina utsikt och vägrar därför bolag att bygga anläggningar.
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-02-23 kl. 18:31.
Citera
2022-02-23, 18:17
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Du verkar inte vara så smart om du tror att 69% av Europas energi består av rysk gas och olja.
Du kan säkert få jobb i någon rysk trollfabrik om du ansöker då de inte verkar ha så höga krav.
Nej jag är faktiskt inte intresserad utav något sånt jobb däremot är jag mer intresserad utav hur länderna i Europa klarar sin elförsörjning.

Gällande uppgifterna om 69% så räknade jag ihop siffror där jag citerade användaren twoeggs som beskrev olika länders elförsörjning i antalet procent inom EU.
I dom procenten så ingick även kol och inte bara naturgas.
Så det var faktiskt inte jag som kom med dom uppgifterna!

Men faktum är att över 40 procent av elen som produceras i EU varje år kommer från fossila bränslen, främst från kol och naturgas.

Det är Island, Sverige, och Schweiz som är de länder som har lägst andel fossila bränslen i elproduktionen.

Då Tyskland stängde ner sitt kärnkraftverk för ca 10år sedan så har dom gjort sig mer beroende utav gas då dom samtidigt försöker att bli av med kolkraften för att bli mer fossilfritt precis som Sverige.

Men jag tror att Tyskland satsat mer på Vindkraftverk och Solpaneler av den anledningen att dom strävar efter fossilfritt.
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-02-23 kl. 18:46.
Citera
2022-02-23, 19:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen

Men jag tror att Tyskland satsat mer på Vindkraftverk och Solpaneler av den anledningen att dom strävar efter fossilfritt.

Ja, det blir nu lag på att alla nya hus och andra byggnader måste ha solpaneler på taken (med vissa undantag för privata hus) dessutom ska det byggas vindkraftverk på 2% av tysklands totala yta, vilket är en hel del..
Die Grüne som sitter i regeringen har räknat ut att tyskland därmed kan ha 100% fossilfri energi redan 2030, bara vind, sol och vatten då.
Citera
2022-02-23, 19:26
Medlem
Hursomhelstings avatar
Tyskland men även stora delar av det övriga Europa.
Citera
2022-02-23, 19:29
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, det blir nu lag på att alla nya hus och andra byggnader måste ha solpaneler på taken (med vissa undantag för privata hus) dessutom ska det byggas vindkraftverk på 2% av tysklands totala yta, vilket är en hel del..
Die Grüne som sitter i regeringen har räknat ut att tyskland därmed kan ha 100% fossilfri energi redan 2030, bara vind, sol och vatten då.

Japp så är det.
Och om jag inte minns fel så subventionerar även Tyska staten så att medborgarna ska kunna konvertera om sina bilar så att dom blir mer miljövänliga i stället för som Sverige göra så att subventionerna nästan enbart går till att folk ska få skattelättnader för att köpa elbilar och bli ännu mera elberoende.
Citera
2022-02-23, 19:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Japp så är det.
Och om jag inte minns fel så subventionerar även Tyska staten så att medborgarna ska kunna konvertera om sina bilar så att dom blir mer miljövänliga i stället för som Sverige göra så att subventionerna nästan enbart går till att folk ska få skattelättnader för att köpa elbilar och bli ännu mera elberoende.

Man subventionerade kostnaden att montera partikelfilter på äldre dieselbilar så att de klarade avgaskraven i städerna.
Men det är inget som subventioneras/görs längre, det är snart 10 år sedan.

Däremot har man faktiskt en högre miljöbonus för elbilar i Tyskland än i Sverige.
Här i Sverige har vi 70.000 kr, men den sänks till 50.000 kr vid årsskiftet.
I Tyskland är miljöbonusen 9.500 euro alltså nästan 100.000 kr, och den ska fortlöpa tills 2025.
Citera
2022-02-23, 19:39
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fast nu har Tyskland valt att stänga ner en stor del av kärnkraften så kanske kan de ha nytta av gasen nu.
Varför drar man inte bara igång kärnkraftverken igen då? Frågar inte för att vara dryg utan för att jag inte är insatt i det.
Citera
2022-02-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ryssland har ju garanterat räknat med detta och påverkas alltså inte. Eller påverkas, ja, men det ingår ju i deras planer.
Putin och Duman har räknat på det , Ryska befolkningen har nog inte räknat på att bli isolerade från västvärlden. Hoppas innerligt detta är slutet för Putin.
Citera
2022-02-23, 20:50
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
De Ryska medborgarna lär drabbas ekonomiskt av vissa ekonomiska sanktioner mot Ryssland.
Som till exempel?
En rysk medborgare
Citera
2022-02-23, 21:02
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Du får googla kubakrisen. Jag har inget emot att en demokrati försvarar sig mot en diktatur med kärnvapen. Jag kan skilja på demokrati och diktatur. Undrar om du kan eller bara skiter i skillnaden. Dagens Ryssland är lika illa.

Det spelar ingen roll vilka du tycker är demokratiska.
Träng mig, så åker du på stryk. Med det sagt, jag skulle aldrig tränga dig, om du t.ex. inte är på min mark olovligen.

Träng inte in Ryssland eller USA för den delen.
Tämligen enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in