2022-02-22, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Kanske inte den effekten som naiva politiker utlovade, en kraftig ökning av kolanvändningen.
Såg nu i en foi rapport att tysk naturgasförbrukning motsvarar ca 25%. Stämmer ganska bra då. Såg inget år men det kommenterades i slutet av januari i år så gissningsvis är det 2020 eller 2021 års förbrukning.
Citera
2022-02-22, 16:33
Moderator
Humbugs avatar
I längden hoppas jag naturligtvis att ryssen förlorar mest, men i det korta perspektivet är det väl våra elpriser som kommer öka ytterligare? Men är iså fall ett pris jag är beredd att betala.
Citera
2022-02-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men Europa kan väl köpa sin gas från andra ställen.

Det är ju inte ens logiskt det du säger. Ryssland tar väl inga energibeslut åt Europa. De säljer bara billig gas som nu Tyskland tackar nej till och istället köper dyr gas från samma Ryssland.

Vad jag förstår på analytikerna där ute så är Olaf Scholz körd nu då beslutet att bromsa certifieringen med stor säkerhet kommer att upphävas enl. insatta.
Har jag påstått att ryssarna tar beslut åt tyskarna?
Nej de har långa kontrakt som ryssarna levererar enligt. Det är ju upp till tyskarna att välja vad de vill ha.
Eller som kommenteras nedan:
” I FOI-studien Rysk gas till vilket pris? Tyskland och Nord Stream 2 beskrivs ett tyskt dilemma som är lika lättförklarligt som svårlöst:

Om Tyskland väljer att inte koppla in Nord Stream 2 riskerar Tyskland, liksom övriga Europa, att äventyra energisäkerheten och återkommande riskera att hamna i en energipriskris.

Om Tyskland väljer att koppla in Nord Stream 2 riskerar landet bli mer sårbart för ryska energipåtryckningar, att underminera europeisk försvarsförmåga och att öka friktionen mot USA kring pipelinen”

Huruvida han är körd är nog vem man vill tro på. Just nu är han nog väl ansedd hos de flesta.
Citera
2022-02-22, 16:40
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
I längden hoppas jag naturligtvis att ryssen förlorar mest, men i det korta perspektivet är det väl våra elpriser som kommer öka ytterligare? Men är iså fall ett pris jag är beredd att betala.

När det gäller att hålla ryssen borta så är vi många som är villiga att öppna plånboken.
Citera
2022-02-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Åtminstone på kort sikt är Tyskland förlorare när sanktionerna genomförs. När Tyskland får problem så får även övriga europa problem.

Rent praktiskt så är det väl energikrisen som fortsätter och kanske förvärras och att det i sin tur driver på inflationen, vilket i sin tur kommer att leda till högre räntor.

Så jag tror att det blir ganska många förlorare på det här.

På längre sikt blir det väl att man bygger upp andra energiproduktioner, men speciellt kärnkraftsverk tar tid att bygga upp.

Jag tror att USA och mellanöstern kommer att få sälja mer gas/olja, men har inte koll på kapaciteten. Men just olja/kol är nog nödlösningen de närmaste 5 åren. Det i sin tur ger väl att miljömålen kan kasseras eftersom man totalmisslyckas med målen.

Ovanligt bra inlägg från dig. Jag instämmer med dina slutsatser.
Citera
2022-02-22, 16:42
Medlem
Norsk olja och gas kanske får ett uppsving. Jag måste läsa på lite mer. FAN, jag upplever brain drain i min skalle.
Citera
2022-02-22, 16:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Om Tyskland väljer att inte koppla in Nord Stream 2 riskerar Tyskland, liksom övriga Europa, att äventyra energisäkerheten och återkommande riskera att hamna i en energipriskris.

Tyskland kommer givetvis tvingas att återstarta några kärnkreaktorer. Svårare än så är det inte.
Citera
2022-02-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Tysken på tysken, och ryssen på ryssen!

Tyskland köper från Tyskland. Verkar som om DDR har återuppstått?
Citera
2022-02-22, 16:48
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Jag lyssnar på rysk radio - de säger att det inte spelar någon roll för Rysslands ekonomi om Tyskland köper mindre gas.

De säger vidare att Kina vill köpa så mycket gas de bara kan få - att sälja gas till Tyskland handlar mer om fortsatta försök från rysk sida att vara en del av Europa... än att man är beroende av att just Tyskland köper gasen.

Tydligen finns utöver Kina en enorm gasmarknad i Asien - som är ointresserat av NATO politik. Dessutom betalar Kina ett högre pris för gasen, än vad Tyskland gör! Tyskland hade tydligen fått någon typ av rabatt - vet ej varför.
Yeah Nordstream var ju gratis för ryssarna, de är skitsamma. Hur fan tänkte du där. Visst de kommer sälja till Kina men Kina kommer få sanktioner också. Hur ska de generera pengar från intet? De är sjukt beroende av väst. Men ska bli spännande att se när ditt älskade perfekta Ryssland kommer krypande tillbaka, vad blir din reaktion? Vad för konspirationsteori kommer du och dina gelikar skylla på?
Citera
2022-02-22, 16:50
Medlem
Felstavarens avatar
Vad konsekvenserna blir och vem som förlorar mest beror givetvis helt på hur det går i fortsatta förhandlingar, men om situationen och de diplomatiska relationerna förvärras kan det nog bli ganska spännande.

Kort sikt

Vi får se en fortsättning och eskalering av problemen som började i höstas med höga energipriser, energiprisdriven inflation m.m. Oljepriset kommer fortsätta att stiga, så grattis till det Norge. Förlorare blir alla som påverkas av Rysslands gasexport, dvs. EU och Ryssland.

Medellång sikt

EU behöver minimera de skadliga effekterna. Jag har dålig koll på lastkapaciteten hos LNG-tankers och dylikt, men vid en prischock på energi kommer det finnas pengar att tjäna för de som kan förse EU med realistiska alternativ. Logistikbranschen kommer ha att göra.

Beroendet av gasimporten från Ryssland behöver dock brytas och EU börjar lägga större vikt vid geopolitiska avväganden i energifrågor. Tillsammans med taxonomin bildar detta ett styrmedel som gynnar kärnkraften.

Lång sikt

EU ersätter successivt sitt beroende av rysk gas och höjer sin energisjälvförsörjningsgrad. Ryssland förlorar EU som exportkund helt eller delvis. Effekten är permanent i och med att EU nu investerat kraftigt i att göra sig oberoende av Ryssland.
Citera
2022-02-22, 16:56
Medlem
Tyskland och Europa förlorar mest då Ryssland istället förhandlar med Kina…

Så här går det när vänsterdårar och globalister får styra, man lägger ner sina kärnkraftverk och blir beroende av Rysk gas… Tyskarna är verkligen ett mesigt folk.
Citera
2022-02-22, 16:57
Medlem
Dynamiks avatar
Mycket bra, Europe borde klippa alla ekonomiska förbindelser med Ryssland, stänga ner SWIFT, och konfiskera alla egendomar på västerländsk mark. Tufft i korta loppet men långsiktigt går det inte att samarbeta eller göra sig beroende av en tredje part som alltid beter sig som en adversary.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in