2022-02-22, 20:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi har Jesus egna ord på att Satan påverkade lärjungarna, de utvalda som Gud hade dragit till Jesus.
Du återkommer till att Jesus kallade Petrus för satan när Petrus hade fokus på Jesu jordiska liv, men Jesus sa också att Hans apostlar skulle få en helt annan kraft efter det DHA kom. Och det var och är sant.

Anden kunde inte utgjutas innan Herrens död, uppståndelse och himmelsfärd. Det är ju Kristus i våra hjärtan som är vår styrka, och all vår hjälp i övrigt. Friköpelsen till himlen där Kristus för oss in i ett nytt förbund fanns förstås inte innan Herren Jesus hade trätt inför Guds ansikte, och Anden kunde inte komma så länge Herren var kvar på jorden och ännu inte vunnit riket.
Citera
2022-02-22, 20:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Att bli frälst är en AKTIV handling av en människa. Ingen människa blir frälst per automatik.
Ty om du med din mun bekänner... osv
"... Och i ditt hjärta tror att Gud uppväckt Honom från de döda..."

Ingen tror av sig själv. Så enkelt är det. Det är inte en aktiv handling.

Vad vi sedan gör när vi fått ljuset tänt är ett val. Fri vilja har endast den som har sitt ljus tänt.
Citera
2022-02-22, 20:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vad har mjölkdrickande med det hela att göra?
Jesus var vit.

Dricker dagens judar mjölk? Nej.
Citera
2022-02-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"... Och i ditt hjärta tror att Gud uppväckt Honom från de döda..."

Ingen tror av sig själv. Så enkelt är det. Det är inte en aktiv handling.

Vad vi sedan gör när vi fått ljuset tänt är ett val. Fri vilja har endast den som har sitt ljus tänt.
Jesus är ljuset. Frälst blir man genom att aktivt tro på honom, omvända sig, döpa sig och bekänna med sin mun.
Varför vissa kommer till tro och andra inte är ett mysterium egentligen.
Citera
2022-02-22, 21:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jesus är ljuset. Frälst blir man genom att aktivt tro på honom, omvända sig, döpa sig och bekänna med sin mun.
Varför vissa kommer till tro och andra inte är ett mysterium egentligen.
Ingen kan tro vad han eller hon vill. Tron är en pant på friköpelsen.

Kan du börja tro på tomten om du vill? Nej, just det!
Citera
2022-02-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ingen kan tro vad han eller hon vill. Tron är en pant på friköpelsen.

Kan du börja tro på tomten om du vill? Nej, just det!
Jo man kan välja att tro på Jesus eller inte EFTER att man fått höra om frälsningens gåva.
Citera
2022-02-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel222
Var inte jesus syriansk/assyrisk? Eller har jag fel?

Edit: Är rätt dålig på religion så jag undrar själv.
Tydligen talade han arameiska så antagligen var han
av arameiskt ursprung. Två av Jesu lärjungar missionerade sedermera i Aramenien som redan på 300-talet blev det första kristna landet.
Citera
2022-02-22, 21:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jo man kan välja att tro på Jesus eller inte EFTER att man fått höra om frälsningens gåva.
Bara om Gud kallar.

Den här falska doktrinen om att människor väljer vad de ska tro och inte är ett elände. Det är helt enkelt inte sant, utan det är som Herren Jesus sa;
Ingen kan komma till Honom om inte Fadern drager Honom, och de som dras av Fadern är Jesu får. De som inte var/är Hans får tror inte.
Citera
2022-02-22, 21:15
Medlem
Citat:
Bara om Gud kallar.

Den här falska doktrinen om att människor väljer vad de ska tro och inte är ett elände. Det är helt enkelt inte sant, utan det är som Herren Jesus sa;
Ingen kan komma till Honom om inte Fadern drager Honom, och de som dras av Fadern är Jesu får. De som inte var/är Hans får tror inte.
Man kan välja att gå på gudstjänster i kyrkan eller stanna hemma.
Man kan välja att läsa Bibeln eller inte.
Man kan välja att knäppa händerna och be eller inte.
Alla människor som fått höra evangeliet har ett val.
Har man aldrig hört kan man naturligtvis inte välja.
Citera
2022-02-22, 21:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Man kan välja att gå på gudstjänster i kyrkan eller stanna hemma.
Man kan välja att läsa Bibeln eller inte.
Man kan välja att knäppa händerna och be eller inte.
Alla människor som fått höra evangeliet har ett val.
Har man aldrig hört kan man naturligtvis inte välja.
Du kan inte tro på någonting du aldrig har hört, och du kan inte tro Jesus om du inte hör till Hans får.

"24Då samlade sig judarna omkring honom och sade till honom: »Huru länge vill du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg oss det öppet.» 25Jesus svarade dem: »Jag har sagt eder det, men I tron mig icke. De gärningar som jag gör i min Faders namn, de vittna om mig. 26Men I tron mig icke, ty I ären icke av mina får. 27Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig. 28Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand."
https://sv.bibelsite.com/swe/john/10.htm
Citera
2022-02-22, 21:25
Medlem
Citat:
Du kan inte tro på någonting du aldrig har hört, och du kan inte tro Jesus om du inte hör till Hans får.

"24Då samlade sig judarna omkring honom och sade till honom: »Huru länge vill du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg oss det öppet.» 25Jesus svarade dem: »Jag har sagt eder det, men I tron mig icke. De gärningar som jag gör i min Faders namn, de vittna om mig. 26Men I tron mig icke, ty I ären icke av mina får. 27Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig. 28Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand."
https://sv.bibelsite.com/swe/john/10.htm
Poängen är att även ett får måste AKTIVT ta emot frälsningen.
Citera
2022-02-22, 21:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Poängen är att även ett får måste AKTIVT ta emot frälsningen.
Det är riktigt så tillvida att även ett får kan avfalla, men vad han tror är fortfarande inte hans val. Vi har tydliga exempel på det;

"37Men fastän han hade gjort så många tecken inför dem, trodde de icke på honom. 38Ty det ordet skulle fullbordas, som profeten Esaias säger: »Herre, vem trodde, vad som predikades för oss, och för vem var Herrens arm uppenbar?» 39Alltså kunde de icke tro; Esaias säger ju ytterligare: 40»Han har förblindat deras ögon och förstockat deras hjärtan, så att de icke kunna se med sina ögon eller förstå med sina hjärtan och omvända sig och bliva helade av mig.» 41Detta kunde Esaias säga, eftersom han hade sett hans härlighet, när han talade med honom. --

42Dock funnos jämväl bland rådsherrarna många som trodde på honom; men för fariséernas skull ville de icke bekänna det, för att de icke skulle bliva utstötta ur synagogan. 43Ty de skattade högre att bliva ärade av människor än att bliva ärade av Gud."
https://sv.bibelsite.com/swe/john/12.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in