2004-02-17, 18:21
Medlem
Jag hittade det mesta jag undrade över när jag sökte men en fråga kvarstår:

Har mobiltelfonen någon som helst kontakt med nätet när den är avstängd, kan den spåras?

Och om någon kan bekräfta följande så blir jag glad, handlar förstås om anonyma kontantkort:

*.) Mobiltelefonen ska inte användas med ens vanliga sim-kort eller på något sätt kunna kopplas ihop med en själv. (Ej köpa av kompis t.ex.)
*.) Får polisen tag i mobilen så kan de se att det är den jag ringt från även om sim-kortet har slängts för länge sen.
*.) Ring aldrig några nummer som kan kopplas ihop med en själv.

Har jag glömt något?

Tack på förhand
Citera
2004-02-17, 18:56
Medlem
när den är avstängd går den inte att spåra, det går endast att se vart den senast befann sig innan den stängdes av.

får polisen tag i mobilen kan de få fram vilket nummer som använts från mobilen, men om detta nummer är ett oregistrerat kontantkort som de inte vet vems det är finns det inte mycket de kan göra, förutom att kolla upp vilka nummer som ringt till/från det numret.
Citera
2004-02-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cytech
när den är avstängd går den inte att spåra, det går endast att se vart den senast befann sig innan den stängdes av.

Tackar, precis det svaret jag ville ha.

Citat:
får polisen tag i mobilen kan de få fram vilket nummer som använts från mobilen, men om detta nummer är ett oregistrerat kontantkort som de inte vet vems det är finns det inte mycket de kan göra, förutom att kolla upp vilka nummer som ringt till/från det numret.

Inte så bra om polisen hittar den i min ägo med andra ord.
Citera
2004-02-17, 21:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zein
Tackar, precis det svaret jag ville ha.

Inte så bra om polisen hittar den i min ägo med andra ord.

Man kan även se vart telefonen använts, dvs vilka basstationer den har kommunicerat med. Dock vet jag inte hur länge denna information loggas. Men det går alltså att se hur en person med denna telefon rest med telefonen påslagen och vid vilka tidpunkter.

En stulen telefon kan även spåras via IMEI-numret och i vissa fall kan den krysspejlas ut med ca 50 meters noggrannhet vilket räcker för att peka ut t.ex ett hus ute på landsbygden.

Faktum är att med dagens tekniska resurser så är det faktiskt möjligt att spåra alla stulna mobiler, men det är en helt annan fråga om Polisen verkligen gör det..
Citera
2004-02-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man kan även se vart telefonen använts, dvs vilka basstationer den har kommunicerat med. Dock vet jag inte hur länge denna information loggas.

det sparas nog inte så länge, däremot sparas samtalsinformation (nummer för in-/utgående samtal, sms trafik etc) i sex månader.
Citera
2004-02-18, 00:46
Medlem
jenas avatar
Citat:
det sparas nog inte så länge, däremot sparas samtalsinformation (nummer för in-/utgående samtal, sms trafik etc) i sex månader.
Det lagras i agregerad form i 10 år..... Mobiloperatörerna är de största kunderna på stora disksystem!!
Citera
2004-02-18, 14:09
Medlem
alltså nu blir jag lite fundersam, jag har ett annat kontaktkort som jag ibland använder till att skicka diverse sms och ringa samtal. Jag använder ju MIN vanliga telefon... jag bara byter kontatkort...

Jag trodde därav att jag var "säker" att man spårar bara kontantkortet (vilket väldigt sällan är ens på) men man kan alltså spåra själva telefonen istället?
Citera
2004-02-19, 14:03
Bannlyst
Citat:

Fel, sålänge batteriet sitter i går telefonen spåra, oavsett om den är påslagen eller ej.
Citera
2004-02-19, 17:01
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rndusr
Fel, sålänge batteriet sitter i går telefonen spåra, oavsett om den är påslagen eller ej.
Jaså ? Har du någon länk/referens som bevisar ditt påstående ??
När du stänger av telefonen så stängs radion i telefonen av och då går det omöjligen att nå den och ännu mindre hitta den.
Annars skulle man ju tvingas ta ut batteriet när man flyger för att den inte ska störa flygelektroniken.

/ TT
Citera
2004-02-20, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rndusr

Kan inte säga att jag dementerar ditt påstående. Men jag kan garantera att dom inte kan spåra mobilen på vanligt vis då våra söta GSM stationer inte har kapacitet att pratat med telefonen. Enkelt testat är att du kolla hur mycket uteffekt telefonen han. Det fanns spekulationer om att telefonen var i ett så kallat lyssnings läge. och att man via en signal kunde sätta igång den för att avlyssna. Jag tror föga dock på att det fungerar för jag har inte sett någonting som är i närheten att styrka teorin. Sen självklart eftersom det sitter ett batteri i telefonen så går det ström i kretsar vilket skapar magnetfält. och på så vis kan man väl spåra mobilen. men va tusan skall du vara 1m ifrån som max ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in