2022-02-23, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Detta att han verkar så skärrad och isolerad (speciellt vid Macrons senaste besök) beror nog på att han spelat ett högt spel och förlorat. Han trodde att han kunde pressa USA och Väst att gå med på hans vansinniga krav. När detta inte lyckats när han dragit ihop 200K soldater vid gränsen, så hade han två val:
1. Dra sig tillbaka, som en förlorare och riskera att avsättas i en kupp i Kreml
2. Verkligen gå till anfall

Nu valde han 2:an, men så försiktigt och töntigt som det går. Någon sorts "halvanfall". Men bollen är i rullning och Putin kommer hela tiden nu behöva välja mellan 1 eller utökat 2. Han har målat in sig i ett hörn.

Precis.
Idioter här inne hyllar honom när inte ett enda av hans krav gick igenom, massiva sanktioner redan igång, nordstream stoppat, sålt sig fullständigt till Kina som den såkallade nationalist han är, fått hans såkallade brödrarfolk att hata honom och nu dessa han vill avrätta tillsammans med sitt eget folk från armen.
Putin är rökt
Citera
2022-02-23, 15:03
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Ryssarna måste hylla sin ledare som leder sina söner in i krig och betalar kriget med att sälja ut landet till kineserna.

Detta klipp hittade jag nu på Expressen.
Putin med sin spionchef...
Man kan känna lukten av svett från det rummet.
Stressorer.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/putin-satter-skrack-i-sin-spionchef-ja-eller-nej/

Tycker väldigt synd om folket i RU också.
Kan inte hjälpas.
De hann sniffa på friheten en stund och sedan drogs snaran åt igen.

Obegripligt eftersom de hade kunnat utveckla en mycket framgångsrik väg tillsammans med väst.
Citera
2022-02-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Har du hört talas om uttrycket "hemmablind"?
Det innebär ungefär att man har svårt att se fel och brister hos sig själv eller i sitt eget hem, eller i sitt eget hemland.
Och exempel på "fel" i Sverige som du inte verkar kunna se, det är att Sverige har haft samma statschef i snart 50 år, och att Sverige även har haft väldigt få andra regeringspartier än Socialdemokraterna de senaste 80 åren.
Beror det på valfusk, korruption och motstånd mot oppositionella, eller beror det helt enkelt på att svenska folket är nöjda med att ha det så?

Det vet jag inte. Och jag vet ännu mindre om hur det är i Ryssland när det gäller folkets stöd för Putin, valfusk, korruption och motstånd mot oppositionella.
Jag kan tro på att Rysslands regering mördar oppositionella, men jag kan också tro på att Rysslands fiender, tex USA och Storbrittanien, ljuger och iscensätter att Rysslands regering mördar oppositionella.

Och man ska komma ihåg att Storbrittaniens fd premiärminister Tony Blair sa ungefär så här efter invasionen av Irak år 2003, efter att det stod klart att de inte hade hittat några massförstörelsevapen där:

"Jag är ledsen att vi invaderade Irak, men jag är inte ledsen att vi avsatte Saddam Hussein"
https://www.cnn.com/2015/10/25/europe/tony-blair-iraq-war/index.html

Han tyckte alltså att det är okej att med falska anklagelser invadera ett annat land för att avsätta dess regeringschef. Och om man tycker så, då har man nog inga problem heller med att ljuga om att Rysslands regering mördar oppositionella.

Och därför kan jag bara utgå ifrån vad jag vet att Ryssland och Ukraina gör. Och det jag vet att Ukrainas regering gör, det är att de krigar mot folket i Donbass och att de också hade krigat mot folket på Krim om inte Rysslands militär var där.
Och det tycker jag är fel av Ukrainas regering att göra, eftersom jag tycker att de människor som bor i ett större område, tex folket i Donbass och folket på Krim, skall få bestämma själva över det området som de bor i.

Fast S sitter ju knappast allena vid makten utan får rätta sig ganska så mycket efter minoritetspartier som V, C & MP. Blir konstigt att jämföra det med Ryssland som t ex förgiftar och fängslar oppositionsledare som Navalnyj. Svenska oppositionella hängs väl mer ut i median och sabbas ekonomiskt.

Det är inte heller direkt nytt att Ryssland tar kål på oppositionella i utlandet eller förgiftar andras presidenter som man gjorde med tidigare västvänliga presidenten i Ukraina. Sedan fattar ju jag också att USA och Storbritannien inte beter sig bra i mellanöstern och att det ofta är dubbla måttstockar från dessa länder. Möjligen att dessa länder är bättre på spelet medans Ryssland mer får ta till dramatiska metoder.

Nej Ukraina krigar inte mot Donbass, dock kämpar man för att behålla Ukrainas territoriella integritet. Blir ju märkligt om några mindre grupper beväpnar sig och tar över någon landsdel och förklarar sig självständigt och sedan utlyser påverkade val där man själv styr resultaten. Hur agerade inte Ryssland i Tjetjenien? Ryssland har också lagt till sig andra länders territorium som t ex Sydossetien och Abchazien i Georgien så inte direkt något nytt att Ryssland inte respekterar sina grannländer.

Sedan tycker i alla fall jag att Östeuropeiska länder som är med i EU och NATO har utvecklats ganska så bra efter sin västliga orientering och kan bestämma mer över sitt eget öde än om Ryssland fortfarande skulle dra i trådarna.
Citera
2022-02-23, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja, för att försöka vara lite balanserad. Jag har viss förståelse för Ryssland 2015. De såg framför sig risken att Krim och deras Svartahavsbas skulle hamna i Nato. En oerhörd förnedring i så fall.
Så kanske en lösning med vissa garantier och visst självstyre, inom Ukraina, för Krim och östra regionerna i Ukraina hade varit en möjlig kompromiss.

Men det som sker nu med att hota hela Ukraina finns det ju inga vettiga ursäkter för.
Putin verkar ha gått full mental.
Såklart svårt att veta vad en vanlig ryss tänker, men att de skulle vilja starta krig med sitt broderfolk i Ukraina har jag svårt att tror, trots all propaganda för att svartmåla landet.

Vad är mest troligt? Att Putin gått full mental så som du skriver eller att du inte fattat galoppen?
Citera
2022-02-23, 15:10
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ja om Kina inte är med på det hela, DÅ ser det väldigt dystert ut för Putin.

Om de däremot är med på tåget så struntar de nog i om så 20 miljoner Ukrainare dör. Jag har mycket svårt att se Putin invadera Ukraina utan Kinas godkännande dock. Han måste ha fått garantier för annars är han ju fullständigt galen. Ryssland skulle krossas ekonomiskt utan Kina.

Vad har Kina för intresse av att ha despotisk granne i norr?
Om det är gas och olja som man vill ha så kan man lika gärna köpa det av ett ruinerat Ryssland.
Verkligheten kan bita Putin i svansen.
Citera
2022-02-23, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Stressorer.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/putin-satter-skrack-i-sin-spionchef-ja-eller-nej/

Kan inte hjälpas.

Obegripligt eftersom de hade kunnat utveckla en mycket framgångsrik väg tillsammans med väst.

Framgångsrikt så som på tiden med Jeltsin då Ryssland var Vila Västern? Det du inte förstår är att Putin räddat Ryssland i de flesta ryssars ögon. Viss är han inte så modern men det är inte ryssarna heller. De är inte redo för västerländsk demokrati ännu. Tar lite tid.
Citera
2022-02-23, 15:14
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Stressorer.

Kan inte hjälpas.

Man får onekligen lite Stalinvibbar när man ser det.
Citera
2022-02-23, 15:14
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Stressorer.

Kan inte hjälpas.

Så där agerar ingen självsäker och trygg ledare. Det är ett typiskt exempel på någon med oinskränkt makt, men som är osäker, hotad och otrygg.

Man kan ibland se exempel på ett liknande beteende även i företag och alla miljöer. Det mest extrema exemplet är väl den berömda Hitler-scenen i Downfall.
Citera
2022-02-23, 15:15
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Vad har Kina för intresse av att ha despotisk granne i norr?
Om det är gas och olja som man vill ha så kan man lika gärna köpa det av ett ruinerat Ryssland.
Verkligheten kan bita Putin i svansen.

Kina kanske inte tycker att deras granne är hänsynslös. Kina ser bara pengar. Om det finns pengar att tjäna i Ryssland så går de med på allt. Det finns oändligt med resurser att ta del av i Ryssland.

Jag tror inte att Kina vill att Ryssland blir ruinerat för då försvagas Kinas egentligen enda riktiga vän i världen.
Citera
2022-02-23, 15:15
Medlem
Det kommer bli krig innan veckans slut, tråkigt nog. Putin vill nog slå till innan Ukraina byggt upp en 200' tusen man reservstyrka och andra förberedelser som t.ex. ingår i det nyligen utlysta nödläget. Logiskt ifall man vill göra det enkelt för sig.

På detta lägg till ekonomiska sanktioner som införts, kostnaderna för all pådrag hittills för ryssland, militära bistånd till ukraina som fortfarande pågår och ogillas av Ryssland. M.m.
Senast redigerad av Sweden-is-Racist 2022-02-23 kl. 15:21.
Citera
2022-02-23, 15:17
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Framgångsrikt så som på tiden med Jeltsin då Ryssland var Vila Västern? Det du inte förstår är att Putin räddat Ryssland i de flesta ryssars ögon. Viss är han inte så modern men det är inte ryssarna heller. De är inte redo för västerländsk demokrati ännu. Tar lite tid.

Visst tar det tid och det förstår väst.
Det var samma för många andra stater i Europa på 90 talet.

Problemet är att Putin drog i nödbromsen för att STOPPA tiden.
Gå TILLBAKA i tiden.

På vilket sätt har det gagnat folket?
Citera
2022-02-23, 15:17
Medlem
Ryssland godkände återförening av Tyskland om NATO lovade att inte expandera längre österut.
Det var 1991.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in