Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Det ligger nog mer en så bakom järnridån.
Jag är inte Pro-Putin, detta hade han kunnat göra långt innan (7-8år sen) Däremot väldigt Kritiskt till USA:s utrikespolitik och hur vi har gjort oss beroende av dem.
Varför allt detta nu? Det kan man ju undra.
Nästa steg står väl USA för? Deras
geopolitiska mål att skapa ett fullständigt sammanbrott i förbindelserna mellan Ryssland och Europeiska unionen (EU), för att binda Europa till USA. Eller vänta, det har de ju kokat ihop för länge sedan.
Men annars behöver det ju inte innebära drastiska geopolitiska förändringar i Ukraina? Ryssland skulle nog bara hjälpa till att ta makten i Kiev för dem som har stöd av majoriteten av det ukrainska folket? Västukraina kommer då sannolikt att separeras från södra och östra Ukraina, vilket också är bra för Västukraina eftersom det lättare kan integreras i EU?
Intressant svar, tack. Och då får jag be om ursäkt för att jag missbedömde din position i frågan, den verkar vara betydligt mer balanserad än vad man väntar sig i den här och liknande trådar.
Ett öst/väst-Ukraina är en intressant tanke, men för egen del tror jag inte att Putin skulle acceptera en sådan lösning. Särskilt inte om västsidan börjar utvecklas i en riktning som får det hela att påminna om öst/västtyskland. Västvärlden kan ju i så fall bara ösa in pengar för att säkerställa att det är så det kommer att se ut.