2022-02-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Nån sorts nytt rysstrollsrekord.

Du har missat artilleribeskjutningen av ukrainska posteringar?

Jojo förneka den du.

Ni rysstroll tar inför mycket. Lögn på lögn på lögn på fel på fel på fel.

Dock lyckas ni. För Flashback är helt trasigt. Här brukar man kunna hitta bra info om händelseförlopp, men alla unrainateådar är helt trasiga då ni spammar sönder med Putin-propaganda. Känns som alla som kan ge vettiga analyser gett upp.

Nu har Putin bekänt färg. Han är totalt skvatt galen. Läget är hopplöst för de stackars ukrainarnas. Skulle de råka få stor militär framgång kommer det smälla atombomber över landet. De kan inte vinna. Det bästa vore nog ett lönnmord av galningen Putler. Men han gömmer sig nog rätt bra som den paranoida fullblodsgalning han är.

Jag är inget rysstroll. Men jag tycker inte detta är något att bråka om. Nu behöver vi lugn och ro efter två år med pandemi. Detta kunde ha varit mycket mycket värre.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Du har en skev världsbild. Världen hatar Svenskar. Åk utomlands och säg att du är ifrån Sverige. Du kommer genast få snedblickar.
Vad har du för världsbild egentligen? (retorisk fråga för det har framgått rätt bra av ditt spammande i tråden)
Jag har varit och rest i stora delar av världen och har alltid blivit mycket väl bemött som svensk (till skillnad mot amerikaner, tyskar och ryssar).
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Har missat detta, har du källa på det fetade?

Låter otäckt isåfall, för det innebär väl i förlängningen att Putin ska använda ryska trupper för att "hjälpa" rebellerna att ta hela Donbass.

Nyheten börjar ploppa upp lite varstans nu, här har du en kortis från Omni.

Edit: Omni verkar inte lira bra med länkfunktionen, men du kan kolla löpet där eller på SVT.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-02-22 kl. 15:49.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Sluta försvara en banditregim som gjort en rättsvidrig statskupp och sen mördar sin egen befolkning. Att mörda sina egna medborgare är alltid fel. Bättre att släppa dom fria i så fall. Hoppas de fredsbevarande styrkorna kan stoppa mördarregimen i Kiev.

I samma takt Ryssland skruvar upp aggressionerna mot Ukraina - och indirekt alla andra europeiska grannländer - skruvas retoriken upp här.

Att den dömde landsförrädaren Viktor Janukovytj fick lämna var en folklig resning av ett folk som tröttnat på rysk överhöghet. Vilka de där morden skulle vara fattar jag inte ens.
Citera
2022-02-22, 15:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Hörde ett perfekt uttalande på radio...

På den världspolitiska arenan

Putin spelar schack på världsnivå.
Biden spelar Texas Hold'em och han är inte ens en bra spelare.

'På radion', eftersom du så ofta anger vilka medier du konsumerar, får man anta att detta var en extremt prorysk radiostation
Citera
2022-02-22, 15:48
Bannlyst
Citat:
Har jag aldrig någonsin upplevt. Aldrig någonsin. Och har varit i väldigt många länder.

Varför skulle världen "hata svenskar" och ge "snedblickar". Galet påstående. Det är det omvända...
Jag har också varit i många länder, so what? Ingenting galet med det.
Citera
2022-02-22, 15:53
Medlem
Är detta en drönare?

https://www.flightradar24.com/SPRAM/2ae75151
Citera
2022-02-22, 15:54
Medlem
Citat:
Har jag aldrig någonsin upplevt. Aldrig någonsin. Och har varit i väldigt många länder.

Varför skulle världen "hata svenskar" och ge "snedblickar". Galet påstående. Det är det omvända...

I vilket land tror du detta ska ske? Finland dagen efter vi slagit dom i hockey möjligen.
Citera
2022-02-22, 15:54
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Ytterst lite Tyskland gjort de senaste två årtiondena tyder på att de har har någon som helst koll på läget. Och det har nog mattat omvärldens respekt vid det här laget, i den mån Tyskland någonsin åtnjöt någon sådan. Bortsett frågetecken kring landets kapacitet som ekonomisk motor tror jag många länder börjar ställa sig frågande till Tysklands roll även i försvars/alliansrelaterade frågor. Landet börjar bli lite som USA- alltför oförutsägbart. Med en inställning i utrikespolitiska frågor som varierar alltför mycket beroende på vilket politiskt läger som för närvarande innehar makten, och överlag väldigt ovilligt att gå från ord till handling.

Med facit i hand finns det också anledning att omvärdera mycket av det som tidigare hållits fram som positiva tyska gärningar. De europeiska hökar som länge förespråkat en hårdare inställning mot Putin har nu visat sig ha haft rätt hela tiden- det ryska monstret gavs utrymme att växa på Merkels vakt. I grund och botten har den forna nazistaten och sovjetiska diktaturen nog ganska mycket gemensamt, vilket är förklaringen till deras förhållandevis goda relation.

Med energiewende som bundit landet till tsardömet i öst, kombinerat med en långvarigt pacifistisk hållning som handikappat den militära förmågan, har Tyskland nu en diger draksådd att skörda.

Jag håller med dig.
Men vem skulle mäta sig med Tyskland? Putin kommer ingen släppa fram, Macron är gay och fransman, Maggan har problem med städerskan, Johnson kan inte ens kamma sig och Biden kan inte ens byta since egna blöja.
Tysklands svaghet är i jämförelse inget upplyftande.
Citera
2022-02-22, 15:55
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Haha, ja man minns ju "Herr Ober".

Fakta är att om man säger att man kommer från Sverige så är detta en dörröppnare i de flesta länder. De flesta blir nyfiket imponerade ungefär.

How do you tell someone you haven't been abroad since 1985, without saying that you haven't been abroad since 1985?

Se ovan.
Citera
2022-02-22, 15:57
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men det blev ju inget krig. Biden och BoJo har ju bland annat målat upp ett scenario där Ryssland skulle angripa Kiev och medvetet skapa stort lidande. Man skulle rensa upp, mörda människor och angripa minoriteter.

I verkligheten har det nog inte varit lugnare än på flera år. Inte ett skott har avlossats.

Det som hände var det värsta som hade kunnat hända för väst. Ett blodbad med Ryssland fast i ett utdraget krig, skulle kunna innebära att Putin skulle förlorat makten. Men som det nu är så sitter han säkrare än någonsin.
De sa ju att Putin skulle rulla in i Ukraina och det har ju Ryssland onekligen gjort. Men proryssar kanske inte räknar det som en invasion eftersom allsmäktige Ryssland döpte om östra Ukraina till självständiga länder och sedan rullade in och "bevarade freden" och förhindrar nya massmord?

Det låter bra om Ryssland tassar på tå kring de nya befriade områdena och avstår från ett fullskaligt krig men det är i så fall Ukrainas förtjänst som hittills avstår att försvara sig.
Citera
2022-02-22, 16:06
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Är du säker på att det är så enkelt för Tyskland att bara byta leverantör? Och nu i år ska de dessutom avveckla sina sista kärnkraftsreaktorer och behöver ännu mer energi från annat håll i enorma mängder. Helst ska de ju inte tappa sin konkurrenskraft genom alltför höga priser heller. Beredskap? Nja, deras ”miljö- och klimatvänliga” och förhastade Energiewende övertygar ju precis inte på andra sätt.

Är det just faktum som detta som ger Putin mod och styrka att köra på? Om en storspelare som Tyskland till varje pris vill - eller snarare måste - vara bundis med Ryssland, vad händer då om den lilla otäcka Ursula Van Der Leien börjar hota med sanktioner? Vad händer då med enigheten inom EU och NATO?

Har absolut ingen aning men i mitt tycke är västvärldens agerande egentligen det mest intressanta just nu.

Kommer det att visa sig att ”rysstrollen” hade rätt och det är Putin som är den smartaste och slugaste strategen av dem alla?

Spänningen är stor.

Jag är inte heller så positiv. Putin har definitivt dragit ner gardinerna för EU. Han har egentligen avslöjat vilka stolpskott vi har utan koll på verkligheten. Och vem verkar bry sig, vi har ett läge som är katastrofalt och EU lägger tid på att skruva åt Ungern och Polen. Det är sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in