2022-02-20, 22:26
Medlem
Alligatorens avatar
Hej Flashback,

Jag är på jakt efter en ny säng och det jag fastnat för är en kontinentalsäng från Jensen. De varuhus som säljer dessa är bland annat Sängvaruhuset Elgen och SOVA. Efter mitt besök på SOVA får jag ett intryck av att det konstant finns en rabatt eller något form av specialerbjudande. När man pratar med dessa försäljare så är intrycket sämre än av en bilhandlare för begagnade Mercedes. De trycker ner avtalet i halsen på en och kan bara erbjuda dessa fantastiska priser i stunden - strategin är att skapa en så kallad “sense of urgency”.

Jag är nyfiken på er som har köpt en säng och försökt förhandla priset och hur ni har lyckats. En bekant köpte nyligen en säng med listpris 26 000kr efter alla “rabatter” och lyckades pruta ner priset till 20 500kr på just sängvaruhuset SOVA. Sängen jag är intresserad av har ett listpris på ungefär 75 000 kr på SOVA och 71 000kr på Sängvaruhusen Elgen, en liten diskrepans. Efter en snabb titt på Allabolag så ligger bruttovinstmarginalen för båda återförsäljare på knappa 40%, efter detta måste givetvis lokalhyra, löner etc betalas. Hursomhelst ger detta en ungefärlig indikation på inköpspriset på sängarna.

Har ni prutat när ni handlat säng? Hur mycket lyckades ni pruta? Alla tips är välkomna.
Senast redigerad av Alligatoren 2022-02-20 kl. 22:34.
Citera
2022-02-20, 22:36
Medlem
Straminskys avatar
Om du väljer en annan sängmodell så kan du spara 50-75% redan där. En sån rabatt lär du aldrig få från säljaren.

Du kanske inte behöver en säng som kostar som en bil?
Citera
2022-02-20, 22:41
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Din kompis ljuger.
Citera
2022-02-20, 22:52
Medlem
Kan väl bara instämma i att sängbranschen är en rea/special/kampanjpris-sfär som firar 40-års jubileum tre gånger om året med "helt fantastiska priser" och har ombyggnadsreor två gånger däremellan...

Antagligen en kul bransch att jobba i då de firar hej vilt hela tiden !

Förra gången vi köpte säng var det "halva priset-rea" om jag inte minns fel (5-7 år sedan dock), man kan ju undra om någon betalar ordinarie pris någon gång överhuvudtaget.

Gissningsvis byter väl de flesta bil 4 gånger innan de byter säng så kanske måste man ha "fyrverkerier och fester" för att locka in köparna.
Citera
2022-02-20, 22:55
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alligatoren
Efter en snabb titt på Allabolag så ligger bruttovinstmarginalen för båda återförsäljare på knappa 40%, efter detta måste givetvis lokalhyra, löner etc betalas. Hursomhelst ger detta en ungefärlig indikation på inköpspriset på sängarna.
En säng är en sådan vara som blir sämre och sämre över flera år, så ofta är det en vara som man inte behöver köpa akut. Utan man kan som kund vänta in reor och erbjudanden.

Lite som folk som väntar in Black Friday eller Mellandagsrean för att köpa en TV. Den man har är inte sönder, och det är inte akut att köpa en ny. Man är bara sugen på en som är större och bättre. Då kan man köpa en 65" LG C1 OLED.

Så du får räkna med att en ansenlig del av deras omsättning sker på rea, inte på ordinarie priser. Alltså blåser man upp ordinariepriserna enormt.
Citera
2022-02-20, 22:57
Medlem
Zitilitess avatar
Prutar verkligen folk i butiker? Visste inte ens att man kunde göra det lol

Trodde det bara hände när man handlade privat hos lantisar eller i Thailand
Citera
2022-02-20, 22:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Om du väljer en annan sängmodell så kan du spara 50-75% redan där. En sån rabatt lär du aldrig få från säljaren.

Du kanske inte behöver en säng som kostar som en bil?

Det låter dumsnålt.
Citera
2022-02-20, 23:03
Medlem
Prova tricket med kontantrabatt. Om du betalar cash så får dom in pengarna i rörelsen direkt. Borde ge 10%. Och ja, det var vanligt förr vid större köp av t ex möbler och vitvaror.
Citera
2022-02-20, 23:06
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jo, det vet jag.

Köper man en säng för 75 000 är man inte dumsnål utan dum i huvudet.
Citera
2022-02-20, 23:06
Medlem
boqpods avatar
5% kan du pruta, samt få med ett par schyssta kuddar också.

Lycka till.
Citera
2022-02-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Prutar verkligen folk i butiker? Visste inte ens att man kunde göra det lol

Trodde det bara hände när man handlade privat hos lantisar eller i Thailand

Klart du kan, jag lyckades pruta en gång på en hoddie som gick på 1200kr, fick den för 900kr. Kändes väldigt konstigt. Är absolut inget jag sysslar med eller dumsnål. Utan ville pröva bara om det gick
Detta var på någon vanlig klädaffär i ett större varuhus/galleria i en större stad.

Kolla in youtube klippet "Mauri möter: Sveriges snålaste person" Där får du se en som prutar på allt i vanliga affärer.
Citera
2022-02-20, 23:16
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Köper man en säng för 75 000 är man inte dumsnål utan dum i huvudet.
Finns väl många dubbelsängar som går för dem summorna...sen är sängar skönare om det är bättre kvalitet. Att köpa en soffa för 75000 är det ju få som höjer ögonbrynen för, konstigt egentligen då man spenderar bra mycket mer tid i sängen än i soffan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in