2022-02-22, 23:30
Medlem
Håller på att gå ner i vikt, och såg att ett paket pasta innehåller 350kcal/100 gram.
Sen söker man på google så står det att pasta innehåller 131kcal/100 gram?

Vet inte om dom menar när den är kokt, men varför skulle kalorierna sänkas bara för att man kokar den, är det inte okokta kcal per gram som räknas?
Tacksam för svar!
Citera
2022-02-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriikk1990
Håller på att gå ner i vikt, och såg att ett paket pasta innehåller 350kcal/100 gram.

Vet inte om dom menar när den är kokt, men varför skulle kalorierna sänkas bara för att man kokar den, är det inte okokta kcal per gram som räknas?
Tacksam för svar!
Det är såklart vattnet som gör att kalorierna späds ut. Det låter som rimliga siffror för det.

Pasta kan ätas okokt. Inte för att det är gott, men det går ju. Alltså måste de skriva kalorierna i det tillståndet det är i kartongen.

Eller ska mängden kalorier i socker räknas efter att du har rört ner det i en kaffekopp?
Citera
2022-02-22, 23:36
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Tacksam för svar!

350 kcal per 100 gram är okokt, är värdet runt 130 så är den kokt. Kokt pasta innehåller ju en större del vatten, därav lägre kcal per viktenhet.
Citera
2022-02-22, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är såklart vattnet som gör att kalorierna späds ut. Det låter som rimliga siffror för det.

Pasta kan ätas okokt. Inte för att det är gott, men det går ju. Alltså måste de skriva kalorierna i det tillståndet det är i kartongen.

Eller ska mängden kalorier i socker räknas efter att du har rört ner det i en kaffekopp?

Ingen aning, men är ju inte kalorier i vatten, varför skulle då kalorierna bli mindre bara för att den är kokt? Fattar noll.
Citera
2022-02-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
350 kcal per 100 gram är okokt, är värdet runt 130 så är den kokt. Kokt pasta innehåller ju en större del vatten, därav lägre kcal per viktenhet.

Så om jag skulle laga 100gram pasta vilket innehåller 350 kalorier, så kommer jag bara få i mig 130 kalorier när den är färdig kokad? Räknar dom seriöst att man skulle äta pastan okokt? :P
Citera
2022-02-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ingen aning, men är ju inte kalorier i vatten, varför skulle då kalorierna bli mindre bara för att den är kokt? Fattar noll.
Som du säger, det är inga kalorier i vatten. Alltså blir kalorierna i pastan utspädda med vattnet som de sugit åt sig.

Har du noterat att pastan tar mer plats efter den kokats, den suger nämligen upp vatten och väger därefter mer. Eftersom inga kalorier har tillförts med den ökade vikten så blir det färre kalorier per gram.

Ibland undrar man…
Citera
2022-02-22, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxidation
Som du säger, det är inga kalorier i vatten. Alltså blir kalorierna i pastan utspädda med vattnet som de sugit åt sig.

Har du noterat att pastan tar mer plats efter den kokats, den suger nämligen upp vatten och väger därefter mer. Eftersom inga kalorier har tillförts med den ökade vikten så blir det färre kalorier per gram.

Ibland undrar man…

Fattar till en viss del hur du menar nu, men tycker ändå det är rätt konstigt att det försvinner så mycket kalorier bara för att man kokar den..
Citera
2022-02-22, 23:42
Medlem
Citat:
100 gram kokt pasta innehåller en hög andel vatten. Vatten innehåller inga kalorier. Därför sjunker andelen kalorier per 100 gram inkl vattnet.
Citera
2022-02-22, 23:43
Medlem
Necriss avatar
En tesked socker väger 5 gram och innehåller 25 kcal, dvs 5 kcal per gram. En tesked socker i ett glas vatten väger 200 g och ennehåller 25 kcal, dvs 0,12 kcal per gram.

100 gram okokt påsta väger 100 gram och innehåller 300 kcal, dvs 3 kcal per gram. 100 gram kokt pasta har absorberat 200 gram vatten och väger 300 gram och innehåller 300 kcal, dvs 1 kcal per gram.

Läs ovanstående 5 gånger så lovar jag att du förstår.
Citera
Medlem
Citat:
Fattar till en viss del hur du menar nu, men tycker ändå det är rätt konstigt att det försvinner så mycket kalorier bara för att man kokar den..
Det försvinner ingenting men det späds ut med vatten.
Citera
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Så om jag skulle laga 100gram pasta vilket innehåller 350 kalorier, så kommer jag bara få i mig 130 kalorier när den är färdig kokad? Räknar dom seriöst att man skulle äta pastan okokt? :P

Nej, såklart inte. Men om du kokar 100 gram pasta, så kommer pastan inte väga 100 gram när den är färdigkokt, den kommer ta upp vatten i kastrullen. Den färdiga mängden pasta som du får av att koka 100 gram kommer väga mer är 100 gram okokt.
Citera
2022-02-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det försvinner ingenting men det späds ut med vatten.

Jag är förvirrad :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in