2022-02-21, 18:29
Medlem
Träningsmässigt så är det naturligtvis svårt att svara på vad som har gått galet.
Ebba är aldrig i någon sprudlande form och Frida är det en tävling eller möjligtvis två per säsong.
Det finns en utökad problematik runt Frida eftersom hon är onaturligt tunn rent fysiskt.
Dessutom tävlar de åt helvete för ofta..och tyvärr normalt är att de inte är i bästa form när de gör det.
Jag tror..understryker tror..att de båda kör för mycket MIT och HIT.
Eftersom LIT motorn inte hunnit utvecklas alternativt inte underhålls på riktigt sätt så blir det paj med dassig form och slitna kroppar när fysiken slår tillbaka.
De tränar förmodligen en hjärndöd 6-1 som bryter ned dem varje säsong och i all praktik dödar närmast varje tänkbar formtopp de kan tänkas få.
Lägger man det huvudlösa antalet tävlingstillfällen på toppen med alla helt bortkastade resdagar och annat som följer som brev på post så undrar jag om man egentligen skall vara så himla förvånad över att Frida exempelvis hade sin kortvariga formtopp helt i säsongsinledningen?
Det är ju snarare logiskt att det blir så vad man kan utläsa.

Frida behöver mera träningsvila som i sin tur kommer att möjliggöra mera grundläggande kvalitetsträning.Det finns ingenting som i nuläget antyder att hon kan tillgodogöra sig detta i skrivande stund.På detta måste hon tävla mindre.Att åka TdS en mästerskapssäong är helt hjärndött..och vi ser ju resultatet av hjärnsläppen härvidlag.

Ebba behöver lösgöra sig från sin far och istället träna för någon som kan utveckla henne ytterligare.
Hon står helt still i utvecklingen emedan konkurrenterna parkerar henne på sista kilometern i en tremil som borde varit som klippt och skuren för just Ebba.
Det är helt undermåligt.
Citera
2022-02-21, 18:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast de har ju en del läger ihop i Piteå Elit.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
De brukar ha något eller några träningsläger på försäsongen (tillsammans med Sollefteå) annars är det bara tävlingssamverkan.

Hur ofta då och hur länge? Vad gör de där som skapar något värde för helheten? Det är ju marginellt som de tävlar för klubben under en säsong. Jag gillar inte detta med värvarklubbar. Jag tycker att landslagets träningsgrupper borde kunna täcka upp för allt och lite till. Det enda som händer är ju att stafetten under SM blir urtrist. Piteå Elit är ju en värre värvarklubb än CSKA Moskva var i ishockey under Sovjettiden.
Citera
2022-02-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Träningsmässigt så är det naturligtvis svårt att svara på vad som har gått galet.
Ebba är aldrig i någon sprudlande form och Frida är det en tävling eller möjligtvis två per säsong.
Det finns en utökad problematik runt Frida eftersom hon är onaturligt tunn rent fysiskt.
Dessutom tävlar de åt helvete för ofta..och tyvärr normalt är att de inte är i bästa form när de gör det.
Jag tror..understryker tror..att de båda kör för mycket MIT och HIT.
Eftersom LIT motorn inte hunnit utvecklas alternativt inte underhålls på riktigt sätt så blir det paj med dassig form och slitna kroppar när fysiken slår tillbaka.
De tränar förmodligen en hjärndöd 6-1 som bryter ned dem varje säsong och i all praktik dödar närmast varje tänkbar formtopp de kan tänkas få.
Lägger man det huvudlösa antalet tävlingstillfällen på toppen med alla helt bortkastade resdagar och annat som följer som brev på post så undrar jag om man egentligen skall vara så himla förvånad över att Frida exempelvis hade sin kortvariga formtopp helt i säsongsinledningen?
Det är ju snarare logiskt att det blir så vad man kan utläsa.

Frida behöver mera träningsvila som i sin tur kommer att möjliggöra mera grundläggande kvalitetsträning.Det finns ingenting som i nuläget antyder att hon kan tillgodogöra sig detta i skrivande stund.På detta måste hon tävla mindre.Att åka TdS en mästerskapssäong är helt hjärndött..och vi ser ju resultatet av hjärnsläppen härvidlag.

Ebba behöver lösgöra sig från sin far och istället träna för någon som kan utveckla henne ytterligare.
Hon står helt still i utvecklingen emedan konkurrenterna parkerar henne på sista kilometern i en tremil som borde varit som klippt och skuren för just Ebba.
Det är helt undermåligt.

Läggas till kan ju att både Ebba som Frida högst troligen redan tränar mer än 900 timmar per år.
I jämförelse så tränade Marit Björgen cirka 950 timmar i slutet av sin karriär medan Gunde SvaHn tränade cirka 750 timmar per säsong under det glada åttiotalet.

Träningsmängden är således redan i stort sett maxad för Ebba och Frida.Det finns inga fler timmar att utvinna på toppen om det inte tävlas mindre och de reser mindre osv.
More is more som Nils van der Poel säger om att träna LIT aerobisk motor.
MIT och HIT skall bara vara grädde på moset.
Varje tävlingstillfälle som utförs ur form verkar nedbrytande.
Senast redigerad av Lookalike 2022-02-21 kl. 19:04.
Citera
2022-02-21, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur ofta då och hur länge? Vad gör de där som skapar något värde för helheten? Det är ju marginellt som de tävlar för klubben under en säsong. Jag gillar inte detta med värvarklubbar. Jag tycker att landslagets träningsgrupper borde kunna täcka upp för allt och lite till. Det enda som händer är ju att stafetten under SM blir urtrist. Piteå Elit är ju en värre värvarklubb än CSKA Moskva var i ishockey under Sovjettiden.

Det är väl helt betydelselöst om de vill tävla för Piteå eller Stocksboda IK?
Gör varken till eller från i deras karriärer.
Citera
2022-02-21, 19:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är väl helt betydelselöst om de vill tävla för Piteå eller Stocksboda IK?
Gör varken till eller från i deras karriärer.

Min poäng är att det inte är betydelselöst för ett SM och för en bygd att ha en levande klubb med bra åkare. När en värvarklubb suger upp i stort sett samtliga till en och samma klubb förstör man förutsättningarna för mindre klubbar att finnas med i finrummet.

Just det du skriver, att det varken gör från eller till för deras karriär, är mitt motiv för att det inte finns någon anledning att låta värvarklubbar som Piteå Elit hålla på som de gör. De fyller ingen egentlig funktion, men gör SM trist.

Jag fattar givetvis att Piteå Elit samlar in sponsormedel som de delar ut till åkarna. Där tycker jag hellre att det skulle finnas en möjlighet till samma personliga sponsring, som nu sker genom Piteå Elit, via landslaget. Piteå Elit är en parasit.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-02-21 kl. 19:27.
Citera
2022-02-21, 19:20
Medlem
Metallharrys avatar
Som jag lider med Ebba ändå. Tittade precis på avslutningen igen, och Niskanen tar alltså ikapp ca 6 sekunder på bara några hundra meters lätt utförsåkning. Alla andra i jagande klungan ser ut att ligga ganska lika varandra (Niskanen inkluderad), snacka om stolpe ut med vädrets makter i fel läge.

Noterar förövrigt att Diggins slipper bli utmålad som en dramaqueen trots hennes allt som oftast dramatiska målgångar. Märkligt det där hur olika folk väljer att se på liknande händelser beroende på individ.

Kan också inte undgå att undra hur det här mästerskapet hade kunnat bli om inte Frida pumpat ut sig totalt på skiathlonen. Hon såg ju faktiskt så bra ut så länge trots uppenbart sämre material under pjäxorna än dom flesta av konkurrenterna. Många felbeslut följde därefter, så som att man faktiskt borde ha ställt Frida åt sidan i 10km. Sipprar ut uppgifter i media att Frida varit och tränat efter skiathlon trots avrådan från läkare bla. Samtidigt görs gällande att Niskanen var orolig över att inte få tillräckligt mycket återhämtning trots att hon helt avstår hårdare träning före 10km-loppet.

Ställer mig undrande till ledningen här, hur kommer det sig att så många tycks ha så mycket större respekt för den höga höjden jämfört med många svenska åkare? Har man inte gjort upp en plan innan man reser till OS för hur man ska tackla vila och återhämtning, men även träning, mellan alla loppen? Har man varit vårdslös undrar jag här och inte tagit den höga höjden på tillräckligt stort allvar, eller har man inte lyckats nå fram till åkarna hur oerhört viktigt det kommer att vara att återhämta sig mellan loppen och avstå träning? Jag fick iallafall intrycket av att avrådan från läkaren att inte träna för 10km-loppet var en konsekvens av hur utpumpad hon faktiskt blev efter skiathlonen, och inte nånting man på förhand faktiskt hade som plan. Ett tredje alternativ är ju förstås att Frida helt på eget bevåg tror att det är en bra idé, och att man faktiskt lagt upp en plan för ytterst sparsamt med träning mellan loppen.
Citera
2022-02-21, 19:24
Medlem
Citat:
Min poäng är att det inte är betydelselöst för ett SM och för en bygd att ha en levande klubb med bra åkare. När en värvarklubb suger upp i stort sett samtliga till en och samma klubb förstör man förutsättningarna för mindre klubbar att finnas med i finrummet.

Just det du skriver, att det varken gör från eller till för deras karriär, är mitt motiv för att det inte finns någon anledning att låta värvarklubbar som Piteå Elit hålla på som de gör. de fyller ingen egentlig funktion, men gör SM trist.

Jag fattar givetvis att Piteå Elit samlar in sponsormedel som de delar ut till åkarna. Där tycker jag hellre att det skulle finnas en möjlighet till samma personliga sponsring, som nu sker genom Piteå Elit, via landslaget. Piteå Elit är en parasit.

Jepp..kan hålla med dig här i ditt resonemang.
Citera
2022-02-21, 19:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Noterar förövrigt att Diggins slipper bli utmålad som en dramaqueen trots hennes allt som oftast dramatiska målgångar. Märkligt det där hur olika folk väljer att se på liknande händelser beroende på individ.

Det beror ju bland annat på att hon inte spelar ut sin situation. Det fanns ju också förklaringar eftersom hon låg matförgiftad dagen före. Hon har väl inte heller stått tom i TV-intervjuer och hulkat sig genom dem. Tandrevolds avslutning var bra mycket värre. När det gäller att vara utpumpad så var ju även Maja Dahlqvist det, men hon tar det för vad det var.
Citera
2022-02-21, 19:27
Medlem
Citat:
Det var Niskanen som åkte infernaliskt fort sista 1,5 km. Ebba väggade inte.
Njaaaaaa.......................................... ..
Ebba hade 40:e tid från 28,7 till mål, så väggade kanske inte är rätt men hon åkte 28 sekunder långsammare än Jonna på den delen. Eller så väggade hon................

Edit.
var visst inte först med den kommentaren.
Citera
2022-02-21, 19:28
Medlem
Citat:
Det beror ju bland annat på att hon inte spelar ut sin situation. Det fanns ju också förklaringar eftersom hon låg matförgiftad dagen före. Hon har väl inte heller stått tom i TV-intervjuer och hulkat sig genom dem. Tandrevolds avslutning var bra mycket värre. När det gäller att vara utpumpad så var ju även Maja Dahlqvist det, men hon tar det för vad det var.

Så är det.
Om något stod Diggins för en jäkla imponerande insats på tremilen.
Man kan ju jämföra den släta figur som Kläbo gjorde på samma distans dagen innan med liknande förutsättningar.
Diggins körde utanpå detta allt.
Inget fel på den motorn inte.
Citera
2022-02-21, 19:39
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:

Alla är vi olika. På vissa sitter känslorna utanpå och syns väldigt tydligt, andra kan hålla sina känsloyttringar inombords. Hela diskussionen är urbota korkad och löjlig, dagens mediaklimat med kameror från alla håll och kanter gör ju inte saken bättre heller. Hade vi inte haft dessa kameror som följer kollapsade åkare i målområdena hade vi inte ens haft den här diskussionen, för då hade inte dessa händelser ens funnits för oss tittare att diskutera och överanalysera på samma sätt.
Citera
2022-02-21, 20:43
Medlem
Vad tror vi om truppen till Lahtis då? Borde vara dags för Modig att få chansen med tanke på hur hon åkt sen Falun. Annars känns det ganska öppet beroende på vilka av OS-åkarna som får åka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in