2022-02-20, 13:31
Medlem
RonPaul2008s avatar
Pizzan har exploderat i pris sedan årsskiftet. Där jag bor kostar den vanliga capricciosan 90-100kr. Vill man att de kör ut den så kostar det 99kr?!

Sitter bara och väntar tills inflationen riktigt börjar ta fart.
Citera
2022-02-20, 13:45
Medlem
Enligt SCB är KPI 3.9% och inte en promille högre! Ifrågasätter ni Statsmaktens Eviga Vishet och Sanningsenlighet? Finns listor för folk som er!
Citera
2022-02-20, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Om Ingves hade en annan målfunktion än att till varje pris rädda de som belånat sig upp över öronen skulle (den verkliga, Scb:s 3,9 % är bara skrattretande) inflationen kunna bromsas upp rejält med en kronförstärkning, var inte så länge sedan en dollar kostade under 8 SEK - där ungefär borde vi ligga.

Avgå Ingves!
SCB:s inflation är kraftigt undervärderad pga alla extrema kvalitetsjusteringar på elektronik. Riksbanken skriver om det på sin hemsida. Ett annan harmoniserat inflationsmått används vid jämförelser mellan länder. HIKP.
Citera
2022-02-20, 15:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
SCB:s inflation är kraftigt undervärderad pga alla extrema kvalitetsjusteringar på elektronik. Riksbanken skriver om det på sin hemsida. Ett annan harmoniserat inflationsmått används vid jämförelser mellan länder. HIKP.

HIKP är också kraftigt förfalskat och förfelat om du tittar på aktuella siffror. Självfallet har Ecb samma intresse som Rb att underskatta statistiken.
Citera
2022-02-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
HIKP är också kraftigt förfalskat och förfelat om du tittar på aktuella siffror. Självfallet har Ecb samma intresse som Rb att underskatta statistiken.
Absolut. Syftade bara på ett antal debattörer här som använder KPI/KPIF/KPIFXE och liknande skit som facit samtidigt som både SCB och Riksbanken säger att den inte går att använda för jämförelser av inflation mellan länder.

Det och att SCB:s mått såklart är bland de mest förfalskade om man jämför med HKIP.
Citera
2022-02-20, 15:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Absolut. Syftade bara på ett antal debattörer här som använder KPI/KPIF/KPIFXE och liknande skit som facit samtidigt som både SCB och Riksbanken säger att den inte går att använda för jämförelser av inflation mellan länder.

Det och att SCB:s mått såklart är bland de mest förfalskade om man jämför med HKIP.

Oerhört synd... ...jag menar man tror att man i alla lägen ska kunna lita på åtmintone Scb... ...med det man vet om deras inflationsmått, vad är det som säger att angiven produktion av sockerbetor stämmer? Om bondelobbyn varit framme. Sorry - var helt OT! (men likförbannat angeläget.).
Citera
2022-02-20, 16:01
Medlem
Det värsta är egentligen folk som bara:
"Nej det är inte inflation. Det är Tillfällig prishöjning på trä pga leveransproblem "

Spelar ingen roll vad det beror på priset höjs det är det som spelar roll.
Citera
2022-02-20, 21:33
Medlem
El-gigantes avatar
ja, zog vrider åt tumskruvarna rejält

t.om skabbig blattepizza som får billys att smaka som romersk lyxpizza kostar nu 99 spänn minimum. var på hemköp, helt sonika hade de höjt priset på proteinpulvret från resonabla 180 kr kilot till hutlösa 240 kr kilot. 33% chockhöjning, helt sådär. folk verkar inte inse eller vilja inse hur jävla hårt tillklämda vi blir, snart kommer vi behöva ta ut lån för att köpa ett paket mjölk.
Citera
2022-02-20, 22:32
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Pizzan har exploderat i pris sedan årsskiftet. Där jag bor kostar den vanliga capricciosan 90-100kr. Vill man att de kör ut den så kostar det 99kr?!

Köper inte deras skit mat längre. För dyrt helt enkelt.
Citera
2022-02-21, 00:03
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Köper inte deras skit mat längre. För dyrt helt enkelt.

Inte jag heller, ville bara kolla om det hänt något med priset.
På ett sätt så är prishöjningen bra för jag tänker inte spendera pengar på en massa skräp som jag ibland köper.
Citera
2022-02-21, 00:11
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Inte jag heller, ville bara kolla om det hänt något med priset.
På ett sätt så är prishöjningen bra för jag tänker inte spendera pengar på en massa skräp som jag ibland köper.

En anledning är priset på råvaror, går ju även upp för dem som för oss, jobbade på ett hamburgerkök i början av 2000-talet och vi fick göra en prishöjning på 5kr enbart pga att priset på salladshuvud steg.

En annan anledning skulle kunna vara att skatteverket håller bättre koll på dem så möjligheterna till svartjobb minskar & att ha anställda är ju svindyrt, även om jag inte har några belägg för att skatteverket skulle ha hårdare kontroll nu för tiden än tidigare.

Nått jag noterat är att ett ägarbyte i regel innebär en prishöjning på 20-30% hos pizzeriorna.
Citera
2022-02-21, 00:32
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:

Den första pizza jag köpte för egna pengar kostade 19 kronor. Detta hände sig på mitten av 1980-talet. Innan dess hade mor och far betalat för pizzan, så jag vet inte hur mycket den kostade på exempelvis 1970-talet. 5 gånger högre pris på pizzan på 35 år!

I början av 1990-talet var jag fattig som en kyrkråtta, men hade ändå råd med central lägenhet och bil. Mitt första riktiga jobb gav mig en lön på runt 8 000 kronor i månaden BRUTTO!

Och så säger Magdalena von Lådvin och alla finansexperter att vi är rika i Sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in