2022-02-23, 00:11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Kan någon förklara vad sanktioner mot rysk elit som Biden nu svarat med innebär i praktiken?
Det innebär att kapitalstarka och därmed inflytelserika ryssar blir irriterade på Putin eftersom deras fria liv i väst påverkas, och därefter vet man aldrig vad som kan hända. Lite Polonium-210 i hans morgonkaffe kanske?
Citera
2022-02-23, 00:13
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Jag saknar Trump i lägen som detta. Han är/var den enda "världsledaren" som kunde tala klarspråk, alla andra är bara eländiga medlöpare. Han hade högst troligt haft ett en snack med Putin och spelat ner detta drama till helt andra nivåer. Nu tävlas det i vem som kan hata Ryssland mest av alla, detta gynna absolut ingen alls. Diplomati verkar onekligen vara ett försvunnet ord dessa tider.

Väl skrivet. Tron på att sanktioner skulle stoppa ryska handlingar är sinnessjuk. Det kommer bara stärka Putin än mer. Är våra västerländska ledare korkade eller vill dom medvetet ha en potentiellt apokalyptisk konfrontation?
Citera
2022-02-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Förstår du ens vad du skriver själv? Nu har du sagt att anledning till Rysslands invasion är:

1. Alla ukrainska soldater är nynazister (rysk propaganda)
2. Det pågår ett folkmord i östra Ukraina (rysk propaganda)
3. Putin vill ena alla ryssar (rysk propaganda)

Inget av detta stämmer. Men det är onödigt att ödsla tid på dig och försöka förklara vad den underliggande anledningen är. Du tror fortfarande på det du läser i rysk media och är oförmögen till att tänka själv. Men ponera att nummer 3 stämmer. I Estland, Lettland, Litauen, Vitryssland, Kazakhstan, Kyrgyzstan och Uzbekistan finns det delar av landet med en rysk majoritet. Varför skulle dessa länder inte vara under hot om nu din senaste anledning skulle stämma?

Punkt 3 har du hittat på själv.

De länder du nämner är väldigt olika. Vad jag sker det ingen förföljelse av rysktalande i Estland, Lettland och Litauen. Ingen granateld vad jag har hört. Har heller inte hört något om att delar av dessa länder vill bli självständiga. Så allt du skriver är bara hypotetiskt. Känns som om att du har svårt att fatta att Ryssland inte skulle ha något att vinna på att expandera och försätta sig i en militär konflikt med Finland och Baltikum. Du kan ju sitta på och hitta på vilka osannolika scenarier du vill.
Citera
2022-02-23, 00:18
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Väl skrivet. Tron på att sanktioner skulle stoppa ryska handlingar är sinnessjuk. Det kommer bara stärka Putin än mer. Är våra västerländska ledare korkade eller vill dom medvetet ha en potentiellt apokalyptisk konfrontation?

Putin skrattar gott åt sanktioner från EU om att några rika ryssar inte längre är välkomna.
Om jag vore EUs ledare så hade jag haft en låg profil, med tanke på att Putin när som helst kan vrida på kranarna och stänga av Europas energiförsörjning.
Citera
2022-02-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden

De länder du nämner är väldigt olika. Vad jag sker det ingen förföljelse av rysktalande i Estland, Lettland och Litauen. Ingen granateld vad jag har hört. Har heller inte hört något om att delar av dessa länder vill bli självständiga. Så allt du skriver är bara hypotetiskt. Känns som om att du har svårt att fatta att Ryssland inte skulle ha något att vinna på att expandera och försätta sig i en militär konflikt med Finland och Baltikum. Du kan ju sitta på och hitta på vilka osannolika scenarier du vill.

Du skrev precis att det var legitimt på grund av att folket i Luhansk/Donetsk vill tillhöra Ryssland. Det är något du har hittat på.

Men ja, det är otroligt att Ryssland skulle attackera baltstaterna då det som Ryssland vill skydda finns i Ukraina och Vitryssland. Alla andra anledningar är ren propaganda för att få sånna som dig att tro att det som sker där är legitimt, vilket det absolut inte är.
Citera
2022-02-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Just nu är Ryssland upptaget med Ukraina men om det går vägen där lär blicken vändas mot Baltikum, finns stor rysk minoritet där. Tycker det känns helt bisarrt att vi i 2022 oroar oss för att Ukraina ska invaderas av Ryssland men likväl står vi här.

Det är USA och NATO som medvetet skapat konflikten. Sen att Putin utnyttjar det för att stärka Rysslands säkerhet tycker jag är helt rätt.
Citera
2022-02-23, 00:23
Medlem
Citat:
Du skrev precis att det var legitimt på grund av att folket i Luhansk/Donetsk vill tillhöra Ryssland. Det är något du har hittat på.

Men ja, det är otroligt att Ryssland skulle attackera baltstaterna då det som Ryssland vill skydda finns i Ukraina och Vitryssland. Alla andra anledningar är ren propaganda för att få sånna som dig att tro att det som sker där är legitimt, vilket det absolut inte är.

Jag har inte skrivit att det i Luhansk/Donetsk vill tillhöra Ryssland. Dom vill vara självständiga men vill ha skydd av Ryssland. Precis som Ukraina uppenbarligen vill ha skydd av NATO.

Men nu vänder vi blad. Donetsk/Luhansk tillhör inte längre Ukraina. Finns inget att diskutera på den punkten längre. Fakta på marken säger att det är så. Sen kan ju du skriva vad du vill här. Det förändrar inget.
Citera
2022-02-23, 00:23
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Hela Raqqa/Mosul var ute och firade på gatorna när IS gjorde framsteg. Var alla som bodde där IS-anhängare? Absolut inte. Det var fest när Syriska soldaterna blev övertalade att ge upp inne på Tabqa Airbase, och sen blev alla 250 halshuggna och deras huvuden hängdes upp på ett staket i mitten av Raqqa.
Samma i östra Aleppo då rebellerna vann något större slag i Syrien.

Vad tror du skulle hänt med dig i ett sådant område om du vägrade att fira i samband med något sådant? Du blir klassad som en motståndare och blir fängslad eller får en kula. Fan, tänk till.

Kan du inte bara acceptera att utbrytarrepublikerna vill tillhöra Ryssland?

Vi kommer att se etniska konflikter för all framtid i dessa områden om inte det sker en uppdelning snarast möjligt.

Försök inte klistra etnisk tillhörighet i pannan på folk.
Citera
2022-02-23, 00:26
Medlem
Citat:

Ryssarna i de ryskdominerande delarna i Baltikum vill tillhöra Ryssland. De har ryska pass när de inte vill lära sig grunderna i landets officiella språk. Dem vill Putin befria.
Citera
2022-02-23, 00:29
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Det var inte länge sen det pratades om förföljelse av ryssar i baltikum från kremlskt håll.
Det kan snart höras igen.
Du är putins nyttiga idiot.
Citera
2022-02-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Varför skulle Putin uppfatta NATO som ett hot när Sovjetunionens forna satellitstater såsom Polen, Ukraina, Estland, Lettland och Litauen inte gör det? Handlar det inte bara om att Putin bekänner sig till en ideologi som står i grav kontrast till demokratin?

Kolla på dokumentären Oliver Stone gjort där han intervjuar Putin. Där erkänner Putin själv att den ryska demokratin inte är så pass utvecklad som de västerländska demokratierna. Men det är naturligt när man hade diktatur fram tom 1990. Det tar lång tid för en demokrati att mogna. Detta verkar många inte förstå, exempelvis USA som trodde de kunde införa demokrati i arabvärlden och att allt skulle bli bra över en natt. Du måste ha lite perspektiv på saker och ting. Du kan inte döma Ryssland och Kina efter västerländska mått.
Citera
2022-02-23, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear
Det får anses väldigt rimligt att de länder som ligger närmast skithålet Ryssland är de som har störst intresse av att ingå i en fredsallians för att skydda sig mot en anfallare.

Ryssland är verkligen ett shithole country med ett skitfolk som inte kan låta sitt broderfolk vara i fred. Tvi!

Kan hålla med om att ryssar är ett skitfolk från ett skitland. Jag menar bara att alla har ett ansvar. Är ju inte Rysslands fel bara. NATO är rätt duktiga på att provocera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in